Cookiewet: waarom een protest op zijn plaats is

Al sinds 5 juni beschermt de ‘cookiewet’ nu onze online privacy. Die was zozeer in het gedrang gekomen dat de Tweede Kamer dit voorjaar de Telecommunicatiewet vervolmaakte met een verbodsartikel op cookies. Het probleem? Ons surfgedrag werd teveel in de gaten gehouden. Zo kregen we bijvoorbeeld vervaarlijk veel advertenties die op ons profiel waren afgestemd. 

In mijn geval advertenties van Zalando en in het geval van mijn vriendin advertenties van Adidas voetbalschoenen. Dat kan natuurlijk niet. Online winkels mogen niet weten dat ik een man van 37 ben, die in Voorburg woont, interesse heeft in mannendingen, en erger nog, houdt van HBO series en in bezit is van twee kinderen. Whoo.

Hoewel ik als consument natuurlijk erg blij ben dat ik na 5 juni beter beschermd wordt en steeds minder relevante reclame voor mijn kiezen krijg, begint de irritatie van de golf cookie pop-ups die om toestemming vragen zichzelf te installeren de irritatiegrens te bereiken.

Gebruiksonvriendelijke toestemming

Ook vanuit beroepsmatig perspectief is het wonderbaarlijk dat de cookiewet is aangenomen. Om volstrekt onduidelijke redenen vond de Nederlandse regering dat het verder moest gaan dan de Europese wetgeving. Waar binnen de Europese richtlijnen het gebruik van browserinstellingen voor het verlenen van toestemming voor cookies voldoende is, moet dit in Nederland ‘ondubbelzinnig’. Kortom, recht voor je raap en gebruiksonvriendelijk.

Naast een vervelende gebruikservaring aan de kant van de consumenten levert de cookiewet ook een probleem op aan de kant van organisaties en bedrijven. Analyse van gebruiksstatistieken en de doelgroepen die de online kanalen bezoeken worden aanzienlijk minder betrouwbaar met beperkte gegevens. Segmentatie wordt bijna onmogelijk.

Omgang met cookiewet

Hoe gaan bedrijven en organisaties om met de cookiewet? Een ruwe schets: een deel van de Nederlandse organisaties en bedrijven valt bezoekers lastig met een extra pop-up. Een deel is gedreven op zoek naar de oplossing die de minste schade aanricht en waarbij cookies het beste geaccepteerd worden. En veel bedrijven en organisaties hebben nog geen flauw idee. Een goed voorbeeld daarvan vormt de overheid zelf. Volgens een onderzoek van wetshandhaver OPTA was drie maanden na de ingang van de cookiewet bijna 80% van overheidswebsites nog in overtreding. Zij kregen een brief ter waarschuwing. Want als de overheid zijn eigen wetten al niet nakomt, wie wel?

Cookies bij de publieke omroep

Een organisatie die wél een goed idee over de cookiewet heeft, is de Nederlandse Publieke Omroep. De uitgever van onder meer uitzending gemist biedt allereerst een duidelijke uitleg over de nieuwe cookiewetgeving. Vervolgens biedt het de keuze om cookies te accepteren of te weigeren. Als je weigert heeft dat wel een gevolg: je kunt geen gebruik maken van de diensten. Waarom? De NPO is door de overheid verplicht om te rapporteren waarbij geldige statistieken overlegd dienen te worden. Want ja, ook de overheid wil statistieken om gefundeerd keuzes te kunnen maken en te beslissen waar de inzet van geld het meest waardevol is.

Toekomst cookiewet

Nu de overheid een probleem voor zichzelf heeft gecreëerd, is de kans groot dat het tot inkeer komt. En er is ook Europese druk. De Europese commissaris van de digitale agenda Neelie Kroes is ontevreden met de Nederlandse cookiewetgeving, vertelde ze onlangs aan Tweakers. Verschillende nationale wetgevingen over dit onderwerp scheppen verwarring voor bedrijven en scheve concurrentieverhoudingen, meent ze.
Vervolgens sloot ook Thuiswinkel.org zich aan bij de protesten. De belangenorganisatie voor webwinkels roept de overheid op om een pas op de plaats te maken met de handhaving van de wet. En zo ligt de bal weer terug bij de wetgever.

Webredacteuren en cookies

Wat bekent dit voor ons als webredacteuren, wat moeten wij adviseren wanneer dit onderwerp op tafel komt? Het is natuurlijk netjes om handvatten aan te reiken voor de optimalisatie van pop-ups zodat analyse nog enigszins bruikbare data oplevert. Lectric biedt een goed hulpmiddel met deze mooie whitepaper over de cookiewetgeving. Ook kunnen wij opdrachtgevers wijzen op de nieuwe cookieloze analysepakketten die het levenslicht zien of gaan zien.

Maar persoonlijk ben ik geneigd de lijn van de NPO te volgen: cookies accepteren of wegwezen. Al is het alleen maar uit protest tegen de wet en om duidelijk te maken dat het meten van gebruiksgegevens niet alleen voordelen heeft voor de online economie, maar ook voor de consument.

Gebrek aan privacy geen probleem

Bovendien is de cookiewetgeving ontstaan vanuit een grote denkfout. Niet het gebrek aan online privacy vormt een probleem op internet, maar juist een te veel aan privacy. Vanuit de anonimiteit worden de grootste misdaden begaan. Maar dat is een andere discussie.

Over de auteur: Eppo Ford

Na een opleiding als scenarioschrijver en een bestaan als freelance journalist ben ik vanaf 2007 gegrepen door online. Als journalist heb je geen idee hoe je artikel wordt ontvangen (anders dan door de eindredacteur). Online kun je alles meten. Ik heb de online wereld omarmd en mij gespecialiseerd in doelgroepgericht & activerend schrijven en contentstrategie. Ik ben Manager Projecten bij Presenter.

Tags: Cookiewetgeving



0 reacties op dit artikel
  • Tom zegt:

    Ook al wil ik als eenvoudige webmaster wel aan de Wet voldoen dan nog is er een probleem. Verschillende browsers willen niet goed de JS scripts implementatie van cookie acceptatie goed weergeven. Ik ben al een tijd bezig ook zelf maar wat scripts geschreven. Als IE of Chrome of en FireFox niet steeds bugs veroorzaakt. Dan zou het nog te doen zijn voor de eenvoudige webbouwer. Laat de overheid dan ook maar met een goede implementatie oplossing komen. Ze hebben een Wet aangenomen maar verwachten bijna het onmogelijke van de Webburgers.

  • Bellie zegt:

    Deze wet heeft als gevolg dat ik tijdens surfen de hele tijd die stomme dingen wegklik, mij groen en geel erger aan die weg te klikken meldingen en om die reden surf ik significant minder.

    Beter was een campagne waarin consumenten opgeroepen werd hun cookiesinstellingen iets te verhogen en de stand “cookies verwijderen bij afsluiten Explorer” in te schakelen.

    Ik heb geen behoefte aan een onwetende en niet deskundige overheid die allerlei dingen voor mij gaat bepalen. Als ik dat wil ga ik wel in Noord Korea wonen.

  • Robert zegt:

    Bespottelijke wetgeving die inderdaad mensen over de rand van de irritatiegrens duwt. Duidelijk in het leven geroepen door een onkundige en behoorlijk bemoeizuchtige overheid. Het gaat vrijwel nergens over, al zeker niet over veiligheid. Dat geldt voor veel meer dingen. Snelheidscontroles op kaarsrechte en uber-overzichtelijke provinciale wegen bijvoorbeeld. In de bebouwde kom bij 30km/u zones wordt niet gecontroleerd. De analogie is niet zo ridicuul als het lijkt, het zijn de haarvaatjes op internet waar de gevaren liggen. De grote mainstream internet sites zijn er niet om hun bezoekers weg te jagen of slecht te bejegenen.

  • Xaffax zegt:

    Ik ben het met het meeste wat hier boven staat niet eens, want ik ben voor privacy.
    Mijn probleem is dat ik voorheen cookies kon weigeren door mijn browser instellingen en op 98% van de sites zonder problemen kon gebruiken.
    Dankzijde cookiewet kan ik de sites niet meer gebruiken zonder cookies te accepteren.
    Ik accpeteer geen cookies dus nu.nl en nos cookievrij zijn de enige nederlandse nieuwssites die ik nog kan bekijken.
    De cookie wet werkt dus tegen mijn privacy.

    Privacy is voor mij belangrijker dan “criminaliteitsbestrijding.”

  • sevenofnine zegt:

    Ik ben het met Xaffax eens. Ik kan veel sites niet meer bezoeken omdat ik geen cookies wil accepteren. Ik wil graag de keuze om bv geen gerichte advertenties maar wel bv even tijdelijke cookies om die site te kunnen zien. Na kan ik bijna niet meer surfen of ik moet verplicht alles accepteren. Ik vind dat geen keuze.