Analytics dashboards: doelen meten en halen

In zijn blog van vorige week stelt Hugo Louter terecht dat zoekmachineoptimalisatie eigenlijk altijd moet starten met de waaromvraag. Waarom wil ik (bepaalde delen van) mijn website optimaliseren; wat schiet de klant daarmee op; wat wil ik precies bereiken en hoe ga ik dit realiseren? Het bepalen van KPI’s kan dan een goede vervolgstap zijn om je bepaalde doelen te gaan behalen. Dan is de vraag natuurlijk hoe je deze KPI’s specifiek kan monitoren. Google biedt hiervoor een helpende hand, door naast de standaardrapportages ook functiespecifieke en gepersonaliseerde (SEO) dashboards mogelijk te maken in Analytics.

Een groot voordeel van deze Analytics dashboards is dat je ze eenvoudig kunt delen met derden; je hoeft dus niet zelf telkens opnieuw het wiel uit te vinden. Ik bespreek een drietal actuele analysethema’s – mobile, time & social – plus enkele daarbij behorende nuttige dashboards. Als je op de titel van een besproken dashboard klikt wordt hij automatisch aan je Analytics-account toegevoegd – mits je daarmee momenteel bent ingelogd.

Verkeer via mobiele devices meten

Het moge inmiddels eigenlijk geen verrassing meer zijn: met de huidige, nog immer stijgende populariteit van tablets en smartphones is content voor mobiele devices belangrijker dan ooit. Daarom is het van groot belang het mobiele verkeer nauwgezet te monitoren. Stijgt het gebruik via mobiele apparaten voldoende/volgens verwachting? Welke mobiele browsers of devices lijken moeite te hebben met een website en hoe kan dit worden opgelost? Een tweetal Analytics dashboards die kunnen helpen met deze vragen: Should I go mobile & Browser Report.

Should I go mobile?

Een nuttig en uitgebreid dashboard van Lens 10. Ze combineren in feite enkele bestaande standaarddashboards van Google tot één overzicht op basis van metrics zoals het aantal pagina’s per bezoek en doelconversieratio’s, zodat je kunt zien hoe je site presteert op mobiele appraten. Of zoals ze het zelf zeggen:

“We have created an example custom report to compare mobile versus non-mobile user:

(a) activity – Visits and % New Visits;

(b) engagement – Pages/visit and Avg Time on Site; and

(c) results – Goal Conversion Rate, Goal Value and Revenue.

Get the input you need for a business case to create a mobile version of your site. This report includes the volume of potential users and the potential return on your investment if mobile users increased their engagement and conversion rate to the level of non-mobile users.”

Het dashboard kan in de eerste instantie wat complex overkomen, maar gelukkig biedt Lens 10 zelf de helpende hand:

Daarnaast zijn er aanvullende dashboards te vinden die smartphone- en tabletbezoek uitsplitsen.

Browser Report

De informatie uit het bovenstaande dashboard laat zich goed complementeren met de browserspecifieke gegevens die Browser Report voor je genereert. Het toont hoe je site op verschillende browser presteert in termen van bezoeken, omzet, bounce rate en aankopen. Eventuele problemen komen hierdoor sneller aan het licht en kunnen opgelost worden, waardoor je geen bezoekers hoeft mis te lopen. Het is een overzichtelijk, ‘clean’ dashboard.

Piek- en daluren bijhouden

Net als ‘offline’ zaken als winkels of horecagelegenheden, kennen websites ook piek- en daluren. Het is bijzonder waardevol om te weten op welk moment de hoogste conversie op je website wordt bereikt, of dit nu verkoop of het opnemen van contact is. Webshops als Bol.com spelen hier bijvoorbeeld op in met getimede aanbiedingen of koppelingen naar social media. Dan Barker (‘”big fan of ecommerce, emarketing, ebusiness, & selected other words beginning with e.’”) biedt een aantal dashboards die zich specifiek op deze tak van sport richten.

Time of Day Report

Met het rapport kun je zien welke dagen in de week je website het meest bezocht wordt. Ook is het mogelijk om het uit te splitsen naar tijd van de dag. Het rapport helpt je bij het optimaliseren van je contentplanning. Er bestaat ook een variant die zich meer specifiek op e-commerce richt, met aandacht voor het aantal transacties per dag van de week en tijd op de dag. Barker biedt daarnaast een breed scala aan dashboards met een focus op realtime analyse – wat gebeurt er op dit moment op mijn site? Al deze dashboards zijn overzichtelijk opgezet en intuïtief in het gebruik.

Dashboards voor social media

Social media werd net al even kort aangestipt, en mag vandaag de dag ook eigenlijk niet meer in de contentstrategie ontbreken. Om KPI’s omtrent het sociale verkeer goed in de gaten te houden zijn ook hier een aantal Analytics dashboards te vinden die je leven makkelijker maken.

Social traffic with conversion

Een geavanceerd segment dat het mogelijk maakt om converterend verkeer vanaf sociale netwerken te fileren en meten. Danny Oosterveer van Marketingfacts levert bovendien handig de reguliere expressies waarmee je zelf sociale media kunt toevoegen:

t.co|twitter.com|facebook.com|twitterfeed|linkedin.com|dlvr.it|m.facebook.com
|hootsuite.com|plus.url.google.com|netvibes.com|scoop.it|hyves.nl|
instapaper.com|nl.wikipedia.org|pinterest.com|delicious.com|
stumbleupon.com|twittergadget.com|mobile.twitter.com|plus.google.com

Depth of visits for social traffic

Het bovenstaande segment is goed aan te vullen met deze, dat het aantal bezoekers dat drie of meer pagina’s heeft bezocht toont. Dit is vooral waardevolle informatie voor bijvoorbeeld weblogs, die vaak zelf ook proberen in te zetten op aanverwante, relevante content. Het segment focust zich specifiek op dergelijke bezoekers, die afkomstig zijn vanuit sociale verkeersbronnen. De combinatie van beide segmenten laat zich na enig puzzelwerk goed samen gebruiken.

Over de auteur: Jorik van der Hoek

Schrijven doe ik al bijna net zo lang als lezen. Vanaf de basisschool schreef ik al voor het schoolkrantje, en tijdens mijn opleiding kwam er ook een fascinatie voor digitale media bij. Bij online communicatie probeer ik altijd naar het totaalplaatje te kijken, zowel qua content (sluit deze blogpost aan bij onze overkoepelende marketingcampagne?) als qua werkwijze (is het SEO-proof maken van duizenden pagina’s de winst in visits waard?).

Tags: zoekmachineoptimalisatie, analytics dashboards, Dasboards, KPI, Analytics, Google Analytics, webstatistieken



0 reacties op dit artikel