3 oplossingen voor keyword (not provided) in Google Analytics

In de lijst met gebruikte zoektermen  in Google Analytics heeft ‘(not provided)’ tegenwoordig steeds vaker een aandeel. Dankzij dit mysterieuze keyword raak je informatie kwijt over het zoekgedrag van je bezoekers. Wat is de oorzaak van ‘(not provided)’? Wat betekent dit voor jouw gebruik van Google Analytics?

Wat is keyword (not provided) in Google Analytics?

De oorzaak van keyword (not provided) is een wijziging in het beleid van Google. Mensen die ingelogd zijn bij diensten als Gmail en Google+ zoeken via een beveiligde webpagina (https) wanneer zij Google’s zoekmachine gebruiken. Het ingevoerde keyword wordt aan Google Analytics doorgegeven als (not provided). Zo probeert Google data van haar gebruikers te beschermen. Ook wanneer iemand als niet-Google gebruiker via een beveiligde webpagina wilt zoeken, en handmatig via https://www.google.nl/ zoekt, wordt het keyword als (not provided) opgegeven.

De eerste echte impact van keyword (not provided) in Google Analytics zagen we in onze eigen statistieken rond de eerste week van maart 2012. In andere landen werd dit nieuwe beleid al eind 2011 ingevoerd. Het percentage van keyword (not provided) is bij sommige sites ongeveer 5% van de zoekresultaten, maar sites met een keyword (not provided) percentage van 45 tot 50% zijn geen uitzondering. Betekent dat ook 50% minder informatie over je bezoekers?

Oplossing 1: behandel overige keywords als een steekproef

Een geruststellende gedachte is dat de mensen die via een beveiligde verbinding op Google zoeken, niet wezenlijk anders zoeken dan mensen die via een onbeveiligde verbinding op Google zoeken. In plaats van gegevens over de complete groep van bezoekers aan je website, heb je nu te maken met een steekproef van die groep. De resultaten voor die steekproefgroep zijn echter in de meeste gevallen prima te vertalen naar de totale populatie van websitebezoekers. Wanneer je de resultaten van keyword (not provided) dus uit de resultaten filtert, kun je de overige keywords als analysemateriaal gebruiken.

Een mogelijke uitzondering op dit idee is wanneer je zelf producten of diensten ontwikkelt, die gebruik maken van het Google ecosysteem. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van Google Apps. Het is niet ondenkbaar dat een bezoeker van jouw website bovengemiddeld vaker ingelogd zal zijn met een Google-account. Dat zou een torenhoge (not provided) score in je Analytics op kunnen leveren.

Oplossing 2: Vergelijken met bekende keywords

Keyword (not provided)
De volgende oplossing mag dan ook geen waterdichte oplossing zijn. Het stelt ons wel in staat om een onderbouwde gok te doen wat schuilgaat achter (not provided). In Google Analytics kun je de cijfers van de zoektermen combineren met de pagina waar de bezoeker op landde. Wanneer een bekend keyword in de buurt komt van het aantal zoekopdrachten van het (not provided) keyword, zou je kunnen aannemen dat het (not provided) keyword overeen komt met het al bekende keyword.

Zoals het bovenstaande voorbeeld uit eigen Analytics aan geeft is voor de pagina over webbeheerders ‘webbeheerder’ op afstand het meest gezochte bekende keyword. Het is aannemelijk dat ook in (not provided) een flink aandeel van de bezoekers ‘webbeheerder’ als keyword gebruikte. Maar een keiharde garantie is het natuurlijk helaas niet.

Oplossing 3: Het is niet de afkomst, maar de bestemming

Mocht je toch meer informatie willen over de gebruikers die op je website landen via een (not provided) keyword, dan is er nog een andere optie. Je kunt helaas niet uitvogelen met welke zoekterm ze jouw website vonden. Met een beetje spelen met filters kunnen we wel enig idee krijgen waar op de website de bezoekers terecht kwamen. In die zin lijkt het enigszins op oplossing 2. Wanneer je deze instructie van Search Engine Land voor een geavanceerd filter voor je Google Analytics gebruikt, krijg je een lijst met keywords. De (not provided) keywords worden echter vervangen voor de pagina’s waarop de bezoeker landde toen hij het keyword invoerde. Zo krijg je een duidelijk overzicht van je gebruikte keywords.

Roeien met de riemen van Google

De gegeven oplossingen geven ons nog altijd niet het inzicht dat we in onze keywords hadden voordat Google de (not provided) keywords implementeerde. Helaas zijn wij wat dat betreft overgeleverd aan de grillen van de zoekmachinegigant. Toch weten we met deze oplossingen een beetje van de informatie terug te winnen die door de (not provided) keywords verborgen werd. En dat voelt toch weer als een stukje terrein terug veroveren.

Over de auteur: Steven Kamminga

De zoektocht naar de kracht van je content blijft een razend interessant onderdeel van ons vakgebied van online communicatie. Mijn blogs voor De Kracht van Content staan daarom vaak in het teken van de analyse en strategie van die content.

Tags: Google Analytics, webstatistieken, analyse en contentstrategie, Analytics



0 reacties op dit artikel
  • Wilco zegt:

    Zelf hanteer ik je eerste oplossing. Wél vergelijk ik de cijfers van (not provided) vs de rest van het organisch verkeer wat betreft bounce rate, visit duration, landings etc om een iets beter idee te krijgen of de “steekproef” klopt 🙂

    We moeten roeien met de riemen die we hebben!

  • Eppo zegt:

    Er is mogelijk nog een oplossing, eigenlijk een uitbreiding van optie 1: De keywords vermenigvuldigen met de verliesfactor. Dus is over een jaar genomen not provided 5%, dan het aantal van de keywords vermenigvuldigen met 1.05. Zo benader je toch het werkelijke aantal. Al is het nadeel hiervan dan wel dat die 5% verlies natuurlijk niet evenwichtig is verdeeld.