Werken aan een vriendelijker internet. Een podcast met Marrije Schaake
Een paar weken geleden sprak ik met Marrije Schaake in haar kantoor in hartje Utrecht. Ze richt zich met haar bureau Eend op het menselijker maken van het internet in de publieke sector. Haar startpunt is niet de techniek of het ontwerp, maar de behoefte van bezoekers of gebruikers van een website.
Technische barrières, barrières in de contentstructuur of de manier waarop processen zijn ingericht: Eend maakt het web beter en vriendelijker. Genoeg reden om met Marrije te praten over haar werk.
Beluister mijn gesprek met Marrije Schaake
Tip voor contentteams
Wat vindt Marrije onontbeerlijk voor contentteams? Zonder te aarzelen wijst ze erop hoe belangrijk het is om echte gebruikers aan het werk te zien. Gewoon beginnen, bijvoorbeeld door iedere paar weken een uur te kijken wat mensen doen met jouw informatie. Kijken naar mensen. Met mensen praten die jouw content aan het gebruiken zijn. Naast iemand gaan zitten en doorvragen: heb je hier iets aan? Heeft dit jouw vragen beantwoord? Waarom lees je dit? Dat is noodzakelijk voor ontwerpers, maar ook heel belangrijk voor contentteams.
Links uit deze podcast
- Blogpost van Marrije over het actueel houden van je website
- Blogpost van Marrije over digitale inclusie
- UIE – Jared Spool
- Introductie door Ben Tichelaar van zijn boek ‘De ladder – waarom veranderen zo moeilijk is en welke 3 stappen wel werken‘
Abonneer je op de podcast Contentspecialisten
Wil je geen aflevering van ‘Contentspecialisten’ missen? Abonneer je via iTunes, Spotify of Stitcher:
Over de auteur: Hugo Louter
Als online adviseur bij Presenter (2012-2019) hielp Hugo organisaties die behoefte hebben aan een website die hen dichterbij hun doelstellingen brengt. Gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid en leesbaarheid staan voor hem bovenaan. Hugo doet analyses, geeft advies en werkt mee als contentmanager of inbound marketeer. Als trainer hielp hij al honderden vakgenoten zich te verbeteren in contentstrategie, zoekmachineoptimalisatie en schrijven voor het web. Sinds 2019 is hij zelfstandige als 2meter1 Analytics.