Podcast Contentspecialisten aflevering 6: Leo Oorschot over het vastleggen van je plannen met content
Leo Oorschot houdt ervan om contentteams op weg te helpen: in kaart brengen van trends en uitdagingen, aansluiten bij de visie en doelstellingen van organisatie. Content moet bijdragen aan die doelstellingen. Is dat niet het geval? Dan is het een behoorlijk dure vorm van tijdsverspilling.
Leo zoekt bij zijn werk als contentstrateeg naar het snijpunt van de doelstellingen van een organisatie en de taken van klanten, gebruikers of bezoekers. Hij ontwikkelde daarvoor een two-page online strategie: voor veel contentteams de eerste keer dat ze hun plannen vastleggen. Zo’n strategie dient als oriëntatiepunt: eindelijk een compact ‘single source of truth’ op basis waarvan de contentorganisatie zijn keuzes kan bepalen en prioriteren. Een document van twee pagina’s kun je makkelijker onthouden, verspreiden of ophangen dan een langdradig strategiedocument.
Luister naar mijn gesprek met Leo Oorschot
Doelstellingen opschrijven om de focus te vergroten
“Als je je doelen opschrijft, onthoud je ze beter”
Een strategie moet actionable zijn. Het is een actieplan: aan het eind van een strategieproces móet je weten wat je nu eigenlijk gaat doen. Content maken is een duur en tijdrovend karwei. Dan is het echt zonde om content te maken die niet bijdraagt aan doelstellingen.
Verder lezen
Meer over het one-page strategic plan van de Rockefeller Habits
Meer over de two-page online strategie van Presenter
Abonneer je op de podcast Contentspecialisten
Wil je geen aflevering van ‘Contentspecialisten’ missen? Abonneer je via iTunes, Spotify of Stitcher:
Over de auteur: Hugo Louter
Als online adviseur bij Presenter help ik organisaties die behoefte hebben aan een website die hen dichterbij hun doelstellingen brengt. Gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid en leesbaarheid staan voor mij bovenaan. Ik doe analyses, geef advies en werk mee als contentmanager of inbound marketeer. Als trainer heb ik al honderden vakgenoten geholpen zich te verbeteren in contentstrategie, zoekmachineoptimalisatie en schrijven voor het web.
Reageer op dit bericht