Podcast Contentspecialisten aflevering 2: Krispijn Smith over contentstrategie

In de tweede aflevering van Contentspecialisten spreek ik met Krispijn Smith. Hij was bedrijfsleider in de horeca en bezat een webwinkel in gitaaronderdelen. Nu is hij contentstrateeg bij Presenter. Ooit zag hij zijn veelzijdigheid als handicap, maar nu komt dit goed van pas bij het begeleiden van teams bij hun contentuitdagingen. Met zijn ervaring hielp hij organisaties van Moneyou tot de Koninklijke Bibliotheek.

Bij Krispijns projecten staat de vraag centraal: hoe kan online content beter bijdragen aan de doelstellingen van bedrijven en organisaties. Zijn favoriete startpunt voor contentstrategieprojecten is een workshop waarin hij stakeholders het hemd van het lijf vraagt over hun doelstellingen en doelgroepen. Een onmisbare fase aan het begin van zo’n traject, die een blauwdruk oplevert voor de contentstrategie die moet worden ontwikkeld.

Beluister het gesprek met Krispijn Smith

Gaten in de plannen

Krispijn vindt het boeiend om uit te zoeken waar de gaten zitten in de online plannen van een organisatie:

“Wij gebruiken daarvoor een methode die helpt uit te zoeken wat er nog ontbreekt en wat er moet worden uitgezocht. Vaak zijn er mooie organisatiedoelstellingen, maar zijn ze niet vertaald naar doelstellingen voor online communicatie. Ook bestaat er regelmatig veel onduidelijkheid over doelgroepen. Voor wie ben je aan het werk? De day-to-day business loopt al jaren door. Dan verlies je soms je doelgroep uit het oog. Het online landschap verandert natuurlijk ook steeds, dus het vraagt veel van je om de focus op de doelgroep te houden.”

Hier vind je het two-page contentstrategiedocument waar Krispijn over spreekt.

Abonneer je op de podcast Contentspecialisten

Wil je geen aflevering van ‘Contentspecialisten’ missen? Abonneer je via iTunes, Spotify of Stitcher:

Abonneer je via iTunes Abonneer je via Spotify Abonneer je via Stitcher

Over de auteur: Hugo Louter

Als online adviseur bij Presenter help ik organisaties die behoefte hebben aan een website die hen dichterbij hun doelstellingen brengt. Gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid en leesbaarheid staan voor mij bovenaan. Ik doe analyses, geef advies en werk mee als contentmanager of inbound marketeer. Als trainer heb ik al honderden vakgenoten geholpen zich te verbeteren in contentstrategie, zoekmachineoptimalisatie en schrijven voor het web.

Tags: Contentstrategie, online strategie, two-pager, discovery & goalsetting, stakeholders



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond