Podcast Contentspecialisten aflevering 5: Kim Rikken over de context van content

In deze vijfde aflevering van Contentspecialisten praat ik met Kim Rikken. Als client partner heeft zij veel contact met contentteams. Ze weet uit ervaring voor welke uitdagingen contentteams komen te staan. Ze hielp mee bij het ontwikkelen van een contentmodel dat fungeert als kompas voor contentteams: alle belangrijke processen en afspraken staan erin.

Wat kun je bereiken met zo’n contentmodel? Ook daarover gaat ons gesprek.

Klantgerichte content? Niet zonder branding en merkwaarden

Waarom branding en merkwaarden een onmisbaar onderdeel zijn van een contentproces:

“Zitten we bij een organisatie om over de strategische uitgangspunten te praten? Dan vragen we altijd hoe ze naar zichzelf kijken. We vragen niet alleen naar bijvoorbeeld doelgroepen en ontwikkelingen in de markt. Kernwaarden, missie en visie zijn belangrijk: content moet daarbij aansluiten. Als organisatie moet je dicht bij jezelf blijven, je wilt niet willekeurig welke copycat zijn. Wat maakt jou onderscheidend? Dat zit ‘m in wie je als bedrijf bent.”

Beroepstrots

Een contentmodel, helpt dat contentteams bij het uitleggen van wat zij doen? Kim is ervan overtuigd dat een contentmodel de webredactie ondersteunt bij het vergroten van invloed. Het helpt ook bij het maken van afspraken over doelstellingen en invulling van rollen. toch is het vaststellen van rollen voor de teamleden vaak nog een uitdaging:

“Ik heb gesprekken bij organisaties waar mensen zich gepasseerd voelen als ze niet voor een overleg worden uitgenodigd. Zelfs als de organisatie niet volledig bestaat uit zelfsturende professionals, is het soms heel lekker om niet bij een vergadering te hoeven zijn! Gewoon, omdat het jouw rollen niet raakt.”

Heldere doelstellingen opstellen is eigenlijk dezelfde exercitie als helder rollen beleggen: je moet erop afgerekend willen worden.

Lees in deze blogpost meer over het contentmodel van Presenter

Over de auteur: Hugo Louter

Als online adviseur bij Presenter (2012-2019) hielp Hugo organisaties die behoefte hebben aan een website die hen dichterbij hun doelstellingen brengt. Gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid en leesbaarheid staan voor hem bovenaan. Hugo doet analyses, geeft advies en werkt mee als contentmanager of inbound marketeer. Als trainer hielp hij al honderden vakgenoten zich te verbeteren in contentstrategie, zoekmachineoptimalisatie en schrijven voor het web. Sinds 2019 is hij zelfstandige als 2meter1 Analytics.

Tags: contentteam, contentorganisatie, contentmodel