Afbeelding van een koptelefoon ter illustratie van een podcast

Een podcast als content: een stem voor jouw organisatie

Podcasts. De één kan er de hele dag naar luisteren, de ander heeft er nog nooit van gehoord (pun intended). Zelf ben ik fan: lekker voor je uit staren in de trein, en ondertussen toch iets bijleren. Handig toch? Tijdens mijn laatste opdracht mocht ik me voor het eerst zelf storten op het maken van een zakelijke podcast. En daar kwam meer bij kijken dan ik dacht. Om jou het uitzoekwerk te besparen, geef ik in dit blog een lijst met tips voor het voorbereiden, opnemen, monteren en publiceren van een podcast.

Waarom een podcast?

Podcasts zijn een ideaal medium om de dialoog aan te gaan, letterlijk en figuurlijk. Zo maakt mijn collega Hugo sinds kort de podcast Contentspecialisten, waarin hij elke aflevering een contentspecialist interviewt over zijn of haar specialisatie. Hiermee willen we voornamelijk collega’s in ons vakgebied bereiken, nieuwe collega’s werven en informeren, en onze positie als dé contentorganisatie versterken.

Bij Viisi wilden we juist het contact met de klant benadrukken. Daar draait het immers om bij een dienst als hypotheekadvies. We kwamen op het idee van de Viisi Hypotheekpodcast, waarin elke aflevering een klant aan het woord komt over zijn of haar zoektocht naar een huis en naar een hypotheek. Zo hoopten we twee vliegen in één klap te vangen. Het onderwerp ‘hypotheken’ werd op deze manier een stuk persoonlijker, én het contact met de klant werd zichtbaar (of eigenlijk hoorbaar) door de klant zelf aan het woord te laten.

Eén van de hypotheekadviseurs werd aangewezen als host, hij wist immers alles van hypotheken. De eerste gast werd een klant die een kluswoning had gekocht met hulp van Viisi. Een onderwerp waar klanten vaak vragen over hadden, dus dat leek ons een goed begin.

Omdat we zelf eigenlijk geen idee hadden hoe te beginnen, namen we contact op met een partij die vaker zakelijke podcasts produceert. Met hun inzichten leerden we al snel wat voor ons concept wel en niet goed werkte. En die tips vind je hieronder.

Voorbereiden

  • Schrijf je script uit. In onze podcast wilden we een aantal onderwerpen zéker aan bod laten komen. Dit betekende dat ik als contentspecialist alle vragen, antwoorden en eventuele wedervragen van tevoren moest uitschrijven. Het voelt misschien nep, maar zo zorg je er wel voor dat het verhaal compleet is.
  • Maak het persoonlijk. Praat niet over ‘het bedrijf Viisi’ maar over ik, wij en jij. Je tone of voice is bij een podcast immers extra belangrijk!
  • Gebruik korte zinnen. Dat leest tijdens de opnames makkelijker voor de sprekers, en het klinkt lekkerder in het eindresultaat. (MAND!)
  • Stem af op je doelgroep. Een woord als bouwdepot is in het hypotheekwereldje misschien een alledaags begrip, maar voor de gemiddelde luisteraar is dit nieuw. Neem de tijd om het uit te leggen. Of beter: zorg dat je helemaal geen vaktaal hoeft te gebruiken. Wat dat betreft verschilt het niet veel van B1-schrijven bij webteksten.
  • Luister naar je teksten. Ook als je zelf niet achter de microfoon hoeft. Pak je telefoon, spreek het in en luister het terug. Zo hoor je meteen welke zinnen niet zo lekker klinken.
  • Laat het de sprekers oefenen en meeschrijven. Iedereen heeft z’n eigen stijl van spreken. Daarom is het verstandig om alle sprekers ook te laten oefenen. Waar nodig, kunnen ze het script dan zelf aanpassen. Het lijkt dubbelop, maar zo houd je je verhaal wel compleet én persoonlijk.
  • Schrijf een herkenbare intro en outro. Maak je een serie? Begin dan elke aflevering met ongeveer dezelfde introductie. De luisteraar moet na een paar seconden doorhebben naar welke serie hij aan het luisteren is, en of hij/zij de aflevering al heeft gehad. Heet de gast én de luisteraar welkom, en bedank ze allebei ter afsluiting. Wil je graag interactie met je luisteraars? Vertel dan ook waar zij hun vragen en reacties kunnen achterlaten.

Opnemen

  • Regel een stille ruimte en apparatuur. Let erop dat je zo min mogelijk achtergrondgeluid hebt en dat er geen galm te horen is. Met goede, gerichte microfoons kom je al een heel eind.
  • Laat sprekers wennen. Over camera’s hoef je je niet druk te maken, maar een microfoon voor je neus is ook even wennen. Je kunt immers niet gaan rondlopen of je hoofd wegdraaien. Tip: met hoofdmicrofoons los je beide problemen in één keer op.
  • Overdrijf. Leef je uit op de klemtonen en het enthousiasme in je stem. Het voelt voor de sprekers misschien heel fake, maar het maakt een wereld van verschil in het eindresultaat.
  • Stel ook domme vragen. Onze presentator wist als hypotheekadviseur eigenlijk al teveel over het onderwerp, en vergat vragen te stellen die voor de klant wél interessant zijn. Overweeg dus om expres een noob als host te kiezen.
  • Foutje, moet kunnen. Er wordt altijd wel ergens gestotterd of gekucht. Is niet erg, laat de sprekers gewoon doorgaan met hun verhaal. Onderbrekingen zorgen juist voor meer zenuwen en foutjes. De contentspecialist kan meelezen en aantekeningen maken bij de versprekingen. Dan kun je na de eerste take makkelijk terug naar de fragmenten die niet lekker liepen.

Monteren

  • Knippen en plakken. Vooral als je de podcast als zakelijk medium inzet, klinkt het fijner als de irritante uh’s en lange pauzes eruit zijn geknipt, om over smakgeluiden nog maar te zwijgen. (Tenzij je een ASMR podcast maakt. Jep, dat bestaat…)
  • Soundlogo en muziek. Gebruik een herkenbaar soundlogo in je intro en outro, en zorg eventueel voor passende achtergrondmuziek. Dit werkt erg bepalend voor de sfeer!
De distributiemogelijkheden van een podcast via Anchor.fm

De distributiemogelijkheden van een podcast via Anchor.fm

Publiceren

  • Denk na over je thumbnail en omschrijving. Dit is het eerste dat mensen zien voor ze gaan luisteren, dus zorg dat het er goed uitziet en aansprekend is voor jouw doelgroep.
  • Verspreid je podcast op verschillende kanalen. Alleen op je website publiceren heeft weinig zin; de meeste luisteraars willen je podcast via hun telefoon beluisteren. Zorg er dus voor dat je podcast ook op Spotify, Stitcher, Soundcloud en andere kanalen te beluisteren is. Een handige tool hiervoor is Anchor.fm. Hier kun je een profiel aanmaken, je podcast uploaden, en Anchor regelt de rest.
  • Vergeet social media niet. Hier heb je (als het goed is) al een trouwe achterban. Laat ze weten dat jij een podcast bent begonnen, en deel de kanalen waarop je te beluisteren bent.
  • Zorg voor een transcript. Leuk zo’n podcast, maar doven en slechthorenden hebben er weinig aan. En ja, die bezoeken jouw website ook. Een transcript is daarom geen overbodige luxe. Ik heb hiervoor de transcriptietool Trint gebruikt. Pluspunt: het draagt bij aan je SEO-resultaten!

Dé manier voor jouw podcast?

Deze tips zijn natuurlijk niet voor alle podcast formats een must. Omdat Viisi een podcast met een duidelijke boodschap wilde maken, ging er veel tijd zitten in het vinden van geschikte gasten en de voorbereiding van het script. Dat is ook de reden dat er nog maar één aflevering gepubliceerd is.

Voor andere onderwerpen kan het juist goed werken om zo min mogelijk van tevoren ‘dicht te timmeren’, en je gast pas ter plekke het hemd van het lijf te vragen. Dit is ook hoe we het bij Contentspecialisten aanpakken.

Heb je plannen voor een eigen podcast? Presenter denkt graag met je mee.

Abonneer je op de podcast Contentspecialisten

Wil je geen aflevering van onze eigen podcast Contentspecialisten missen? Abonneer je via iTunes, Spotify of Stitcher:

Abonneer je via iTunes Abonneer je via Spotify Abonneer je via Stitcher

Headerfoto: Unsplash / Icons8 Team

Over de auteur: Jessica de Jong

Als contentmarketeer/webredacteur houd ik ervan om informatie begrijpelijk(er) te maken. Ik vertaal graag taaie kost naar content die aansprekend en behapbaar is voor de doelgroep. Liefst met een duidelijke structuur én een vleugje humor. Ik puzzel graag met planningen en stort me vol overgave op projecten waar ook video en audio bij hoort. Daarnaast wil ik me verder verdiepen in het schrijven voor chatbots, voice assistants en in andere vormen van conversational copywriting.

Tags: Contentstrategie, contentmarketing, contentprocessen, podcast