Podcast Contentspecialisten aflevering 4: Daphne Evertse over UX en content

Daphne Evertse schrijft teksten en doet aan online optimalisatie. Ze houdt van oplossingen bedenken: een tekst schrijven, meedenken over hoe die tekst wordt ingezet en vervolgens testen of een webpagina met die tekst werkt: ik hou ervan als een opdracht dit allemaal combineert. Op dit moment werkt ze aan de chatbot die de Rabobank aan het ontwikkelen is. Een natuurlijk, gebruiksvriendelijk, menselijk gesprek met de chatbot: dat is het doel.

Gebruikerservaring (user experience) is een belangrijk thema bij het werken aan de chatbot. Het is een thema dat Daphne al langer interesseert omdat het voor haar een natuurlijk snijvlak vormt tussen taal en technologie. Ze las er veel over en zoekt altijd naar de combinatie van content en UX. In deze aflevering van Contentspecialisten praat ik erover door met Daphne.

Beluister mijn gesprek met Daphne Evertse

UX en content

Welke uitgangspunten uit UX kun je toepassen op je werk als contentspecialist?

“Denken vanuit je klant is altijd het belangrijkst. Je kunt niet van achter je bureau bedenken wat een klant nodig heeft. Ga naar buiten! Wat je maakt, moet je altijd testen! Ook wanneer je niet veel tijd of budget hebt, kun je aan bezoekers vragen wat ze op je website komen doen. Zelfs familie en vrienden kunnen je helpen met inzicht in de gebruikerservaring van je product. Stel dat je wilt weten wat mogelijke gebruikers vinden van de naam die je hebt verzonnen voor een tool of product. Op een andere etage van je kantoor kun je al testen welke associaties collega’s bij zo’n naam hebben”.

Ook bij het bouwen van een nieuwe website of applicatie is het belangrijk om te testen of de oplossingen die jij bedacht hebt ook werken. Daar hoef je niet altijd een gespecialiseerd bureau voor in te schakelen. Het is kwalitatief onderzoek: een klein groepje testpersonen levert al heel veel inzichten op.

Leestip van Daphne: Don’t Make Me Think

Wat is een basisboek over UX dat iedere contentspecialist gelezen moet hebben? Daar kan Daphne kort over zijn: dat is ‘Don’t Make Me Think’ van Steve Krug.

Meer over user experience op deze weblog

Abonneer je op de podcast Contentspecialisten

Wil je geen aflevering van ‘Contentspecialisten’ missen? Abonneer je via iTunes, Spotify of Stitcher:

Abonneer je via iTunes Abonneer je via Spotify Abonneer je via Stitcher

Over de auteur: Hugo Louter

Als online adviseur bij Presenter help ik organisaties die behoefte hebben aan een website die hen dichterbij hun doelstellingen brengt. Gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid en leesbaarheid staan voor mij bovenaan. Ik doe analyses, geef advies en werk mee als contentmanager of inbound marketeer. Als trainer heb ik al honderden vakgenoten geholpen zich te verbeteren in contentstrategie, zoekmachineoptimalisatie en schrijven voor het web.

Tags: usability, ux, user experience, gebruikerservaring, UX-writing, gebruikersonderzoek



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond