Podcast Contentspecialisten aflevering 3: Boudewijn Broekhuijse over inbound marketing

Boudewijn Broekhuijse is client director bij Presenter. Hij heeft zich gespecialiseerd in contentmarketing, inbound marketing en marketing automation. Vaak wordt hij ingeschakeld op het moment dat een klant aan de slag wil met één van deze thema’s. Ben je zo’n klant? Dan krijg je Boudewijn over de vloer voor een inventariserende sessie waaruit hopelijk duidelijk wordt of inbound marketing een oplossing is voor jouw probleem.

Het strategische niveau is waar Boudewijn het liefste start. Wat is het businessmodel van een organisatie? Wat zijn hun plannen en groeiambities? Hoe willen ze die ambities bereiken? Lastige vragen die wel gesteld moeten worden.

Beluister mijn gesprek met Boudewijn Broekhuijse

Toegevoegde waarde van marketing

Met welk soort vragen komen marketeers bij Boudewijn terecht? Regelmatig hebben ze geen of onduidelijke doelstellingen en KPI’s maar voelen ze zich wel gedwongen om hun toegevoegde waarde te bewijzen, bijvoorbeeld om budgetten voor een komend jaar veilig te stellen.

“De vraag naar de toegevoegde waarde van de marketingafdeling wordt steeds vaker gesteld. Er zijn veel onderzoeken waaruit blijkt dat één van de belangrijkste uitdagingen van de moderne marketeer het zichtbaar maken van zijn bijdrage is”.

Natuurlijk is de behoefte aan meer of betere leads ook een belangrijke motivatie om inbound marketing te starten of te intensiveren.

Inbound marketing: minder productgericht denken

Voor veel productgerichte bedrijven is het lastig om los te komen van het denken in producten: ‘wij bieden de beste of goedkoopste product, koop dit product’:

“Bij contentmarketing en inbound marketing noem je je productpropositie niet meteen. Je begint met het bieden van oplossingen voor de problemen waar de potentiële afnemer van een product mee kampt. Mogelijke klanten hebben echt niet meteen productspecifieke vragen, maar een algemeen probleemoplossende vraag.”

Verder lezen over inbound marketing en marketing automation

Meer over inbound marketing

Meer over marketing automation

Joe Pulizzi: “Contentmarketing is een marathon, geen sprint.”

Abonneer je op de podcast Contentspecialisten

Wil je geen aflevering van ‘Contentspecialisten’ missen? Abonneer je via iTunes, Spotify of Stitcher:

Abonneer je via iTunes Abonneer je via Spotify Abonneer je via Stitcher

Over de auteur: Hugo Louter

Als online adviseur bij Presenter (2012-2019) hielp Hugo organisaties die behoefte hebben aan een website die hen dichterbij hun doelstellingen brengt. Gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid en leesbaarheid staan voor hem bovenaan. Hugo doet analyses, geeft advies en werkt mee als contentmanager of inbound marketeer. Als trainer hielp hij al honderden vakgenoten zich te verbeteren in contentstrategie, zoekmachineoptimalisatie en schrijven voor het web. Sinds 2019 is hij zelfstandige als 2meter1 Analytics.

Tags: business model, contentmarketing, lead generation, marketing automation, Inbound marketing