Online personalisatie: inspelen op de voorkeuren van je doelgroep

Online personalisatie is a la Mel Gibson in de film What Women Want online inspelen op de persoonlijke voorkeuren van je doelgroep. Dat kan met de juiste strategie, software en data. Je kunt de communicatie persoonlijk maken door de content aan te passen op locatie, context, klikgedrag, profiel en likes van de gebruiker. Hoe persoonlijker de online ervaring, hoe loyaler de bezoeker en dat heeft gevolgen voor de klanttevredenheid en de verkoopcijfers.

Inspelen op de locatie

Door gebruik te maken van GeoIP en GPS kun je content ontsluiten passend bij de locatie van de gebruiker. Je online kanalen personaliseren op basis van geografie heet geo-personalization.

Een paar voordelen en mogelijkheden van geopersonalisatie:

  • Je maakt het leven van de klant gemakkelijker door met gepersonaliseerde berichten in te spelen op de locatie. De verkeersinformatiedienst bijvoorbeeld stuurt via de app ADAM spitsrijders in en rond Amsterdam gepersonaliseerde informatie toe over de meest gunstige route.
  • Je vergroot de herkenbaarheid door content over lokale producten of services te ontsluiten passend bij het IP-adres van de gebruiker. Een banner met korting op vlaaien doet het waarschijnlijk beter in Maastricht dan in Friesland. Houders van een museumjaarkaart die vanuit Utrecht naar Museumkaart.nl surfen zijn waarschijnlijk allereerst nieuwsgierig naar exposities in musea in Utrecht en omgeving.
  • Je kunt klanten sneller helpen. Easyjet zorgt er via geopersonalisatie voor dat klanten sneller een vlucht kunnen boeken. Stel dat je vanuit Amsterdam de website van Easyjet bezoekt. Dan vult Easyjet als vertrekpunt alvast Schiphol in, omdat de kans groot is dat je het dichtstbijzijnde vliegveld zoekt.

Inspelen op de context

Je kunt ook inspelen op de context om de consument persoonlijker aan te spreken. Dit doe je door je content aan te passen op het moment van de dag, het seizoen of het weer.

Inspelen op tijdstip

Stel, iemand bezoekt om 8.00 uur de website van een supermarkt. Grote kans dat hij of zij eerder zal klikken op een aanbieding van koffie en croissants dan op een aanbieding van pizza en bier. Of andere producten die rond 19.00 uur meer tot de verbeelding spreken. Net als winkeleigenaren hun etalage-aanbod aanpassen op diverse dagdelen, kun je ook de vakken van je online etalage vullen met content passend bij het tijdstip.

Een voorbeeld van online softwarespecialist Personyze:

Contentaanbod in de ochtend met Personyze

Contentaanbod in de ochtend

Contentaanbod in de middag of avond met Personyze

Contentaanbod in de middag of avond

Inspelen op het weer

Het weer heeft een grote invloed op hoe we ons voelen, hoe we ons gedragen en aan welke producten en services we behoefte hebben. Weather based targeting is het gebruiken weersvoorspellingen als trigger voor het ontsluiten van content. Twitter bijvoorbeeld verspreidt in samenwerking met The Weather Company advertenties passend bij de weersomstandigheden op de locatie van de gebruiker. Ook online retailers kunnen hier slim gebruik van maken.

Voorbeeld van een banner die inspeelt op (slecht) weer:

Skymosity

Inspelen op het seizoen

Wanneer wordt er een nieuwe technologische ontwikkeling gelanceerd in jouw branche? Wanneer zijn er evenementen, feestdagen en voorspelbare momenten van lokaal, nationaal of internationaal belang? Je kunt met gepersonaliseerde content ook inspelen op de tijd van het jaar en het seizoen. Om dit ruim van tevoren te plannen kun je bijvoorbeeld een contentkalender gebruiken.

Inspelen op voorkeuren en interesses

Inspelen op likes

Volgens onderzoekers van de universiteiten van Cambridge en Stanford kunnen computers via Facebook-likes het karakter van een persoon zelfs beter inschatten dan vrienden en familie. Adverteerders op Facebook doen daar hun voordeel mee via advertenties passend bij de voorkeuren en interesses van gebruikers.

Inspelen op het profiel

De Mijn-omgeving is een mooie plek om de bezoeker online nog verder te verleiden. In de Mijn-omgeving kunnen klanten bijvoorbeeld een overzicht van hun producten of diensten bekijken of gepersonaliseerde nieuwsberichten bekijken. De klantprofielen uit de Mijn-omgeving zijn vaak gekoppeld aan een CRM-systeem, waardoor je minder aannames hoeft te doen bij het kiezen van gepersonaliseerde content. Helaas is het inloggen in de Mijn-omgeving vaak een drempel voor gebruikers.

Een voorbeeld van een mobiele provider die de Mijn-omgeving klantgericht heeft ingericht is Simyo. Als klant kan ik in één oogopslag zien wat mijn belgedrag en dataverbruik is. Simyo geeft mij vervolgens in de Mijn-omgeving persoonlijk advies over welke belbundel op dit moment het beste bij mij past. Dat is handig, omdat ik maandelijks mijn bundel kan aanpassen.

Simyo

De overheid heeft ook een Mijn-omgeving ingericht, genaamd MijnOverheid. Log je in met je DigiD op MijnOverheid.nl, dan laat de overheid je op basis van je profiel gepersonaliseerde informatie zien. Is je rijbewijs bijna verlopen? Dan herinnert de overheid je via een berichtje via de Digitale Berichtenbox eraan om deze te verlengen. Zo kan de overheid burgers sneller helpen en een betere service bieden.

Mijn Overheid voorbeeld

Hoe meer je weet van je doelgroep, hoe beter je daarop kunt inspelen met relevante content. Bovenstaande voorbeelden zijn nog maar een topje van de ijsberg: er zijn nog veel meer mogelijkheden om multi-channel in te spelen op de situatie, locatie, voorkeuren en ook het (online) gedrag van je doelgroep. Met als resultaat een hogere conversie of minder kosten omdat je je doelgroep persoonlijker, sneller en beter kunt helpen.

Over de auteur: Hieke Voorberg

Online een levendige dialoog voeren met je (potentiële) doelgroep staat of valt met een goede strategie en relevante, persoonlijke content. Daarmee help ik bedrijven als online specialist bij Presenter. Favoriete blogonderwerpen: online personalisatie, conversie-optimalisatie en contentstrategie.

Tags: doelgroepen, Online personalisatie, doelgroep, online doelgroep, personalisatie



0 reacties op dit artikel