Stoplicht op rood

Wat te doen bij een dalende conversie; 5 tips

Je bekijkt je statistieken maar in plaats van groene cijfers, zie je een plotselinge daling in de conversie. Dit is geen goed teken. Maar dat is nog geen reden voor paniek! Er kan een simpele reden voor zijn. Alleen, hoe en waar vind je het probleem? Bekijk jouw website en statistieken met deze tips, en zet de daling om in een stijging!

1. Bekijk binnen welke kanalen de daling in conversie te zien is

Is maar binnen 1 kanaal een daling te zien? Dan ligt het probleem waarschijnlijk binnen dat kanaal, op technisch vlak of marketinggebied.

Zie je de daling van de conversie terug binnen meerdere kanalen? Dan kan het te maken hebben met een verschuiving binnen de markt. Krimpt de markt? Doet je concurrent iets met aanbiedingen, de prijzen of een geweldig nieuw product? Of misschien heeft het te maken met een strategische misser van je bedrijf zelf. Wellicht tijd om nog eens kritisch naar je bedrijf, de markt en je producten of diensten te kijken.

2. Trace your steps

Wat kan de plotselinge daling veroorzaken? Heeft je website minder bezoekers en kwam voorheen het merendeel binnen via Google? Vergelijk dan je positie in de zoekresultaten. Misschien heb je wel een penalty gekregen en is je website gestraft met een veel lagere ranking. Check hiervoor de Google Search Console.

Is het aantal bezoekers gelijk gebleven, dan ligt het probleem waarschijnlijk binnen je site. Ga na of je laatst nog dingen hebt aangepast of getest.

  • Heb je een a/b-test aanstaan die niet het gewenste effect heeft?
  • Heb je een product verwijderd en is er geen goede 404-pagina of redirect aangemaakt?
  • Heb je de landingspagina aangepast?

Gebruik je Google Tracking? Het kan zijn dat je iets vervangen, verplaatst of verwijderd hebt waardoor de oorspronkelijke tracking niet (goed) meer werkt. Check dus of je tracking en het doorsturen van de gewenste informatie naar Google Analytics nog goed werkt.

Houd dus altijd goed bij wat je verandert, zodat je bij een negatief effect snel kunt handelen.

3. Check de performance en techniek van je website

De oorzaak van jouw dalende conversie kan ook met performance te maken hebben:

  • Laadt je website traag? Grote kans dat je bezoekers kwijt raakt. Niemand heeft zin om te wachten.
  • Werkt een formulier niet optimaal, dan kan het bestelproces in de soep lopen.
  • Loopt een link dood? Dan is de weg naar conversie geblokkeerd en haken mensen al snel af.

4. Houd rekening met seizoenen

Het is nogal een inkoppertje, maar het verschil in seizoenen kan heel veel invloed hebben op je statistieken. Bekijk dus goed welke cijfers je met elkaar vergelijkt. In het voorjaar en in de zomer verkoop je waarschijnlijk meer zonnebrand. Ook maken meer mensen een afspraak voor het halen van een vaccinatie of een nieuw paspoort. En de verkoop van speelgoed zal in december een stuk hoger liggen dan in januari, in verband met de feestdagen.

5. Bekijk je (betaalde) marketing campagnes

Maak je gebruik van betaalde campagnes via bijvoorbeeld Adwords? Dalende cijfers kunnen aanduiden dat jouw campagnebudget op is. Tijd om te heroverwegen of je dit wilt aanvullen. Of misschien linkt de advertentie niet meer naar de goede pagina. Het kan er ook op duiden dat je campagne al te lang loopt en dus geen effect meer heeft. Dan is het tijd om na te denken over het opzetten van iets nieuws.

Snel(ler) inzicht en optimaliseren

Wil je voortaan snel inzicht hebben in waar de conversieobstakels binnen je kanalen liggen? Richt dan je analytics goed in. Segmenten geven je snel inzicht in waar het probleem kan zitten.

Heb je je website weer terug op het rechte pad maar wil je meer conversie? Lees hoe je dit kunt bereiken in onze andere blogs over conversie-optimalisatie.

Over de auteur: Danila van der Valk

Online content blijft altijd in ontwikkeling. Als contentspecialist bij Presenter schrijf en optimaliseer ik content voor diverse klanten en help ik bij webredactie en contentmigraties.