Sex and the City

Verhoog nu je websiteconversie!

Je websitebezoekers bestaan uit verschillende persoonlijkheidstypes. Maar hoe zorg je ervoor dat ze zich allemaal aangesproken voelen en (beter) converteren? Door je teksten en webpagina’s anders in te richten. One size fits all klinkt daarin misschien tegenstrijdig, maar is het niet.

Vier persoonlijkheidsprofielen

Lees je dit blog omdat de titel je aansprak? Misschien ben je dan een competitief type volgens het MBTI-model. Dit model deelt mensen grofweg op in vier persoonlijkheidsprofielen. En optimaliseer je je webpagina voor alle vier de profielen, dan behaal je betere websiteconversie. De Myers-Briggs Indicator (MBTI) maakt een onderscheid tussen 16 persoonlijkheidstypes. (Test jezelf!) Deze 16 types zijn dan weer te verdelen in verschillende modellen. Ik gebruik dit model dat de 16 profielen weer nauwer verdeelt over vier profielen. Hier de vier profielen waar deze 16 types onder vallen.

Persoonlijkheidstypes volgens het mbti-model

Competitieve bezoeker (NT)

Kenmerken:

  • Maakt snel beslissingen
  • Maakt beslissingen gebaseerd op feiten
  • Leest niet graag, wil graag snel en duidelijk feiten op een rijtje of in een opsomming
  • Beheersend, wil graag winnen

Spontane bezoeker (ST)

Kenmerken:

  • Gevoelig voor aanbiedingen
  • Maakt snel beslissingen op basis van emotie
  • Wil graag weten wat de toegevoegde waarde is voor zijn/haar leven
  • Impulsief, spontaan

Humanistische bezoeker (NF)

Kenmerken:

  • Is gevoelig voor de meningen van anderen en een persoonlijke benadering
  • Neemt langzaam beslissingen
  • Neemt beslissingen gebaseerd op emotie
  • Relatiegericht, detailgericht

Methodische bezoeker (ST)

Kenmerken:

  • Neemt langzaam beslissingen
  • Leest eerste alle informatie alvorens een keuze te maken, tot de garantiebepalingen aan toe
  • Maakt beslissingen gebaseerd op feiten
  • Perfectionistisch

Jarenlange bewijskracht

Tv-series maken al jaren lang gebruik van deze typering zodat het publiek zich kan identificeren met de personages. Denk bijvoorbeeld aan Sex and the City; Carrie is Humanistisch, Miranda is Competitief, Samantha is Spontaan en Charlotte is Methodisch. Of wellicht herkennen de mannelijke lezers eerder de personages van The A-team: Murdock is Spontaan, BA is Competitief, Face is Humanistisch en Hannibal Smith is Methodisch. Waarom maken tv-makers gebruik van deze typeringen? Omdat het werkt! En voor websites is dat net zo.

Hoe optimaliseer je je webteksten?

Voor het schrijven van je webteksten is het handig om deze personages in je achterhoofd te houden, en dan is het lang zo moeilijk niet. De competitieve bezoeker geef je direct bovenaan je pagina een korte opsomming van feiten of een rijtje met producteigenschappen. De spontane bezoeker verleid je door een aanbieding of door te vertellen wat de emotionele meerwaarde is van dienst of het product. De methodische bezoeker vind het niet erg om meer te lezen, of verder op een pagina te scrollen, maar zorg er wel voor dat de bezoeker toegang heeft tot alle feitelijke informatie, zoals garanties, levertijden en andere voorwaarden. Met (positieve) reviews of testimonials help je je humanistische bezoeker een beslissing te maken.  Dit kun je van het kleinste niveau toepassen op bijvoorbeeld een alinea, maar zelfs op de indeling van de pagina.

Geoptimaliseerde webtekst

“De zuinigste auto in zijn klasse tegen een zeer betaalbare prijs (competitief). Koop nu en betaal pas in 2016 (spontaan). Met meer dan 30.000 verkochte auto’s is dit de meest geziene auto op de Nederlandse wegen (humanistisch). Lees meer over dit model en de aanschafvoorwaarden (methodist).”
De competitieve en de spontane bezoeker komen het eerst aan bod, omdat zij het snelste beslissingen maken.

Voorbeeld van Coolblue.nl

De rode vakjes spreken de competitieve bezoeker aan, de gele de spontane, de groene de humanistische en de blauwe de methodistische bezoeker.

MBTI persoonlijkheidstypes in een Coolblue pagina

Personalisatie op basis van profielen

Een interessant verdiepingsslag hierop kan zijn dat je je webinhoud personaliseert op basis van de hierboven beschreven profielen. Hiervoor heb je wel wat data nodig. Waar klikt de bezoeker op? Hoelang verblijft de bezoeker op de pagina? Op welk niveau van de pagina klikt die door of weg? Als een bezoeker op een aanbieding klikt, kun je er dan al meteen vanuit gaan dat het een spontane bezoeker is? Ik spot een toekomstige trend.

[header via Huffingtonpost.com]

Over de auteur: Femke Koning

Als contentspecialist bij Presenter combineer ik mijn passie voor taal met mijn mateloze fascinatie met alles wat met online te maken heeft. Het liefste ben ik bezig met conversie-optimalisatie, usability, beeldredactie en ecommerce.

Tags: persona, conversieoptimalisatie, conversie, mbti



2 reacties op dit artikel
  • Esther zegt:

    Ontzettend interessant artikel, goed voor (ook niet-commerciële) webredacteuren om iets van op te steken.

    • Femke zegt:

      Zeker Esther, in principe is dit model toepasbaar voor alle websites, maar ook voor bijvoorbeeld nieuwsbrieven.

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond