Soorten content voor een responsive website

Welke soorten content gebruik je op een responsive website?

Er wordt veel geschreven en gezegd over responsive websites. Vaak wordt daarbij de nadruk gelegd op design. Of op techniek. Maar, zoals Louise de Kievid al schreef, bepaalt de content juist in sterke mate hoe jouw boodschap overkomt op devices. Content first dus. Maar wat is die content eigenlijk precies? En wat is de waarde van de verschillende soorten content op verschillende devices? Welke typen content moet je wel gebruiken en welke niet?

Soorten content en de waarde per device

De vraag ‘welke typen content kan ik beter wel en beter niet inzetten voor mijn responsive website’ klinkt eenvoudig. Helaas is het antwoord niet zo eenduidig. De waarde van een bepaald type content op een device hangt sterk samen met:

  • Je bezoeker
  • De taak die je bezoeker wil uitvoeren
  • Het moment waarop hij die taak wil uitvoeren
  • Het device waarmee hij dat wil doen

Bezoekers hebben vaak andere toptaken op verschillende apparaten. En omdat deze toptaken verschillen, kan het ook zijn dat je verschillende KPI’s per device zult meten. Welke soorten content je inzet wordt (deels) bepaald door de KPI’s.

Welke content gebruik je wel en niet voor responsive?

Zoals gezegd, een algemene uitspraak over wel of niet inzetten van bepaalde typen content voor responsive sites is lastig. Maar ik kan wel mijn ervaringen delen en per type content een algemene uitspraak doen. Check wel altijd je eigen situatie en website!

  • Titels, koppen en subkoppen
    Titels en koppen zijn essentieel, of je nou een responsive, adaptive, mobiele of ‘traditionele’ website maakt. Ze helpen de bezoeker je webpagina scannen en snel de informatie te vinden die hij zoekt.
  • Tekst
    Websites zonder tekst? Die bestaan niet! Wees beknopt en to the point. Vooral op de kleinere schermen is het essentieel dat je geen bezoekers verliest door teveel tekst. Focus op datgene wat 90% van je bezoekers wil weten: die andere 10% kun je vaak helpen op een andere manier (bijvoorbeeld met FAQ’s of een kopje ‘Gerelateerd’). Beter minder afleiding door irrelevante informatie voor een grote groep, dan een hele kleine groep helpen met hele specifieke informatie.
  • Links
    Hebben we het over links die dé call-to-action van de pagina zijn? Doen! Altijd opnemen, liefst op een plek waar het goed zichtbaar is (deze plek kan per device anders zijn) en met opvallende lay-out. Met links die verwijzen naar interessante pagina’s maar die niet direct nodig zijn voor het doel van je pagina zou ik voorzichtiger zijn. Vooral op de kleinere devices kunnen teveel links de aandacht afleiden van waar het eigenlijk om gaat: de boodschap en belangrijkste call-to-action.Gebruik liever ook niet teveel crosslinks naar hele andere onderdelen van je website. Bezoekers zijn gewend op hun smartphone steeds dieper te navigeren en de terug knop te gebruiken als ze fout zitten: bij teveel crosslinks naar een volledig ander deel van de website raakt de bezoeker gemakkelijk de weg kwijt.
  • Afbeeldingen
    Op een niet-responsive of niet-mobiele website kom je vaak nog redelijk goed weg met veel afbeeldingen, voor de sfeer of merkbeleving. Bij responsive content gaat het er vooral om dat je heel relevant bent. Op bijvoorbeeld een smartphone neemt een afbeelding al gauw veel (essentiële) ruimte in. Gebruik dus alleen afbeeldingen die relevant zijn en liefst nog iets toevoegen aan je boodschap. Een afbeelding om het wat mooier te maken? Liever niet. Functioneel is het sleutelwoord. Grote campagnes zijn natuurlijk een ander verhaal: daar kun je prima met beeld werken, omdat ze ook de merkbeleving ondersteunen. Zorg wel dat de afbeeldingen responsive zijn.
  • Video
    Juist bij responsive websites kan video een grotere rol spelen. Met relatief weinig ruimte kun je veel vertellen; je bent dus efficiënt en relevant. Bezoekers die onderweg op hun smartphone naar je website kijken, zijn vaak al gewend aan video’s. Video content met een goed verhaal en goede inhoud kan zeker helpen bij het overbrengen van je boodschap.
  • Tabellen
    Tabellen zijn vaak één van de grootste uitdagingen voor responsive content. Want wat je op een desktop weergave heel mooi en overzichtelijk in een tabel met meerdere kolommen kunt tonen, ziet er op een smartphone helemaal niet overzichtelijk uit. Je hebt te weinig ruimte voor alle kolommen, en in de kolommen past de content niet. Hoewel dit eerder een uitdaging voor design of techniek is, kun je wel vanuit content perspectief zo simpel mogelijke tabellen maken. Zorg voor zo min mogelijk content en zo min mogelijk kolommen. Of kies voor een andere presentatievorm.

Heb jij andere ervaringen met verschillende soorten content op responsive websites? Of aanvullende tips? Deel ze in de comments!

Over de auteur: Dianne Gosens

Ik werk bij Presenter als contentspecialist. Ik coördineer contentprojecten en maak graag de vertaling van strategie of concept naar praktijk. Ook ben ik dol op spelen met taal en help ik bedrijven graag in de zoektocht naar de kracht van hun content.

Tags: content, Contentstrategie, Responsive



0 reacties op dit artikel