Wel of geen infographic maken?

Infographics zijn hot. De meerwaarde is simpel. Infographics kunnen complexe materie snel en helder communiceren. Daarnaast zijn (goede) infographics visueel aantrekkelijk en gemakkelijk deelbaar via social media. Ik krijg dan ook steeds vaker de vraag: “kunnen we hier niet een infographic van maken”? Ik ging op onderzoek uit. Lees in deze blog mijn conclusies.

Oorsprong van infographics

Infographics vinden hun oorsprong in print media. Kranten en magazines gebruikten infographics al om bijvoorbeeld trends uit te leggen. Vanwege de dalende inkomsten (en budgetten) zie je de laatste jaren echter steeds minder infographics in de printwereld. Met de opkomst van online en het extra geld in deze branche zien we ze daarentegen wél steeds meer op ons beeldscherm verschijnen. En met wisselend succes. Een paar gaan viral, het leeuwendeel sterft een stille dood.

Wat maakt een goede infographic?

Voor een geslaagde infographic heb je meer nodig dan goede data en een mooi design. Het moet een verhaal vertellen. Data alleen vormen geen infographic, de duiding, het verhaal maakt het tot een succes! Met andere woorden: een infographic moet op zichzelf staand te begrijpen zijn. Bedenk daarom éérst welk verhaal je wil vertellen en wat de kernboodschap is. Bedenk daarna welke informatie nodig is om de kernboodschap te onderbouwen. Levert visualisatie van de informatie daadwerkelijk meerwaarde op? Alleen als je volmondig ja kunt zeggen, is een infographic een optie.

Daarnaast zijn infographics die simpel zijn vaak de beste. Complexe (statische) infographics met veel toelichtingen zijn op print prima maar niet voor gebruik op internet. De doorontwikkeling naar mobiel internet (en de steeds kleinere schermen) maakt dit pijnpunt alleen maar erger.

Met welke data kun je een infographic ontwikkelen?

Je kunt een infographic (laten) ontwikkelen wanneer je één van deze 5 typen data wil communiceren:

  1. Cijfers
  2. Ruimtelijke of geografische informatie
  3. Tijd(lijn)
  4. Procesbeschrijving
  5. Mechanisme (hoe werkt een doedelzak?)

hoe werkt een doedelzak

Ontwikkel géén infographic wanneer

  1. Je geen betrouwbare data hebt
  2. Je informatie of data geen samenhang heeft
  3. Je geen verhaal en kernboodschap hebt
  4. Je vooral een mooi plaatje wil (kies dan voor een illustratie!)

Bewegende infographics

Bewegende infographics heb je in twee smaken: interactief of als animatie. Wanneer kies je wat?

Bij interactieve infographics moet de gebruiker zelf actief op onderdelen klikken voor meer informatie. Ze zijn aantrekkelijk omdat gebruikers er mee kunnen ‘spelen’. Het voordeel van de interactie is dat je de gebruiker werkelijk in je infographic betrekt. Hierdoor kan jouw boodschap beter blijven hangen. De twee grootste valkuilen bij interactieve infographics zijn techniek en navigatie. Niet alleen moet de infographic op alle devices werken, ook moet de gebruiker intuïtief er doorheen kunnen klikken. Probeer de 2 voorbeelden hieronder en ervaar de verschillen.

Gay Marriage Chronology

Klik hier om de “Gay Marriage Chronology infographic” interactief te gebruiken!

Bij geanimeerde infographics kijkt de gebruiker naar een korte video. Het voordeel van een animatie is dat je (mede dankzij voice over) beter een verhaal kunt vertellen. Dit is vooral handig wanneer je infographic gaat over een merk of proces. Het nadeel is dat gebruikers geanimeerde infographics meer passief tot zich nemen. Hou het dus spannend om de gebruiker bij de les te houden! Een valkuil bij animaties is verzadiging, wanneer het beeld te gedetailleerd is of teveel wisselt, wordt het moeilijker voor de gebruiker om de ‘clue’ eruit te halen. Alhoewel een overload soms juist de bedoeling is, zoal bij deze animatie:

information overload

 

Aan de slag met je eigen infographic!

Ik hoop dat mijn tips je helpen bij de keuze voor een infographic en zo ja, bij de invulling ervan. Vergeet niet voldoende tijd voor de ontwikkeling van een infographic in te plannen. Het (laten) ontwikkelen van een statische infographic kost effectief niet meer dan 2 dagen, maar inclusief afstemming met je organisatie kun je beter rekenen op 1 á 2 weken ontwikkeltijd. Heb je al ervaring met infographics en mis je iets in mijn blog? Reageer! Ik ontvang graag extra tips!

 

Met dank aan

Infographic designer Karin Schwandt van Schwandt infographics. Haar presentatie tijdens de Sanoma Media Parade heeft mij geïnspireerd tot het schrijven van dit blog.

 Tip! maak je infographic vindbaar.

Over de auteur: Jacqueline van der Burg

Content in alle vormen, dat is mijn passie! Tekst, beeld, infographic en video, profit en non-profit, voor websites, social media en apps. Bij mijn opdrachtgevers breng ik dit graag strategisch samen. Denk aan content coördinatie, contentmarketing, online strategie en webredactieprocessen. Wat ik ondertussen leer, blog ik hier!

Tags: content, data, infographic



0 reacties op dit artikel
  • Infographics Ontwerper zegt:

    Jacqueline, ik vind dit een superartikel. Veel mensen hebben hier iets aan en ik heb het met plezier op enkele van mijn twitter-accounts gedeeld. Bedankt voor deze informatie!

    • Roos Bouman zegt:

      Bedankt voor het mooie compliment, Infographics Ontwerper. Jacqueline is niet meer werkzaam bij Presenter (het online communicatiebureau achter De Kracht van Content), maar we zorgen dat het bij haar terechtkomt. Binnenkort komen er weer een aantal nieuw blogs rond visuele content aan, dus houd ons in de gaten!

  • Henk zegt:

    Leuk artikel om te lezen, goede tips inderdaad!
    Veel mensen denken dat je een Photoshop expert moet hebben voor het maken van infographics, niks is minder waar 🙂