Weg met de content gap: op naar een story gap!

De content gap, wie kent hem niet. Het is één van de belangrijke elementen die je in staat stelt strategische verbeteringen aan te brengen in de online communicatie. Toch brengt deze vakterm beperkingen met zich mee. Hij stelt je in staat een verschil tussen aangeboden en gewenste content te identificeren. Maar identificeert de content gap een gebrek aan story? Nee. Daarom een worp door de porseleinkast met ons vakjargon: weg met de content gap. Ontdek de story gap!

Het is een prachtig moment wanneer je na een uitgebreide contentaudit of keywordanalyse tot een schitterende ontdekking komt waarmee je naar je baas of opdrachtgever kunt stappen. ‘Kijk,’ zeg je, ‘er ontbreekt content. Onze bezoekers zitten helemaal niet te wachten op dat, maar zoeken zich een ongeluk naar dit. Laten wij onze bezoekers gelukkig maken en dit-content produceren!’ En de analyse van de content gap heeft zijn waarde weer bewezen.

Geen content gap

Toch kleven er nadelen aan de hantering van de term content gap. Wat bijvoorbeeld als je na een grondige content gap analyse helemaal niets ontdekt? Als je niet vol trots naar je baas of opdrachtgever kunt stappen omdat je na de besteding van heel wat kostbare uren werkelijk geen enkel verschil hebt kunnen ontdekken tussen de aangeboden content en de door de doelgroepen gewenste content? Moet je dan nog verder graven, op zoek naar een miniem verschil? Of moet je accepteren dat je een vruchteloze en dure oefening hebt ondernomen, waarna je met de staart tussen de benen dit aan je meerdere moet erkennen?

Red jezelf met de story gap

Vrees niet: ik stel voor dat je jezelf in de laatste situatie voortaan gaat redden met de story gap. Dan volgt het antwoord wat je met de content kunt doen vanzelf. De story gap bestaat volgens mij uit de volgende 3 elementen:

De 3 elementen van de story gap

Het eerste goede nieuws bij het analyseren van de story gap is dit: de ingrediënten staan allemaal al in jouw voorraadkast als webredacteur of contentstrateeg. Je hoeft dus niet naar die ver gelegen toko te fietsen om lastig vindbare, exotische ingrediënten in te slaan. Het enige wat je doet is de ingrediënten in een iets andere samenstelling door elkaar roeren, zodat er een voedzamer gerecht op tafel komt.

Element 1: Persona’s

Jawel, persona’s maken deel uit van de story gap. Je vertelt geen verhaal zonder doelgroepen met duidelijk herkenbare wants en needs. Dan praat je gewoon hardop in jezelf, en zoals iedereen weet die wel eens in een bushokje heeft gestaan: dat is gewoon raar en soms zelfs eng. Omdat persona’s de doelgroepen een gezicht geven, is het waardevol het ontbreken ervan te identificeren.

Element 2: Kernboodschappen

Hoewel de term ‘kernboodschappen’ op een goede tweede plaats staat op de lijst ‘vakjargon dat op de schop mag’, gooi ik dit ingrediënt graag in het gerecht. De kernboodschappen vormen de moraal van jouw verhaal. En zonder moraal, geen verhaal. Zijn er geen of gebrekkige kernboodschappen geformuleerd? Wijs aan wat er ontbreekt en voeg dit toe aan jouw document.

Element 3: De content gap

Je kunt opgelucht ademhalen. Al jouw werk voor het ontdekken van een content gap is niet voor niets geweest. Pak op wat je ontdekt hebt, ook als het niet of nauwelijks een content gap is, en voeg het toe aan de persona’s en kernboodschappen.

Tada… story gap

Je hebt geïdentificeerd wat de ontbrekende elementen zijn voor het effectief vertellen van het verhaal van de opdrachtgever. De definitie van de story gap is dus de optelsom van de missende elementen van de persona’s, kernboodschappen en de content. Voeg deze missende elementen bij elkaar in je contentplan, contentstrategie, of presenteer het los in een story gap document van enkele pagina’s. Zo draag je helder over wat er ontbreekt voordat de productie van gewenste content gestart kan worden.

Kun je nu met een goed gevoel naar je baas of opdrachtgever stappen?

Heb je suggesties voor meer ingrediënten voor de story gap of ben je het helemaal niet eens met dit stuk? Laat het horen en reageer!

Over de auteur: Eppo Ford

Na een opleiding als scenarioschrijver en een bestaan als freelance journalist ben ik vanaf 2007 gegrepen door online. Als journalist heb je geen idee hoe je artikel wordt ontvangen (anders dan door de eindredacteur). Online kun je alles meten. Ik heb de online wereld omarmd en mij gespecialiseerd in doelgroepgericht & activerend schrijven en contentstrategie. Ik ben Manager Projecten bij Presenter.

Tags: content, webteksten, Contentstrategie, content strategy



1 reactie op dit artikel
  • Hugo Louter zegt:

    Hey Eppo, my ten cents: ik proef een sterke marketingsmaak bij het begrip ‘story gap’. Als webredacteur/content manager zijn we toch vooral gesprekspartner van marketeers bij het vertellen van het verhaal van een organisatie. Om de story gap te kunnen helpen vullen, moet een , webschrijver goed op de hoogte zijn van
    – het verhaal dat een organisatie wil vertellen;
    – manieren waarop we dat verhaal kunnen vertellen (website, mobiele applicatie, e-mailnieuwsbrief, whitepaper, weblog of toch gewoon DM);
    – meetbare manieren waarop de organisatie marketingdoelstellingen kan halen met behulp van ‘onze’ verhalen (bijv. lead generation, conversatie via social media, inschrijvingen voor een event of nieuwsbrief).

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond