Twitter versus Facebook: denk na over de content

Het automatisch laten publiceren van tweets op Facebook; het wordt zo gemakkelijk gemaakt en het is zo verleidelijk. Met een druk op de knop kun je meerdere sociale netwerken onderhouden met hulp van bijvoorbeeld Hootsuite of SocialDrums. Nog simpeler wordt het wanneer de nieuwsberichten op de corporate site automatisch op Twitter en Facebook geplaatst worden: de ideale manier om nieuwe content razendsnel te verspreiden onder de doelgroep toch? Toch zijn Twitter en Facebook twee aparte takken van sport die elk hun eigen insteek hebben wat betreft inhoud, interactie, timing en redactie.

 

Inhoud: tweets als headline, Facebook als verdieping

Een tweet bevat maximaal 140 tekens, een Facebookbericht mag tegenwoordig duizenden tekens beslaan. Dat geeft al aan dat een boodschap op Twitter eigenlijk niet zo maar een-twee-drie te vertalen is naar Facebook. Voor uitgebreide berichtgeving is een Facebookbericht dan beter op zijn plaats dan een tweet. Twitter wordt door gebruikers vaker gezien als een nieuwsstroom met links naar de oorspronkelijke bron en is daarom een handige manier voor organisaties om de achterban te attenderen op nieuwe ontwikkelingen en via een link te verwijzen naar de plek waar die informatie verder uitgediept wordt; bijvoorbeeld een blogpost of Facebookbericht.

 

Interactie met de doelgroep

Sociale media zijn eigenlijk niet bedoeld om blindelings reclame voor de organisatie te zenden. Dat zou immers weinig ‘sociaal’ zijn en weinig gebruikers verleiden om te luisteren naar wat je te zeggen hebt. Twitter en Facebook verschillen echter in interactie, zelfs al worden ze beide onder de noemer van ‘sociale media’ geschaard. Dit komt door de manier waarop de diensten opgezet zijn: De mogelijkheid om te reageren op Facebookberichten maakt het makkelijker voor een groep om te overleggen. Onder elk Facebookbericht is een duidelijk overzicht te zien van de reacties. Op Twitter is het veel lastiger een overzicht te krijgen van de reacties die bijvoorbeeld met behulp van @-replies of een #hashtag verstuurd worden, zeker wanneer meerdere mensen zich in de discussie proberen te mengen. En dan moet de mening ook nog eens in 140 tekens verwoord worden.
Discussies zijn makkelijk op Facebook

De timing van een bericht

Wanneer een bericht te plaatsen is ook een belangrijke overweging: wanneer is de kans het grootst dat een bericht gelezen wordt? De keuze voor het sociale medium heeft hiervoor ook gevolgen. Omdat het lezen van een Facebookbericht vaak langer duurt dan een tweet is vlak voor de lunch een uitgelezen moment voor publicatie. Dat kan echter per organisatie verschillen, niet elke doelgroep heeft immers dezelfde gewoontes. Werkende mensen bijvoorbeeld zullen vaak hun sociale media checken rond het middaguur, omdat ze tijdens de lunch een aantal minuten vrij hebben. Het loont dan ook om uit te zoeken wat het beste moment van de dag of de week is om het optimale effect uit de plaatsing van een bericht te halen. Facebook helpt je daar een handje mee met Facebook Insights. Voor Twitter worden allerhande services aangeboden die op basis van je Twitteraccount de beste tijd om te twitteren suggereren.
Time je tweets op het moment dat ze het meest zichtbaar zijn

Redactie: reacties op Twitter en Facebook

De overzichtelijkheid van Facebookreacties is zowel een kracht als een zwakte van Facebook. Negatieve reacties en spamreacties blijven immers netjes tussen de overige reacties op Facebook zichtbaar voor toekomstige bezoekers. In deze blogpost zullen we niet ingaan op het vraagstuk van de wijsheid van het verwijderen van negatieve reacties, maar het risico van negatieve reacties moet wel meegewogen worden in de keuze voor het sociale media kanaal. Bij Twitter valt er weinig te doen aan negatieve reacties: deze moeten maar voor lief genomen worden. Maar op Twitter zijn negatieve reacties minder schadelijk, omdat de gemiddelde levensduur van een tweet vele malen korter is dan dat van een Facebookbericht. Een tweet is gemiddeld na een uur al uitgewerkt, omdat het ondergesneeuwd wordt door nieuwe tweets. Een Facebookbericht daarentegen heeft een gemiddelde levensduur van ruim 22 uur waarin de doelgroep het bericht te zien kan krijgen of kan reageren of ‘liken’.

Appels en peren

Verschillende media verlangen verschillende content, zoveel moge duidelijk zijn. Maak bij iedere boodschap die je wilt communiceren af; welk medium is hier het meest geschikt voor? En plaats dus nooit meer zomaar blindelings content van het ene medium op een ander medium.

Over de auteur: Steven Kamminga

De zoektocht naar de kracht van je content blijft een razend interessant onderdeel van ons vakgebied van online communicatie. Mijn blogs voor De Kracht van Content staan daarom vaak in het teken van de analyse en strategie van die content.

Tags: content, Facebook, Contentstrategie, Hootsuite, Socialdrums, Twitter, sociale media



0 reacties op dit artikel