Met een two-page online strategie heb je geen ordners meer nodig

Succesvolle content: leg je strategie vast in onze two-page

Heeft jouw organisatie zijn of haar online strategie of contentstrategie gedocumenteerd? Nee, nog steeds niet? Geen zorgen, dat is geen schande. En jouw organisatie is daarin niet alleen.

Internationaal (maar ongetwijfeld ook in Nederland) stijgt het aantal organisaties met een gedocumenteerde strategie, maar in 2017 lag het volgens onderzoek van Contently nog steeds maar op 55 procent. En dat terwijl 98 procent van de in het onderzoek ondervraagde organisaties aangaf dat het hebben en volgen van een gedocumenteerde strategie een belangrijke voorwaarde voor online succes is.

Uit het onderzoek van Contently blijkt inderdaad ook dat organisaties met een gedocumenteerde strategie vaak scherpere ‘contentprogramma’s’ en meer vertrouwen in de effectiviteit van hun content hebben. Dat is dus een gemiste kans voor 45 procent van de organisaties. En voor jouw organisatie.

Documenteren of niet documenteren?

Ik begrijp het wel. Het vastleggen van een strategie, of dit nu een online strategie, contentstrategie of contentmarketingstrategie is, is een uitdagende taak. Daar zijn denk ik twee belangrijke redenen voor:

  1. Er is niet echt één duidelijke manier om het goed te doen. Wie zoekt op een methode om een online strategie of contentstrategie te maken vindt tientallen resultaten. En ook hier bij Presenter hebben wij de afgelopen jaren op allerlei verschillende manieren strategieën geschreven voor opdrachtgevers.
  2. Het is veel werk. In veel van die methoden klinkt het vaak simpel, maar achter de schermen kan het schrijven van een strategie best veel werk zijn. Je moet je organisatie- en online doelstellingen helder hebben, je doelgroepen (goed) kennen, hun customer journeys uitwerken, data verzamelen en analyseren… en dat dan ook nog allemaal op de een of andere manier documenteren. Ga er maar aan staan.

En ook niet onbelangrijk: de noodzaak om een strategie echt te documenteren is er niet altijd. Veel organisaties werken al op een bepaalde manier en behalen daar (gevoelsmatig) succes mee. Of ze hebben de verschillende onderdelen van een strategie al ergens op een plank liggen en zien de waarde niet echt van al die losse eindjes aan elkaar knopen (want ze hebben geen duidelijke methode om dat te doen en het is veel werk).

Onze methode: de two-page online strategie

Bij Presenter helpen we je om toch je strategie te documenteren. Want door je strategie vast te leggen, hem ‘top-of-mind’ te houden en er regelmatig naar terug te grijpen, breng je lijn in je online activiteiten en werk je met effectieve content naar duidelijke, meetbare doelen toe. En dat is voor iedere organisatie waardevol.

De tool waarmee we dat doen is onze two-page online strategie. De two-page is heel losjes gebaseerd op het One Page Strategic Plan van Rockefeller Habits. Het bevat alle informatie voor je online strategie handig samengevat op (min of meer) twee A4’tjes. Want op één paste echt niet.

De two-page is daarmee eigenlijk een managementsamenvatting van je online strategie, of van alle onderdelen die (wat ons betreft) in een online strategie thuishoren. Hij is heel eenvoudig in te vullen en ‘personaliseren’. Daar helpen wij je graag bij, maar je kunt het ook zelf doen. Ik raad je dan wel aan vooraf de handleiding te lezen, waarin ik de verschillende onderdelen van de two-page verder toelicht.

> Download de two-page online strategie

Online strategie versus contentstrategie

Voordat je begint, wil ik ook nog kort iets kwijt over terminologie, zodat we allemaal op dezelfde ‘page’ zitten. Want de laatste jaren zijn de termen online strategie en contentstrategie redelijk willekeurig door elkaar heen gebruikt. En daar hebben we bij Presenter en op dit blog zelf ook een beetje aan meegedaan. Sorry daarvoor.

Tijd om ze weer even uit elkaar te trekken.

In onze methode verstaan we onder online strategie een strategie waarin we antwoord geven op vragen als:

  • Wat gaan we online doen?
  • Voor wie gaan we dat doen?
  • Waarom gaan we dat doen?
  • Waar gaan we dat doen?

Het doel van de online strategie is om boven water te krijgen wat de content of wat ‘de contentproducten’ zijn waar een organisatie online zijn of haar tijd en energie in gaat steken. En dat zijn eigenlijk altijd content of contentproducten die bijdragen aan zowel de organisatiedoelstellingen als de behoeften van de doelgroepen van de organisatie. Met duidelijke KPI’s en meetbare targets.

In onze methode begint een contentstrategie waar de online strategie ophoudt.

Het doel van de contentstrategie is om de in de online strategie geformuleerde content realiseerbaar te maken. Een contentstrategie geeft antwoord op de vraag: Okay, nu weten we welke content we nodig hebben. Maar hoe gaan we die ook echt krijgen? Wat is daarvoor nodig? En waar moet die content dan precies aan voldoen?

In een contentstrategie wordt veel gerichter gekeken naar onder andere de vorm of het type content, de structuur van de content, de informatiearchitectuur waarin de content vindbaar moet zijn, de stijl of tone-of-voice van content en de rollen, workflow en processen die nodig zijn om de content ook echt te creëren.

Aan de slag

Nu is het aan jou en je collega’s om aan de slag te gaan met jullie strategie. Heb je hulp nodig bij het invullen van je two-page of vragen over het document? Neem dan vooral contact met me op.

> Stuur me een mail met je vraag

Over de auteur: Leo Oorschot

Online adviseur bij Presenter. Gefascineerd door alle mogelijkheden van online content. En door cheesecake.

Tags: Contentstrategie, online strategie



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond