Responsive design: content first, mobile second

Responsive design: content first, mobile second

De online wereld heeft in 2013 veel gepraat en geschreven over responsive design. Het begrip klinkt voor veel mensen vooral technisch: een methode om websites op alle devices goed te tonen. Dat klopt, maar juist de indeling van de pagina en de content bepalen voor een groot deel of jouw boodschap op elk device goed overkomt. Responsive design is dus niet alleen een technische kwestie, het realiseren van krachtige communicatie en een optimale webervaring op alle mogelijke apparaten is net zo’n grote uitdaging.

Wanneer responsive design?

Responsive design is niet langer een hype, het is steeds vaker een randvoorwaarde voor een goede website. Immers, het gebruik van verschillende devices neemt alleen maar toe en er verschijnen steeds meer soorten beeldschermen. Sommige organisaties kunnen het nog af met een goede standaard website, bijvoorbeeld als zij zich expliciet op een single-device doelgroep richten of als de website dermate weinig functionaliteit bevat dat zoomen op een kleiner apparaat geen ergernissen opwekt. Echter, voor de meeste bedrijven geldt inmiddels dat een goede website responsive hoort te zijn.

Twijfel je? In de blog van mijn collega Astrid vind je vijf argumenten om te investeren in een responsive website.

Content first, mobile second

Het is belangrijk dat je als contentspecialist in het prille begin van het designproces aanhaakt. Je wilt namelijk voorkomen dat er straks prachtige designs liggen, maar dat jij de gewenste content niet op de juiste manier kwijt kan. Denk daarom voordat je begint goed na over de content die je wilt aanbieden.

Begin met het in kaart brengen van de belangrijkste contentsoorten op je website. Voorbeelden zijn: headers, introteksten, productafbeeldingen, productteksten, bestelknoppen en contactinformatie. Met deze informatie ga je naar je designer en samen verdeel je de soorten content per beeldscherm over de beschikbare ruimte. Maak wireframes voor zoveel mogelijk devices en start altijd met het kleinste scherm. Dit dwingt je om na te denken over de content die écht belangrijk is. Daarna vul je alle wireframes met realistische content. Zo ontdek je of jouw boodschap op alle beeldschermen juist overkomt. Het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als je de prototypes laat testen door vertegenwoordigers uit je doelgroep.

De contentuitdagingen van responsive

Responsive design levert fraaie websites op, maar qua content krijg je zeker te maken met een aantal moeilijkheden. Formulieren, tabellen en afbeeldingen vormen de grootste uitdaging. Deze onderdelen schalen niet altijd lekker mee naar kleinere schermen en dit levert al snel ergernis op bij je bezoeker. De bestaande oplossingen zijn vaak nog verre van ideaal. Zo kun je je bezoekers verwijzen naar de desktopvariant van de pagina om hun taak af te ronden, maar het risico op afhaken is dan groot. Een verkeerde keuze kan veel invloed hebben op je conversie. Onderzoek daarom het gedrag van je bezoeker en test alle oplossingen die je in overweging neemt.

Check je CMS

Tot slot nog een punt dat snel over het hoofd wordt gezien. Responsive design is een betrekkelijk nieuw begrip en niet alle CMS’en verwerken deze nieuwe wijze van code schrijven op de juiste manier. Onderzoek voordat je start met responsive design of jouw CMS bruikbaar is voor responsive toepassingen. De leverancier van het CMS kan je hierbij helpen.

Collega Steven vertelt in zijn blog uitgebreid over CMS en responsive websites.

Reageer

Wat zijn jouw ervaringen met content op responsive websites? Reageer op deze blog of mail mij via louise.dekievid@presenter.nl.

Over de auteur: Louise de Kievid

Online communicatie kent veel facetten en is constant in ontwikkeling. Het is daarom een enorm boeiend en afwisselend vak. Bij Presenter adviseer ik klanten over de inzet van online middelen en het vertalen van de online strategie naar content die overtuigt en activeert. Contentstrategie, online marketing en contentmigratie zijn mijn favoriete blogonderwerpen.

Tags: Responsive, responsive design, responsive content, content first



2 reacties op dit artikel
  • Peter Smeele zegt:

    Slimmer is om eerst de mobiele website te ontwikkelen en daarna de desktopvariant.

  • Louise de Kievid zegt:

    Bedankt voor je reactie Peter.
    En wat mij betreft heb je helemaal gelijk, het is inderdaad slim om eerst de mobiele website te ontwikkelen en daarna pas de desktopvariant. Echter wel op één voorwaarde: weet eerst wat je boodschap is en welke content daarbij hoort. Door daarna eerst voor een mobiel scherm te ontwikkelen dwing je jezelf om na te denken over wat écht belangrijke content is.

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond