Responsive cookiemeldingen

Responsive cookiemeldingen: voorbeelden en usability

Vanaf 2012 is het voor iedere website verplicht om bezoekers om toestemming te vragen voor het gebruiken en/of toepassen van cookies. Heeft je bezoeker aangegeven deze cookies niet te accepteren? De website zal dan niet optimaal werken of zelfs geblokkeerd worden, afhankelijk van je instellingen. Cookiemeldingen op desktop betekenen ook cookiemeldingen op mobiele devices, zoals een smartphone of tablet. Maar hoe pak je dit, met de beperkte ruimte, aan?

Welke cookies moeten aangekondigd worden?

  • Tracking cookies (bijhouden van individueel surfgedrag)
  • Analytische cookies (bijhouden van o.a. bezoekersaantallen)

Mobiele toepassingen niet uitgesloten?

Nee, ook deze toepassingen moeten toestemming vragen aan de gebruikers wanneer er gegevens worden verzameld. Maar dit is lastig. Want verschillende schermen vragen om een slimme aanpak. Waar een pop-up op mobiel storend kan zijn, is dit voor een tablet wel toepasbaar.

Steeds vaker maken mobiele sites gebruik van cookiemeldingen. Echter zit hier nog wel een verschil in, want niet iedereen past het toe het volgens de gestelde richtlijnen.

Gebruikers moeten namelijk expliciet toestemming geven voor het gebruik van cookies. Dus geen (half) verborgen meldingen dat je met het bezoeken van deze website automatisch akkoord gaat met het gebruik van cookies.

Cookiemelding Hyves

Voorbeeld van een onjuiste cookiemelding: want onduidelijk of cookies altijd toegepast worden en weigeren is niet mogelijk.

Cookies op responsive

Voorbeelden van verschillende (reponsive) cookiemeldingen op mobiel device: de één beter dan de ander.

 

5 usability tips voor responsive cookies

1. Houd rekening met formaat

Verschillende formaten, verschillende eisen. Je kunt voor ieder device een cookiemelding ‘ontwerpen’. Je kunt ook voor een universele kiezen. Zorg dan wel dat deze getest wordt op ieder device. Voor mobiele devices is een gebruiksvriendelijk ontwerp namelijk cruciaal. Is de acceptatie button onzichtbaar of te klein? Dan verlies je ofwel je bezoeker, of je statistieken.

2. Kijk door de ogen van de bezoeker

Conversie mislopen door een gebruiksonvriendelijke cookiemelding, dat gebeurt. Als een bezoeker cookies niet wilt accepteren, kan dit lastig zijn. Meten van de Analytics gaat hierdoor verloren. Een oplossing kan zijn om enkel cookies te kunnen accepteren (en geen mogelijkheid tot weigering). Waar een site met unieke content hiermee misschien weg komt, ben je als webwinkel je bezoeker misschien wel kwijt aan de concurrent. Daarnaast begeef je je ook op het randje van de cookiewetgeving.

Wees dus duidelijk en stel jezelf de vraag: wat wil mijn bezoeker weten over de cookies en hoe erg is het dat sommige bezoekers cookies weigeren?

3. Bied opties

Een stuk duidelijker is het bieden van opties. Je kunt een bezoeker laten kiezen tussen:

  • het accepteren van de cookies;
  • het wijzigen van de cookie instellingen en daarmee akkoord te gaan dat de site misschien niet optimaal werkt.

4. Laat de belangrijkste actie opvallen

Vanzelfsprekend wellicht, maar fouten zijn snel gemaakt. Je wilt het de bezoeker ook niet te gemakkelijk maken om cookies te weigeren en je statistieken te beïnvloeden. Zorg er daarom voor dat de mogelijkheid tot weigering aanwezig is, maar maak deze niet te prominent.

5. Bied duidelijke uitleg

Cookies zijn tegenwoordig redelijk geaccepteerd. Maar ga er niet automatisch vanuit dat je bezoeker op de hoogte is wat een cookie doet en wat de bezoeker precies accepteert. Wees creatief met de beperkte ruimte, maar zorg voor een beknopte uitleg of doorklik naar meer uitleg.

Kortom

Geen gemakkelijke opgave, zo’n cookiemelding voor een responsive of mobiele website. Word jij het braafste kindje van de klas en volg je de wetgeving? Stilstaan bij de gebruiksvriendelijkheid van deze melding is cruciaal voor je bounce rate. Rekening houdend  met de goed toepasbare usabilitytips moet er een mooie middenweg te vinden zijn tussen resultaatgerichtheid (die statistieken verzamelen!), gebruikersvriendelijkheid en de gestelde webrichtlijnen.

Meer informatie over de cookiewetgeving? Lees het in het blog van collega Eppo Ford.

 

 

Over de auteur: Kristel Bulthuis

Waar voorheen vaak nog gezegd werd '...moeten we nog iets met content?', wordt inmiddels duidelijk: webredactie of contentmanagement is een vak apart. Ik bekijk het vak graag vanuit de praktijk. Wat maakt ons vak uitdagend, welke tips & tricks zijn onmisbaar en wat zijn de trends die in de gaten gehouden moeten worden?

Tags: Responsive, cookies, cookiemelding



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond