Kunstmatige intelligentie: moet je als contentspecialist vrezen voor je baan?

Kunstmatige intelligentie: vloek of zegen voor contentspecialisten?

Kunstmatige intelligentie wordt steeds belangrijker in je werk als contentspecialist. Het maakt je werk makkelijker, misschien wel zo makkelijk dat menselijke inbreng overbodig raakt. De logische vraag die daarom centraal stond tijdens het congres Content Marketing Fast Forward: is kunstmatige intelligentie je vriend of vijand? In dit blog lees je of je moet vrezen voor je baan.

Allereerst is het belangrijk om een goed beeld te krijgen van wat kunstmatige intelligentie (in het Engels artificial intelligence of AI) nu eigenlijk is. The English Oxford Living Dictionary geeft de volgende definitie:

“De theorie en ontwikkeling van computersystemen die taken kunnen uitvoeren die normaal gesproken menselijke intelligentie vereisen, zoals visuele waarneming, spraakherkenning, besluitvorming en vertaling tussen talen.”

100 rapporten in 2 seconden

De beloften van kunstmatige intelligentie zijn legio, ook binnen het vakgebied van online communicatie en content. Zo gaat kunstmatige intelligentie het werk van contentspecialisten en contentmarketeers zeker makkelijker maken, door sommige taken te automatiseren. “80 procent van wat we doen, is binnen 3 á 5 jaar geautomatiseerd”, zei Paul Roetzer, oprichter van het Marketing Artificial Intelligence Institute. Hij sprak vorige week op het congres Content Marketing Fast Forward, dat ik samen met collega’s van Presenter bezocht. Tijdens dit congres stond de wisselwerking tussen kunstmatige intelligentie en menselijke creativiteit centraal.

Een voorbeeld van een geautomatiseerde taak: het genereren van analytics-rapportages en die samenvatten in een makkelijk leesbaar verhaal. Zeker dat laatste kost specialisten nu nog veel tijd. Roetzer: “Met behulp van kunstmatige intelligentie genereer je straks honderd van zulke rapporten in 2 seconden.”

Uit onderzoek van het Marketing Artificial Intelligence Institute blijkt verder dat contentmarketeers verwachten dat kunstmatige intelligentie hen ook kan helpen bij de volgende zaken:

  • Het samenstellen van buyer persona’s op basis van behoeften, doelen, intenties en gedrag.
  • Inzicht krijgen in goed presterende content en campagnes.
  • Aanbevelen van zeer gepersonaliseerde content in real-time aan gebruikers.
  • Suggesties doen voor onderwerpen en titels voor in de contentkalender.
  • Het voorspellen of content succesvol zal zijn.

Content creëren

Kunstmatige intelligentie wordt ook ingezet voor het creëren van content. In de journalistiek werden de afgelopen jaren al diverse experimenten uitgevoerd. Een recent voorbeeld in Nederland was de ‘robotjournalist’ tijdens de Provinciale Statenverkiezingen eerder dit jaar. Die genereerde aan de hand van vooraf – door mensen – opgestelde templates automatisch voor alle Nederlandse gemeenten een kort artikel met verkiezingsuitslagen. De resultaten met robotjournalistiek zijn inmiddels zo veelbelovend dat er in Groot-Brittannië al een aantal uitgevers geld over heeft voor een betaalde dienst.

Kunstmatige intelligentie en creatieve content

Toch hoeven contentspecialisten niet bang te zijn dat ze eerdaags hun baan kwijtraken. Hoewel de ontwikkelingen snel gaan, worden de bots voornamelijk ingezet voor relatief eenvoudige berichten. Denk daarbij aan sport- en verkiezingsuitslagen, weer- en financiële berichten. En zelfs daar hebben ze nog de hulp van mensen bij nodig, want die maken de templates die bots uiteindelijk aanvullen met de relevante informatie. Maar zeker voor het creëren van boeiende, creatieve content die bij de juiste doelgroep terechtkomt en die emotioneel raakt, heb je nog altijd mensen nodig. En kunstmatige intelligentie mag dan suggesties doen voor onderwerpen en titels van content, daarmee heb je nog geen coherente contentstrategie. Oftewel, zoals Jason Miller, brand marketing lead van Microsoft zei tijdens Content Marketing Fast Forward: “Only humans can make content marketing rock & roll.”

Kunstmatige intelligentie: vriend of vijand? Die vraag stond centraal tijdens Content Marketing Fast Forward

Content Marketing Fast Forward. Bron: Dennis Kemperman

Bereid je voor

Hoewel contentspecialisten dus niet zo snel hoeven te vrezen voor hun baan, verandert die baan wel door de opkomst van kunstmatige intelligentie. Wat kun je vandaag doen om daar zo goed mogelijk op in te spelen?

Vergroot je creatieve skills

Creativiteit is het moeilijkst na te bootsen door kunstmatige intelligentie. Bovendien zorgt kunstmatige intelligentie ervoor – door je eenvoudig werk uit handen te nemen – dat je meer tijd vrij kunt maken voor het creëren van prachtige content.

Volg de ontwikkelingen

Als contentspecialist ben je waarschijnlijk wel gewend de ontwikkelingen in je vakgebied nauwgezet te volgen. Voeg daar maar een nieuw topic aan toe: kunstmatige intelligentie. Er zijn genoeg online bronnen die regelmatig berichten over toepassingen van kunstmatige intelligentie in online communicatie.

Verdiep je in de techniek

Heb je stiekem een zwak voor de meer technische kant van online marketing? Dan raad ik je aan om je nog wat meer te verdiepen in kunstmatige intelligentie. Een goed beginpunt volgens Paul Roetzer van het Marketing Artificial Intelligence Institute is de cursus ‘AI for Everyone’ op Coursera.

Het maken van goede en effectieve online content blijft vooralsnog mensenwerk. Ben je op zoek naar goede content die niét door robots is gecreëerd? Of een contentstrategie die volledig is afgestemd op de doelen van jouw organisatie? Bij Presenter helpen we je graag verder.

Headerafbeelding: Pexels.com / Luis Gomes

Over de auteur: Dennis Kemperman

Als contentstrateeg bij Presenter help ik organisaties bij het ontwikkelen van relevante en effectieve online communicatie. Daarnaast blog ik op deKrachtvanContent.nl over alles wat met content te maken heeft. In mijn vrije tijd verslind ik boeken.

Tags: congres, Contentstrategie, contentmarketing, kunstmatige intelligentie



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond