In 5 stappen naar goede en effectieve online content met Presenters contentmodel

Online content neemt al jaren een steeds belangrijkere plaats in de communicatiemix in. Met als gevolg dat er al jaren steeds meer online content gemaakt en gedeeld wordt. Hoe zorg je er dan voor dat jouw online content blijft opvallen? En dat je met jouw online content je doelen behaalt? Simpel: door goede online content te creëren.

Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want bij het (continu) creëren van goede en effectieve online content komt stiekem een heleboel kijken.

Om je op weg te helpen, hebben we bij Presenter alle stappen die je zou moeten zetten samengevoegd in één contentmodel. Het model toont alle stappen als cirkels.

Presenters contentmodel

Presenters contentmodel

1. Strategisch fundament

De eerste stap is de binnenste cirkel van het model: het strategisch fundament. Bij het leggen van het strategisch fundament verzamel je de input waar je je online strategie en alle volgende stappen op baseert. Deze input verzamel je op drie onderwerpen:

  • De wereld om de organisatie heen
  • De organisatie zelf
  • De doelgroepen van de organisatie

2. Online strategie

De tweede stap is de online strategie-cirkel. Want om continu goede en effectieve online content te creëren, moet je nadenken over je online strategie. Waarom creëer je de online content die je creëert? Welke online content zou je eigenlijk moeten creëren? En op welke manier draagt deze online content dan bij aan de doelstellingen van je organisatie?

Het is aan te raden om deze online strategie ook te documenteren, zodat hij ‘top-of-mind’ blijft.

Je online strategie baseer je op je strategisch fundament. In je online strategie bepaal je (onder andere maar vooral) je online doelstellingen, de online kanalen die je gaat inzetten en de content die je nodig gaat hebben. Komt er uit je online strategie dat je iets anders nodig hebt dan online content? Dan is het model niet meer relevant. Want het is een model voor het creëren van goede en effectieve online content.

Lees meer over de eerste twee cirkels in de handleiding voor onze two-page online strategie.

3. Contentstrategie

Weet je welke online content je nodig hebt om je online doelstellingen te halen? Dan kan je door naar de derde stap: de contentstrategie-cirkel. In de online strategie-cirkel heb je bepaald wat je gaat doen, waarom je dat gaat doen en hoe je dat globaal gaat doen. In de contentstrategie-cirkel kijk je naar welke strategische hulpmiddelen of tools je nodig hebt of in kunt zetten om je online content te verbeteren.

Dat kunnen hulpmiddelen zijn die je helpen om de inhoud en/of structuur van je online content te verbeteren, bijvoorbeeld een schrijfwijzer, stijlgids of vaste (pagina)templates. Maar het kunnen ook hulpmiddelen zijn die iets zeggen over de gebruikerservaring, bijvoorbeeld een customer journey map waarin je je content in de juiste fase van de klantreis van je doelgroep plot. Of een goede informatie-architectuur waarin alle online content goed vindbaar is.

4. Contentorganisatie

De vierde stap is de contentorganisatie-cirkel. In deze cirkel kijk je naar de manier waarop je je organisatie moet organiseren om de content te creëren die je nodig hebt. Welke rollen heb je daarvoor nodig? Welke verantwoordelijkheden hebben die rollen? En welke processen of workflows heb je daarvoor ingericht (of moet je daarvoor inrichten)?

5. Operationeel proces

Als je de binnenste vier cirkels goed hebt doorlopen, heb je al een heleboel gedaan. Maar nog geen stukje online content gecreëerd. Dat gebeurt pas in de buitenste stap(pen): het operationeel proces.

Het operationele proces begint met plannen. Vooruit kijken naar waar je prioriteiten liggen en welke content je in de komende periode nodig hebt. En dat ook vastleggen, bijvoorbeeld in een contentkalender. Wij pleiten daarbij voor een kwartaalplanning omdat we daar zelf goede ervaringen mee hebben. Maar een maand- of zelfs weekplanning mag natuurlijk ook.

Het operationeel proces bestaat daarna uit het produceren van de online content (volgens de processen uit de contentorganisatie-cirkel, en met behulp van de strategische hulpmiddelen uit de contentstrategie-cirkel) en het distribueren van de online content (volgens de strategie uit de online strategie-cirkel).

In de praktijk is het operationele proces bij veel organisaties dan vaak klaar, en worden de laatste stappen overgeslagen (of vrij ad hoc gezet):

  • Online content wordt wel gepubliceerd en gedistribueerd, maar de resultaten worden niet, nauwelijks of alleen heel globaal gemeten.
  • Optimaliseren gebeurt alleen met hele belangrijke online content of één keer in de zoveel tijd (bijvoorbeeld bij een migratie).
  • Het werk dat bij het beheren van online content komt kijken wordt vaak onderschat, krijgt te weinig prioriteit en verantwoordelijkheden op dit gebied worden onduidelijk belegd.
  • Evalueren gebeurt of alleen inhoudelijk of alleen procesmatig, en vaak in te kleine kring.

Maar wie op een goede manier aan online content werkt, zet ook de laatste stappen:

  • Meten: behaalt de online content de gewenste resultaten?
  • Optimaliseren: wat doen we als de gewenste resultaten niet gehaald worden?
  • Beheren: wie is verantwoordelijk voor het up-to-date en relevant houden van content, en hoe wordt dat aangepakt?
  • Evalueren: wat hebben we geleerd en hoe kunnen we die kennis gebruiken?

Van evaluatie terug naar strategie

Evaluatie is de laatste stap van het operationeel proces en daarmee ook de laatste stap van het contentmodel. Maar een goede evaluatie is gelijk ook weer de eerste stap voor een nieuw ‘rondje’ door het model. Want een goede evaluatie levert inzichten op die je kunt gebruiken om je operationeel proces, contentorganisatie, contentstrategische hulpmiddelen of zelfs online strategie aan te scherpen/te verbeteren. En daarmee uiteindelijk ook je online content (continu) verder te verbeteren.

Heb je een vraag of opmerking over het model? Plaats hem in de reacties hieronder. We zijn benieuwd naar je feedback.

Wil je weten hoe het model jouw organisatie kan helpen om jullie online content te verbeteren? Neem dan contact met ons op.

Bron headerafbeelding: www.pexels.com

Over de auteur: Leo Oorschot

Online adviseur bij Presenter. Gefascineerd door alle mogelijkheden van online content. En door cheesecake.

Tags: Contentstrategie, online strategie, strategisch fundament, contentorganisatie, contentmodel



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond