Het gedrag van mobiele internetgebruikers

Volgens Leland Rechis, voormalig Google User Experience Designer, gedragen mobiele internetgebruikers zich op drie manieren: urgent now, repetitive now en bored now. Weet jij met welke intentie mensen naar jouw website komen? Lees het in deze post en zet je content nog slimmer in.  

1. De urgente gebruiker

Bankzaken regelen. Eten bestellen. Inchecken voor een vlucht. Urgente gebruikers hebben altijd haast: ze willen snel antwoord op een vraag. Of ze willen in korte tijd iets regelen. Slimme features die het digitale leven makkelijker maken helpen daarbij. Een store locator bijvoorbeeld: een digitale plattegrond die je navigeert naar de dichtstbijzijnde winkel of servicedesk.

De Kiwi Bank in Nieuw Zeeland speelt slim in op de behoeftes van urgente gebruikers. Bekijk je op je smartphone de responsive site van de Kiwi Bank, dan kun je meteen de optie ‘mobiel bankieren’ aanklikken. De Transplantatiestichting zet op hun website ook een toptaak centraal, namelijk de keuze tussen wel of niet donor worden. Zodra je de homepage opent, hoef je alleen maar op ‘ja’ of ‘nee’ te klikken om de keuze te maken.

Ja of Nee

Andere voorbeelden van websites waar urgente gebruikers dikwijls gebruik van maken zijn Buienradar.nl en NS.nl.

Inspelen op de wensen van de urgente gebruikers doe je met heldere content, inspelend op de toptaken van je doelgroep. Focussen op de toptaken is belangrijk, want het liefst regelt de urgente gebruiker zijn of haar zaken zo snel mogelijk.

2. De repetitieve gebruiker

De repetitieve gebruiker is een trouwe lobbes, iemand die bij wijze van spreken je digitale webdeur platloopt. Alleen als er dagelijks verse content te halen is natuurlijk, want de repetitieve gebruiker blijft graag up-to-date. Meerdere keren per dag surft de repetitieve gebruiker naar de website naar voorkeur voor nieuws, beurskoersen of voetbaluitslagen. Het surfen naar bepaalde websites is voor de repetitieve gebruiker een routine.

Een goed voorbeeld van een (verslavende) website voor repetitieve gebruikers is Facebook. Ook de websites NOS.nl, Nu.nl, Funda.nl en ANWB.nl spelen in op de behoefte van de repetitieve gebruiker.

Wil je content aanbieden die de repetitieve gebruiker aanspreekt? Biedt dan dagelijks nieuwe informatie aan. Houd de informatie kort en bondig, want de repetitieve gebruiker wil snel op de hoogte zijn van wat er speelt.

3. De verveelde gebruiker

De verveelde gebruiker vertoont compleet ander gebruikersgedrag dan de urgente gebruiker. In plaats van snel een urgente zaak regelen, heeft de verveelde gebruiker ruim de tijd voor afleiding en vermaak. Video’s bekijken, een spelletje spelen, shoppen, blogs lezen, informatie verzamelen voor een weekend weg… Als het maar leuk en onderhoudend is.
Tijd doden doet de verveelde gebruiker bijvoorbeeld in de pauze, onderweg of in een café.

YouTube is een voorbeeld van een online dienst gericht op de verveelde gebruiker. De (video)content wordt niet functioneel, maar spelend ingezet op de website. De (content)navigatie van YouTube bevat humor en is niet zozeer functioneel. De verveelde gebruiker leest ook graag blogposts, bijvoorbeeld van soChicken en 24Kitchen. De e-commerce spreekt de verveelde gebruiker aan met een populair online tijdverdrijf: shoppen. Webshops Zalando.com en Bol.com voorzien daarom in de behoefte van de verveelde gebruikers.

Content geschikt voor de verveelde gebruiker is tijdloos, speels, helder en bevat bij voorkeur veel beeld. De content hoeft niet per se functioneel te zijn en mag de look and feel hebben van een magazine.

Met de juiste content inspelen op het gedrag

Het is niet nodig om één soort gebruiker centraal te stellen op je website. Naar Zalando.com surfen veel verveelde gebruikers, maar ook urgente gebruikers die zo snel mogelijk een bepaald kledingstuk nodig hebben. Facebook wordt zowel bezocht door repetitieve gebruikers als door verveelde gebruikers, enzovoort.

Heb je door dit blog een idee gekregen van hoe bezoekers van jouw website zich gedragen? Maak dan slimme keuzes in het samenstellen van je content door te bedenken of de content functioneel en bondig moet zijn, altijd up-to-date of juist vermakend.

Over de auteur: Hieke Voorberg

Online een levendige dialoog voeren met je (potentiële) doelgroep staat of valt met een goede strategie en relevante, persoonlijke content. Daarmee help ik bedrijven als online specialist bij Presenter. Favoriete blogonderwerpen: online personalisatie, conversie-optimalisatie en contentstrategie.

Tags: mobiel internet, Responsive, gedrag, mobiel, internetgebruikers



0 reacties op dit artikel