winstgevende voordelen responsive website

Een responsive website: 5 argumenten om de investering te doen

Door de enorme toename in mobiel gebruik is een website op meerdere devices steeds belangrijker. Met een responsive website bereik je je doelgroep op elk device. De voordelen van een responsive site gaan verder dan een gebruikersvriendelijke mobiele website. Lees 5 argumenten voor je organisatie om te investeren in responsive.

Een responsive website is een efficiënte en doeltreffende aanpak om websites toegankelijk te maken voor zowel tablets, smartphones, laptops als de traditionele pc. Ze zijn ontworpen om zich aan te passen aan elk denkbaar scherm. Het grote voordeel van responsive webdesign is dat je slechts één website bouwt in plaats van nog een aparte mobiele website of app. Vanuit bedrijfsoogpunt zijn er meer argumenten om de investering te doen.

efficiency1: Efficiency: één keer investeren

Door te kiezen voor een responsive website kun je op lange termijn efficiënter en productiever werken. Waarom?

  • Investeren in één platform
  • Inrichten van één CMS
  • Eén keer alle content creëren
  • Eén website voor alle devices
  • Eén keer beheer en onderhoud

Dat betekent minder kosten en tijdswinst doordat je slechts één keer hoeft te investeren in bovenstaande punten. Daarmee kun je kosten besparen of juist tijd investeren in het optimaliseren van je website.

investering in de toekomst2: Investering in de toekomst: multi-screen world

Door de snelle opkomst van nieuwe devices met uiteenlopende schermformaten, is niet te voorspellen hoeveel varianten we in de toekomst gebruiken. Een investering in een responsive site betekent een investering in de toekomst: beter voorbereid op de multi-screen world. Je bent in staat om je aan te passen aan de kenmerken en eigenschappen van bestaande én toekomstige devices. Met slechts kleine aanpassingen voor toekomstige schermformaten verleng je zo de levensduur van je investering en voorkom je ontwikkeling van meerdere websites voor nieuwe toepassingen.

online branding3: Betere online branding

Voor het vergroten van merktrouw, vertrouwen en naamsbekendheid is consistentie belangrijk. Responsive sites geven je de mogelijkheid altijd dezelfde boodschap over te brengen op elk device. Met één website en één set content communiceer je op een consistente manier en draag je bij aan de branding van je organisatie.

goed voor seo4: Goed voor SEO

Er bestaat één URL van alle pagina’s bij een responsive website. Zoekmachine optimalisatie is daarom slechts één keer nodig en je hebt niet te maken met “duplicate content”. De pagina’s zijn op elk device simpel te delen voor gebruikers, maar ook voor Google is het makkelijker om één URL te crawlen dan meerdere websites van hetzelfde domein. Google adviseert ook het gebruik van responsive webdesign:

“Google recommends webmasters follow the industry best practice of using responsive web design, namely serving the same HTML for all devices and using only CSS media queries to decide the rendering on each device”

Naast tijdwinst voor je zoekmachine optimalisatie verbetert een responsive site de vindbaarheid van je website.

gebruikersstatistieken5: Betere en volledige statistieken

Het analyseren van een site is eenvoudiger, sneller en vollediger met responsive. Je meet makkelijker met één URL van alle pagina’s in plaats van meerdere URL’s van verschillende websites. Zo analyseer je de bezoekersstromen en conversies voor alle devices bij elkaar in één rapportage. De statistieken zijn ook vollediger als het niet uitmaakt met welk apparaat de website wordt bezocht.

Is kiezen voor een responsive website altijd een goed idee? Nee, er zijn ook zeker nadelen en uitdagingen. In sommige gevallen is een aparte mobiele site een betere optie. Wel kunnen deze argumenten voor jouw organisatie een doorslaggevende factor zijn om te kiezen voor een responsive website.

Over de auteur: Astrid Herngreen

De kracht van content bestaat voor mij uit een juiste combinatie van tekst, beeld en video en afgestemd op de wensen van de doelgroep. Bij Presenter help ik organisaties als online adviseur in hun zoektocht naar waardevolle content voor hun doelgroep. Mijn ervaringen deel ik graag in mijn blogs.

Tags: Contentstrategie, Responsive, multi device, responsive website



1 reactie op dit artikel
  • Richard Smits Schouten zegt:

    Goed en duidelijk verhaal Astrid!

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond