Cogs-coloured

Design Thinking: wat is het en hoe pas je het toe op contentmanagement?

Design Thinking is een methode om de best mogelijke oplossing te ontwikkelen voor een probleem. Zoals een contentmanagement-probleem.

Het designbedrijf IDEO ontwikkelde een proces van vijf stappen: Empathise, Define, Ideate, Prototype en Test. De uitkomst was vaak een product, maar kan tegenwoordig ook een service of software zijn. De oplossingen worden gestructureerd ontwikkeld op basis van drie kernprincipes: wenselijkheid, haalbaarheid en slagings- of overlevingskans.

Design Thinking in het kort

De officiële definitie van Design Thinking, die van IDEO, is als volgt:

“Design thinking utilizes elements from the designer’s toolkit like empathy and experimentation to arrive at innovative solutions. By using design thinking, you make decisions based on what future customers really want instead of relying only on historical data or making risky bets based on instinct instead of evidence.”

Het is goed om te herhalen dat het uiteindelijke product, de service of een andere uitkomst dus een vehikel moet zijn voor de oplossing die een gebruiker verder helpt. ‘Design’ in Design Thinking draait dus niet om mooie dingen maken, maar om op basis van een human centered proces waarde te leveren. De vijf stappen waarin dit ontwikkelproces is gegoten zijn als volgt.

Design-Thinking-Core-Values-Ideo

Via Ideou.com

Design Thinking fase 1: Empathise

De eerste stap gaat om het volledig begrijpen van de gebruiker. Dat betekent dat er onderzoek gedaan moet worden naar de gebruiker én de context. Observeren, interviews, deskresearch, overleg binnen het team: noem het maar op. De crux is om de échte behoefte of het probleem van de gebruiker te achterhalen. Want maar al te vaak vertelt de persoon in kwestie hoe hij/zij zich voelt of bepaalde zaken ervaart, maar schuilt erachter dat antwoord eigenlijk een andere latente behoefte.

Design Thinking fase 2: Define

Define draait om het formuleren van de juiste probleemstelling. Dat is vaak moeilijker dan het lijkt en bovendien cruciaal. Een verkeerde probleemstelling komt vaak voort uit het nog niet helemaal begrijpen van de eindgebruiker. Het gevolg van een verkeerde probleemstelling is dat er een product wordt ontwikkeld dat het daadwerkelijke probleem van de gebruiker niet oplost.

Design Thinking fase 3: Ideate

De stap Ideate heeft twee doelen: het genereren van ideeën die mogelijk een oplossing bieden voor de gebruiker, en hier vervolgens de juiste selectie uit maken. Het is goed om te snappen dat het genereren van mogelijke oplossingen niet gelijk is aan het zomaar roepen van toevallige ideeën. De oplossingen die het team gaat noemen zijn al sterk beïnvloed door de voorgaande twee fasen. Ook moeten de oplossingen voldoen aan de drie kernprincipes wenselijkheid, haalbaarheid en slagings- of overlevingskans.

Design Thinking fase 4: Prototype

Deze fase draait om het snel uitwerken van de gekozen oplossing uit de vorige fase. Dat betekent dat er snel maar doelgericht een basisversie van de oplossing moet worden ontwikkeld. Na een eerste testronde moeten er snel opvolgende modellen worden gemaakt, zodat er vanuit een ruwe schets kan worden toegewerkt naar blauwdruk voor het Minimal Viable Product (MVP).

Design-Thinking-Adoption-in-prototyping

De rode pijl duidt de toenemende formalisering naarmate het prototype van schets naar ‘echt’ prototype gaat. De kans dat het eindproduct ook echt zo wordt als het prototype neemt dus toe. Bron: Bill Buxton

Design Thinking fase 5: Test

In de testfase wordt er een MVP (minimal viable product) gebouwd die systematisch wordt getest door testgroepen. Belangrijk is dat het MVP binnen bedrijven in de praktijk vaak wordt geïnterpreteerd als een ‘minimal functional product’. Alle ‘extra’s’ zoals gebruiksvriendelijkheid, consistentie van iconen, kleurgebruik, plaatsing van bepaalde knoppen, tone-of-voice, hulp-content, kunnen later worden toegevoegd. Dat is zogenaamd niet dé kern van het MVP.

Het gevolg is dat er een MVP ligt die op technisch niveau werkt, maar niet viable (levensvatbaar) is omdat gebruikers er niet mee kunnen omgaan. Het is dus belangrijk om ook voor de niet-functionele eigenschappen, minimale eisen op te stellen en duidelijke specificaties door te voeren in het MVP en de testscenario’s.

Hoe pas ik Design Thinking toe op contentmanagement?

Er zijn twee mogelijke scenario’s. Het eerste scenario is dat je een bestaand contentmanagementproces of -systeem hebt dat (prima loopt en hier en daar) verbeterd kan worden. Het tweede scenario is dat je bestaande contentmanagementproces of -systeem aan vervanging toe is.

In het eerste geval is het een kwestie van optimaliseren. Bepaal per Design Thinking-stap wat voor jullie de eisen zijn, als een soort checklist. Bijvoorbeeld:

  • Empathise:
    • Als contentmanager wil ik zo snel mogelijk content toevoegen, zonder steeds handmatig tags, categorieën toe te voegen, of handmatig naar de juiste mappen door te klikken;
    • Het plaatsen van content op de site is nu te omslachtig. Soms is de contentmanager met een mededeling van slechts 100 woorden, minimaal 30 minuten bezig;
  • Define:
    • Het huidige systeem is niet afdoende ingericht: contentmanagers weten niet dat het mogelijk is om zaken die zij nu handmatig doen, te automatiseren;
  • Ideate:
    • Systeem updaten;
    • Cursus;
    • Handleiding schrijven;
  • Prototype:
    • Handleiding + hoofdstuk en subhoofdstuk-indeling;
  • Test:
    • Laat nieuwe en bestaande gebruikers door middel van de handleiding contentspecificaties automatiseren. Kost het nog steeds 30 minuten om een stuk van ca. 100 woorden te plaatsen?

Is het volledige contentmanagementsysteem of -proces toe aan vervanging?

Dan kun je alle stappen van voor tot achter volledig doorlopen. Het is daarbij goed dat iemand binnen het team of bedrijf ervaring heeft met Design Thinking of een goede workshop volgt. Dat betekent ook dat die persoon voor langere tijd meerdere dagen per week beschikbaar moet worden gesteld, omdat het proces meestal langer duurt dan twee dagen.

Een andere mogelijkheid is natuurlijk om de hulp in te schakelen van externe professionals, zoals de Design Thinkers Academy in Amsterdam. De ervaring, blik en kennis van een externe partij kan helpen bij het openbaren van bepaalde pijnpunten die voor jouw organisatie inmiddels een blinde vlek zijn geworden.

Hoe je het ook aanpakt, hier zijn 4 adviezen

  • De bovenstaande vijf stappen zijn iteratief. Ze kunnen dus herhaald worden om betere uitkomsten te produceren en verlopen soms gelijktijdig;
  • Het Design Thinking proces draait uiteindelijk maar om één ding: een best haalbare oplossing voor de eindgebruiker. Dat betekent dat er een definitie moet zijn van “beste oplossing”, en dat de 3 principes van wenselijkheid, haalbaarheid en slaagkans centraal moeten staan. Niet hoe gelikt het eindproduct eruitziet;
  • Wees analytisch en veeleisend ten aanzien van de uitkomsten. Als het team de gebruiker nog niet 100% blijkt te begrijpen, wees dan niet bang om verder onderzoek te doen. Neem je tijd om in details te duiken;
  • Beschouw je MVP niet als een MFP: minimal functional product. Denk in termen van bruikbaarheid. Test niet of het product werkt, maar of de gebruikers ermee kunnen voorzien in hun behoeftes;

Kortom: ook als contentmanager kun je veel halen uit het toepassen van Design Thinking op je huidige contentmanagementproces of -systeem!

Header afbeelding: pexels.com

Over de auteur: Ludwine Dekker

Met een achtergrond in Digital Humanities kijk ik met een kritische blik naar digitalisering en online content. Door de steeds meer samensmeltende on- en offline wereld, ben ik er van overtuigd dat een goede contentstrategie cruciaal is voor organisaties in het digitale tijdperk. Ik geloof daarbij dat het doordacht managen en structureren van content buiten én binnen het bedrijf doorslaggevend is. Het sturen op de juiste balans tussen content, technologie en design is dan ook iets waar ik veel energie uit haal.

Tags: contentmanagement, Design Thinking, Ideo, productontwikkleling, Design Thinking voor contentmanagement