wegversperring

Overtuig je baas met deze 3 argumenten voor contentmarketing

Je wilt best beginnen met contentmarketing. Maar hoe krijg je de beslissers in je organisatie zover om daar tijd en geld in te steken? Drie argumenten die je kunt gebruiken om je baas te overtuigen.

1. Traditionele marketing alleen is niet genoeg

Consumenten worden steeds mondiger en kritischer. Voordat een consument tot een aankoop overgaat, raadpleegt hij tegenwoordig wel 10 verschillende bronnen. Het interesseert consumenten niets hoe goed jij denkt dat je bent. Ze willen alleen maar weten wat je biedt om hun vraag op te lossen. Contentmarketing is bij uitstek geschikt om die vraag te beantwoorden. Zoals Robert Rose het verwoordt:

“Traditional marketing and advertising is telling the world you’re a rock star. Content marketing is showing the world that you are one.”

Natuurlijk gooi je daarmee je marketingstrategie niet overboord. Contentmarketing is een aanvulling op je traditionele marketingstrategie. In de tijd van kritische kopers is het dé manier om conversie en leads te genereren zonder verkooppraatjes.

2. Contentmarketing creëert trouwere klanten

Als een klant een product van je afneemt, is hij niet meteen trouw aan jouw merk. De volgende keer koopt hij misschien net zo lief bij de concurrent. Het hangt er maar vanaf wie het betere praatje houdt.

Dat is anders bij contentmarketing. Contentmarketing is geen verkooptruc. Het is het delen van de kennis van jouw bedrijf, toegespitst op de vragen die er leven onder consumenten, zonder er iets voor terug te verlangen. Dat uitgangspunt is iets dat vertrouwen creëert bij consumenten, aldus Joe Pulizzi in Epic Content Marketing. En dit blijkt ook uit onderzoek:

Infographic over de statistieken van contentmarketing

Bron: Customer Insight Group

Uiteraard is contentmarketing wel bedoeld om uiteindelijk een klant te verleiden tot een aankoop of handeling, of om leads te genereren voor je sales-afdeling. Maar dat is iets van de lange adem. Je begint ermee om een band op te bouwen met bezoekers die jouw content interessant vinden en vertrouwen… zodat ze uiteindelijk meer geneigd zijn ook jouw producten aan te schaffen en die aan anderen aan te raden.

3. Er zijn al succesvolle (Nederlandse) voorbeelden.

Contentmarketing is niet een Amerikaanse modetrend die hiernaartoe is overgewaaid, en waar we nu allemaal bovenop springen. Want, Amerika. Integendeel. In een eerder blog schreef mijn collega Pien van der Steen al over 5 succesvolle voorbeelden van contentmarketing van eigen bodem. En zo zijn er nog meer voorbeelden van contentmarketing te noemen waarvan het succes is aan te tonen.

Natuurlijk maken bedrijven niet hun precieze cijfers bekend. Maar ook aan openbare gegevens kun je aflezen hoe succesvol de contentmarketing van een bedrijf is:

  • Hoe regelmatig wordt content van een bedrijf gedeeld op sociale media?
  • Hoe praten mensen over het bedrijf? Ook hiervoor is sociale media een belangrijke bron.
  • Hoeveel volgers heeft het bedrijf (via e-mail, Twitter, enzovoort)?
  • Hoe hoog scoort het bedrijf op essentiële zoektermen in een Google-zoekopdracht?

4. Laten we een pilot doen.

Had ik het over 3 argumenten? Laat ik stiekem toch een vierde toevoegen: stel een pilot van een halfjaar voor. Pak contentmarketing op alsof het een project is binnen de organisatie. Trainen met de oefenwieltjes er nog aan. Zorg voor een concreet gedefinieerd doel, een goed omschreven aanpak en de juiste mensen. En kijk dan wat er in dat halfjaar gebeurt in termen van leads, conversie en contact met klanten. Want je kunt praten als Brugman, maar resultaten zeggen meer dan 1000 woorden.

Andere blogs met contentmarketingargumenten

Over de auteur: Esther Scherpenisse

Esther Scherpenisse is contentmarketeer bij Whiteside Online Marketing. Ze helpt bedrijven om op een klantvriendelijke, gerichte en effectieve manier marketingresultaten te bereiken. Dat doet ze met online advies en relevante content, zoals blogs, social posts en commerciële webteksten. Esther was voorheen contentspecialist bij Presenter.

Tags: contentmarketing