Newsjacking: Inhaken en meedeinen met de actualiteit

Met het WK-voetbal voor de deur, zullen veel bedrijven inhakers bedenken. Want: een goede inhaker is de marketing-wereldbeker. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw oranje tijdens het WK bovenaan staat? Neem de actualiteit in je contentmarketing vol op je wreef: newsjacking in vijf stappen.

1. Weet wanneer de wave wordt ingezet

Zit je in het stadion lekker naar een voetbalwedstrijd te kijken. Staat iedereen ineens een voor een op. Voordat je beseft dat de wave wordt ingezet zitten je buren links en rechts van je alweer. De camera zoomt net in en het hele stadion ziet dat je net de wave hebt gemist. Da’s best genant. Let dus wanneer je in wilt haken op de actualiteit goed op wat er om je heen gebeurt. Bij een inhaker is net als bij de wave een goede timing is alles. Je kunt beter niet meedoen aan de wave, dan hem te laat inzetten.

2. Kies een tone-of-voice die bij je past

Wanneer je een inhaker maakt moet je de context waarin je publiek de inhaker ziet, luistert of hoort goed kennen. Kies daarom voor een tone-of-voice die goed bij je merk past. Ga je onaardige dingen over de moeder van de scheidsrechter roepen of zing je het elftal een eensgezind ‘You’ll never walk alone’ toe? Is jouw organisatie als Rene van der Gijp van Voetbal International of ben je meer een Jan Mulder van Studio Voetbal? Beiden praten over dezelfde sport, maar spreken een totaal ander publiek aan. Ken je publiek en wees jezelf.

3. Plan je spontaniteit en creativiteit

Zorg dat je genoeg wedstrijdritme hebt. Bereid je spontane inhaker zo veel mogelijk voor. Ook de elf van Louis van Gaal gaan niet onvoorbereid het veld op. Stuur je redactie op trainingskamp. Of je nu 4-3-3 of 5-3-2 speelt: pas wanneer je goed bent voorbereid, heb je ruimte voor creativiteit. Gebruik een contentkalender om te bepalen wat je wanneer kunt doen via welk kanaal. Wil je een meme maken, een blog schrijven of een advertentie in de krant plaatsen? Je weet niet vooraf of het Nederlands elftal een wedstrijd wint. Je weet wel wanneer ze spelen. Bedenk alvast inhakers voor winst en verlies, maar hou ruimte voor die geniale Robin van Persie-actie.

4. Speel op het randje van buitenspel

Waarom zou je dat eigenlijk doen? Inhaken op het WK-voetbal of een andere actualiteit? Omdat je concurrent dat ook doet? Fout. Net als alle andere marketingvormen, is newsjacking nooit een doel op zich. Zorg er voor dat je klantenkring affiniteit heeft met het onderwerp waar je op inhaakt. Speel op het randje van buitenspel. Een goede inhaker bevat meestal een vette knipoog, maar zorg er wel voor dat het gepast is. Zo is een commercial waar een bondscoach dankzij Kukident zijn tanden in de Spanjaarden kan zetten wat minder gepast. Maar de ‘We geven ze op hun donders’ die de stylist van het zuiden Roy Donders voor supermarktketen Jumbo maakte, kan weer wel. Heul fout, maar met een gezonde portie zelfspot.

5. Met goede inhakers krijg je ze weer aan tafel

Een goede inhaker is een laagdrempelige manier om je klanten te laten zien dat je weet wat ze bezighoudt. Je merk wordt even mens. Je praat over wat ze bezighoudt, net als op kantoor bij de koffieautomaat of tijdens de lunch. Maar, zoals bij alle vormen van marketing geldt, een inhaker maken is geen doel op zich. Bedenk dus goed van te voren waarom je inhaakt op een evenement. Doe je het omdat je concurrent het ook doet? Of omdat het goed bij je merk of product past en je klanten het leuk vinden?

echte-boter

Over de auteur: Sjors Bos

Goede content is relevante content.

Tags: contentmarketing, newsjacking, inhakers, WK voetbal, contentkalender



0 reacties op dit artikel
  • AJ zegt:

    Persoonlijk heb ik nog niemand horen praten over wk-inhaakadvertenties, dus ik vraag me af of het wat helpt. Sterker nog: de enige van tv die is blijven hangen, is die van Hyundai, direct een reden om er geen te kopen. De enorme kost voor de kleine baat? Zie graag keiharde cijfers van wereldbekerformaat 🙂 Online lijkt het me al helemaal niet zinvol, niemand die kijkt… Een sterk merk laat het WK links liggen, stel ik me zo voor…
    groet, AJ

    • Sjors Bos zegt:

      Of een inhaker ‘helpt’ hangt af van met welk doel je deze maakt. Is het keiharde sales of wil is het branding en wil je bij je klanten zijn op de momenten die er voor hen toe toen? Een klassieke tv-commercial is inderdaad een kostbare zaak. Maar de schoonheid van internet is juist dat je tegen relatief lage kosten een actuele inhaker kunt maken waarmee je een groot publiek bereikt. Een meme kost bijvoorbeeld niet veel, maar kan een groot bereik hebben. Denk bijvoorbeeld aan pepermolen van HEMA na de overwinning op Chili. En ook Heineken is bijvoorbeeld erg actief wanneer het op inhaken aankomt. Allebei sterke merken, zowel binnen als buiten Nederland en de likes en shares vliegen ze als Spaanse tegendoelpunten om de oren. Een inhaker hoeft ook niet per se WK-gebonden te zijn. Elk evenement of gebeurtenis die er voor je doelgroep toe doet is potentieel voer voor inhakers. Of wk-inhakers leuk zijn? Dat is een kwestie van smaak. Mijn boodschap is ook niet: maak een inhaker, maar: weet waarom je het doet wanneer je het doet.

  • AJ zegt:

    Ha Sjors,
    Sorry, je had nog een reactie van me tegoed, maar kwam er even niet aan toe.
    Ik snap dat het je om online gaat, daar ben je natuurlijk mee bezig. Wat mj echter stoort, is de voortdurende aandacht voor zo’n evenement en ik vroeg me gewoon hardop af of dat op de langere termijn niet tegen je werkt. Door irritatie dus. Alhoewel het niet mogelijk is te vergelijken met iets wat had kunnen zijn (dus: hoeveel omzet/winst had ik over een lángere periode behaald als ik niet ingehaakt had?), kun je je afvragen of irritatie over bepaalde uitingen uiteindelijk niet tegen je werken. Maar goed, de krant staat vol van omzetstijging, dus ik zal er wel naast zitten. Toch, geen Hyundai voor mij! Cheers, AJ