Lange vs. korte content: wat is beter?

Content is belangrijker dan ooit – dat is niet mijn bescheiden mening als contentspecialist maar al vaker bewezen. Het is dan ook niet gek dat iedereen aan het schrijven slaat: zowel lange als korte content slingeren we het wijde web in. De vraag is wat bezoekers meer trekt. Geldt less is more? En hoe zit dat eigenlijk met de SEO van jouw website, heeft de lengte van content daar invloed op? Daarnaast geef ik je 6 tips die je direct in je contentrichtlijnen kunt verwerken. 

Korte content: en de tijd gaat… nú in

Je hebt gemiddeld tien seconden de tijd om de behoeften van bezoekers te vervullen met je website. Als ze het antwoord op hun vraag niet vinden binnen deze tijd, klikken ze meestal weg. Oftewel: ze vinden niet snel genoeg waar ze naar op zoek zijn en verlaten jouw website. Dit vraagt dus om duidelijke en vooral korte content. Onder korte content verstaan we content die bestaat uit minder dan 1000 woorden. Denk bijvoorbeeld aan blogposts, infographics en korte lijstjes.

Lange content: sharen en conversies

Bovenstaande suggereert dat korte content beter is, maar dat is niet altijd zo. Volgens Moz en BuzzSumo krijgen pagina’s met een grotere hoeveelheid content (tussen de 1800 en 3000 woorden) meer shares en likes op social media vergeleken met kortere stukken. Onder lange content verstaan we content van ongeveer 2000 woorden, zoals whitepapers, uitleg guides, webinars en e-books.

word-count

Bovendien levert lange content vaak nieuwe bezoekers en een hogere conversie op.  Deze content wordt weliswaar minder gelezen door het algemene publiek, maar zijn wel meer waard voor jouw specifieke doelgroep; de doelgroep die jouw product of dienst al kent óf op zoek is naar meer informatie. Lange content is ook aan te raden wanneer conversie je doel is. Potentiële klanten zijn vaak op zoek naar dat laatste duwtje in de rug en hebben het vertrouwen nodig om hun aankoop door te zetten. Uitgebreide content helpt daar bij.

De lengte van content en de invloed op SEO

Er wordt vaak gedacht dat een webpagina veel content moet bevatten om hoger te ranken in Google. Niets is minder waar, content wordt volgens de Google guidelines namelijk beoordeeld op de DAB: Deskundigheid, Autoriteit en Betrouwbaarheid. Een webpagina hoeft dus niet uit lappen tekst te bestaan om aan bovenstaande eisen te voldoen. Wat betreft SEO is er dan ook geen ideale lengte voor je content – zo lang je er maar voor zorgt dat jouw website de beste is in zijn soort én je artikelen kwalitatief goed in orde zijn. Wil je nagaan of jouw content aan de DAB eisen voldoet? Neem afstand van je tekst en verplaats je in jouw doelgroep. Waarom zouden zij de tekst lezen en vinden zij de antwoorden op hun eventuele vragen terug?

seth-blog

Autoriteit zegt meer dan lengte

Een goed voorbeeld is de bekende blogger Seth Godin. Hij plaatst dagelijks een kort artikel op zijn blog en heeft duizenden volgers. Zo bestaat bovenstaande post ”While waiting for perfect” bijvoorbeeld uit 33 woorden. Dankzij Seth’s autoriteit, verschijnt dit blog als nummer 1 in Google wanneer je naar de titel zoekt. Het artikel eronder van Meandering Mind rankt op dezelfde zoekwoorden en bestaat uit véél meer woorden, maar heeft minder autoriteit. Dit laat zien dat de SEO van jouw artikel dus niet afhankelijk is van de lengte van de content. Het is overigens wel zo dat lange artikelen vaak hoger ranken doordat deze eerder voldoen aan de DAB eisen, maar dit hóeft dus niet zo te zijn.

 

seth-godin

Richtlijnen: lange of korte content?

We kunnen stellen dat het een dus niet beter dan het ander is, dit hangt van de situatie af. Er zijn wel een aantal vragen die je jezelf kunt stellen om na te gaan welke lengte bij jouw content past.

1. Wat is het doel van je content?

Het doel van je content kan de lengte van de content beïnvloeden. Wat wil je met je content bereiken? Wil je een discussie aanwakkeren aan de hand van allerlei argumenten of is het puur om te entertainen? Dit doel kan overigens veranderen in de loop der tijd. Het is goed om dit vast te stellen, voordat je begint met schrijven.

2. In welke fase bevindt je website zich?

Als start-up heb je misschien niet genoeg resources om veel content te produceren. Bestaat je website wel al een langere tijd, dan heb je waarschijnlijk meer mogelijkheden om content te creëren. Ga na in welke fase jouw website zich bevindt en bepaal welke lengte van content haalbaar is. Dit heeft ook te maken met de hoeveelheid kennis die je website bevat en kan delen. Een schoenen-webshop heeft waarschijnlijk minder te melden dan een website van een vakbond.

3. Op welk platform wordt de content gelezen?

Wordt jouw website veel op mobiel geopend, ga er dan vanuit dat lezers korte content prefereren én verwachten. Wanneer jouw website juist veel op desktop computers en laptops wordt geopend, voldoet zowel lange als korte content. Trekt jouw website beide soorten gebruikers aan? Overweeg dan om aparte content voor mobiele gebruikers aan te bieden door middel van een adaptive design.

4. Wie is je doelgroep?

Voor welk publiek is de content geschreven? Richt je je op bezoekers die ‘’snel wat opzoeken’’ omdat ze zich vervelen, of richt je je op professionals uit de industrie die misschien diepgaande informatie verwachten? Heb jij een goede band met je doelgroep, doordat je bijvoorbeeld veel contact met ze hebt via social media kanalen, dan is korte content aan te raden. Zorg er hierbij voor dat je effectief doelgroepgericht schrijft.

5. Welke vorm past bij het onderwerp?

Het onderwerp van je artikel kan invloed hebben op de keuze die je maakt voor de lengte van de content. Een artikel zoals dit blog is logischerwijs langer dan een artikel voor een roddelblad-website. En wanneer je een product aanbiedt dat zichzelf al verkoopt, volstaat korte content vaak ook.

6. Zeker weten? A/B-test je content 

Of lange of korte content de beste optie voor jouw website is, ligt dus aan verschillende factoren. Elke website en doelgroep is anders. Wil je zeker weten welke lengte van content voor jou het beste werkt, test dan twee verschillende versies met een A/B-test.

Heb jij goede ervaringen met korte of juist lange content? Deel het in de reacties.

Bron headerbeeld: Pixabay

Over de auteur: Ysanne van Praag

Ik ben altijd al gek op schrijven geweest en tijdens mijn studie Communicatie – en Informatiewetenschappen kwam daar een interesse voor online communicatie bij. Als contentspecialist bij Presenter komen deze twee functiegebieden bij elkaar, waarbij ik me vooral focus op de uitvoering van content strategie, web analytics en social media.

Tags: content, Contentstrategie, contentmarketing, SEO, A/B-testen



0 reacties op dit artikel
    • Ysanne van Praag zegt:

      Hah ja inderdaad, goed samengevat!