De Nacht van de Contentmarketing

Midzomernacht, op de langste avond van het jaar, vond op dinsdag 24 juni de Nacht van de Contentmarketing plaats. Een evenement op zeer unieke en tevens toepasselijke locatie, langs de prachtige duinen en het strand van Bloemendaal aan Zee. Een samenkomst van vakgenoten, klaar om zich te laten informeren en vooral inspireren.

Nam je vooraf deel aan de masterclass van Robert Rose, dan verliet je het evenement met een voldaan gevoel. Robert Rose, voor velen bekend als contentmarketing goeroe en Chief Content Strategist bij het Content Marketing Institute (CMI), gaf de masterclass met veel enthousiasme en humor.

Robert-rose-masterclass

Hij begon zijn verhaal met de volgende hoofdvraag: “Are you ready for marketing 2020?”
“Contentmarketing should be fun” gaat hij verder. Volgens hem ligt de focus bij contentmarketing op het proces. En de missie? Volgens Rose is de contentmarketingmissie; “A mission to measurement”.

Maar wat doen we dan nog steeds verkeerd?

Waar de meeste organisaties nog steeds mee worstelen is hun (content)strategie. Beter gezegd, het gebrek aan een strategische aanpak. Volgens Rose ligt daar de grootste uitdaging. “Content must stop being something for which everyone and no one is responsible”.

we-have-not-changed

Hoe moet het wel?

“We’re good in creating crap content, not in creating good content”. Stel als organisatie jezelf de vraag: ‘waarom?’. Waarom contentmarketing? Kom tot de kern en vind de waarde die verder gaat dan je product of dienst. Kom met een onderbouwend verhaal om binnen je organisatie draagvlak te creëren. Organisaties onderscheiden zich door de content. Terwijl het product of de aangeboden dienst hetzelfde kan zijn, beschikt geen enkele organisatie over dezelfde content. Differentiatie!

“Content that is driven by a story”. Volgens Rose is dit hét uitgangspunt voor het creëren van goede content. “To change te believe, you have to tell a better story, change the narrative”. Stel jezelf de vraag: ‘wat is het doel van mijn verhaal?’ Vertel je doelgroep niet alleen het verhaal, maar laat het ze zien. Zorg daarom dat je bent waar je doelgroep zicht bevindt. Je wilt immers worden gevonden door de voor jou relevante doelgroep. Hoe?

Illustratie: marcelkoopman.nl

  • Focus op persona’s
  • Gebruik influencers
  • Maak relevante content
  • Wees uniek

Vergeet niet:

  • Met contentmarketing faciliteer je de customer journey van je doelgroep;
  • Meer traffic staat niet gelijk aan een beter resultaat;
  • Vraag je af wat je contentmarketingactiviteiten na een maand moeten opleveren;
  • Prioriseer je activiteiten en de resultaten die je wilt bereiken. En stuur deze indien nodig, gaande weg bij om alsnog het gewenste resultaat te bereiken.

Na de masterclass volgde het avondprogramma inclusief beachside barbecue. Terwijl gitarist Koen Snoek Roberts’ favoriete nummer ‘We could be heroes’ van David Bowie speelde, maakte Robert op muzikale wijze zijn entree. Het avondprogramma was begonnen. Topsprekers Marcel Molenaar (LinkedIn), Rick Mans (Capgemini) en Henk Rijks (Auteur Digital Strategist & Storyteller) volgden. Hoewel deze opvolgers Rose zijn presentatie niet konden overtreffen, was het al met al een zeer geslaagde avond!

Dikke ‘thumbs up’ voor de organisatie en dank aan nachtvoorzitters Bob Oord (Heliview Online) en Cor Hospes (Contentmarketingadviseur).

Tags: content, contentmarketing



0 reacties op dit artikel
  • Robert Rose zegt:

    Thank you so much for the kind words – and this great blog post. And thank you for coming. I really appreciate it. I had such a great time there at the beach…. What a great group – proving once again how far ahead Holland is in terms of content marketing….

    • Jany Jacott zegt:

      You’re welcome and it was nice meeting you!