Contentmarketing en Storytelling event 2017

Contentmarketing en Storytelling 2017: 4 inzichten

Met mijn collega’s Marianne en Chris was ik aanwezig op Contentmarketing en Storytelling 2017. Hier vind je vier belangrijke inzichten die in het congres naar voren kwamen en mijn aanvullingen hierop.  

Inzicht 1: Focus je op het publiek

Eens! Maar hoe doe je dat vervolgens in de praktijk, tijdens het ontwikkelen van content? Tip nummer 1: luister niet naar anderen, gebruik gewoon je intuïtie! Dat klinkt prettig. Maar focus is hierbij, om maar een mooie uitdrukking te gebruiken, wel een dingetje.

Hoe behoud je de focus op het publiek als je content ontwikkelt? Een keuze voor bepaalde doelgroepen is een belangrijk element in je strategie. Wie iedereen wil bereiken, bereikt niemand. Advies: begin met een doelgroepsegmentatie. Maak persona’s aan op basis van die segmenten. Leg de focus op de pijnpunten die je doelgroep ervaart. Zo kun je content maken die echte problemen van echte klanten helpt oplossen.

Een andere manier om die publieksfocus te behouden is het inzetten van key messages. Deze kernboodschappen stel je op, op basis van je persona’s, de pijnpunten die zij ervaren en de oplossing die je product hiervoor biedt. Hiermee toets je eenvoudig of je concept voor content aansluit bij de behoeften van je doelgroep.

Daarnaast moet je je contentorganisatie hierop inrichten. Hoe verbind je die publieksbenadering aan je strategie, in productie en in distributie? Hoe plan je content in? En hoe meet je of wat je doet wel echt effect heeft?

kernboodschappen presenter

Kernboodschappen

Inzicht 2: Zet vol in op social

Inderdaad, social media zijn ontzettend belangrijk in distributie. Helemaal waar. Maar gewoon alle socialmediakanalen? Wij hebben de ervaring dat het organisch bereik in B2B helemaal niet groot is. Wat je dan wel moet doen? Kijk nog eens naar je kanaalstrategie.

De sleutel voor een goede kanaalstrategie is de customer journey en de behoeften die je publiek in iedere fase heeft. Daar verbind je vervolgens het mediagebruik van je klant aan. Grote kans dat bepaalde persona’s niet op alle socialmediakanalen actief zijn. Misschien is er wel behoefte aan een nieuwsbrief. En dan is vol op social inzetten helemaal niet de beste strategie.

De plaats van social in je kanaalstrategie is bovendien afhankelijk van het doel van contentmarketing. Wil je autoriteit worden op een bepaald gebied? Dan kun je veel beter je content centraal op een eigen platform plaatsen en je social media daar naartoe laten leiden – en weer terug natuurlijk.

social media presenter

LoboStudioHamburg – Vol inzetten op social? Kijk nog eens naar je kanaalstrategie!

Inzicht 3: Verbind sales niet aan contentmarketing

Eerlijk is eerlijk, contentmarketing is lang niet altijd direct gericht op sales. Natuurlijk heb je wel bepaalde zakelijke doelen om aan te voldoen. Wat doe je dan wel? Gebruik je marketingfunnel.

Hoe je contentmarketing ook inzet, probeer altijd aan te sluiten bij een bepaalde behoefte van je klant. Je klant wil iets, daar spring je op in. Als het goed is, bestaat je marketingfunnel uit fases van het ontwikkelen van die behoeften. Denk aan het Attract-Convert-Close-Delight model.

Hiermee stel je veel makkelijker je content- en kanaalstrategie op – zelfs als je primaire doel van contentmarketing geen salesdoel is. Zo bepaal je veel gestructureerder welke content je waarvoor inzet. Maak je content om te interesse op te wekken, of te inspireren? Hier is het contentmarketingproces van Inbound marketing zelfs op gebaseerd.

storytelling presenter

Kun je met emotionele storytelling meer liefde voor je brand krijgen?

Inzicht 4: Vertel emotionele verhalen

Veel bedrijven zijn een kei in het maken van content rondom emotionele verhalen. Ouderen die voor het eerst vliegen en het thuisfront daarbij betrekken via een tablet, een app om stotteren af te leren (met hulp van Ali B.), een tweeling die elkaar na 26 jaar weer spreekt via het internet… Het kan niet op. Mooie verhalen en prachtige voorbeelden van emotionele storytelling. Maar past dat ook bij elk merk? Voor veel B2B-merken is dit helemaal niet het geval.

Emotionele storytelling zie je steeds vaker. Maar heeft het ook effect? Belangrijker nog: heeft het ook een langdurig of blijvend effect? Daar is heel weinig over bekend. Het kan bovendien alleen als de emotie uit het verhaal aansluit op de kernwaarden van het merk, zoals die door de klant ervaren worden. De telecombranche staat in zijn geheel niet bekend als een branche waarin behulpzaamheid of een goede klantenservice centraal staat. Hoe goed beklijven die emotioneel betrokken verhalen dan?

Daarnaast moet die emotionele houding, als die zo belangrijk is voor je merk, over de hele breedte van de communicatie meegenomen worden. Storytelling is bij uitstek een middel dat je inzet op meerdere kanalen – juist ook offline! Pas dan is emotionele storytelling écht relevant.

contentmarketing en storytelling presenter

Marianne Resoort –
Contentmarketing en Storytelling 2017

Geen verloren dag

Was mijn bezoek aan Contentmarketing en Storytelling 2017 dan een verloren dag voor mij? Nee! Deze dag bevestigde dat we op de goede weg zitten, en in sommige opzichten zelfs vooroplopen. Daarnaast was er een tip die me bijzonder aansprak. Marit Overbeek van Heijmans gaf de belangrijkste les mee: als je er zelf niet uitkomt, klop dan gewoon bij een contentbureau aan. Inspiratie van buitenaf houdt je fris!

Over de auteur: Ilse Rombout

Hoe zorg je ervoor dat je content aansluit op de doelen van marketing, sales en communicatie? Dat is al 8 jaar mijn expertise. Of het nou is voor een contentstrategie, contentformule of schrijfwijzer – of een losse webpagina. Daarbij gebruik ik mijn ruime praktijkervaring in contentontwikkeling. Mijn kennis over SEO, UX, e-mailmarketing, inbound marketing en social media komt altijd van pas. Energie krijg ik van uitdagende projecten waarin ik mijn creatieve en conceptuele denkwijze laat werken voor onze klanten. Wil je content echt voor je laten werken? Ik sta voor je klaar.

Tags: contentmarketing, event, trends 2017, Storytelling