Contentmarketing en conversie; hoe meet je dat?!

Het meetbaar maken van je contentmarketinginspanningen hoeft geen uitdaging meer te zijn. Er zijn tal van (online) middelen om te meten hoe je doelgroep met je content omgaat. Het gaat tegenwoordig zo ver dat we door de inzet van de juiste tools, nog eerder dan de bezoeker zelf zich er bewust van is, weten of diegene in een product of dienst is geïnteresseerd.

In mijn vorige blog ‘Contentmarketing en conversie; wat lever het nou op?!’ legde ik uit wat contentmarketingactiviteiten betekenen voor je conversie en wat het concreet oplevert. Want is dat niet waar het uiteindelijk allemaal om draait? De kunst is, de juiste systemen aan de middelen binnen je contentstrategie te koppelen, de resultaten vervolgens te analyseren en te blijven optimaliseren om je doelgroep nóg beter te bedienen.

Online middelen en methodes

Online tools:

Meet de klantperceptie van je merk als gevolg van een contentmarketing campagne. Met behulp van Google Trends monitor je de groei in de zoekresultaten naar je merk. Door middel van social listening technieken identificeer en schat je de waarde in van wat er online over jouw merk, product of dienst wordt gezegd. Bekende tools die je hiervoor kunt inzetten zijn; Hootsuite en Sproutsocial.

Web Analytics:

Analyseer de ROI op contentmarketing campagnes. Met behulp van Google Analytics analyseer je eenvoudig het gedrag van een bezoeker op je website. HubSpot, één van de meest populaire contentmarketing tools, en KISSmetrics bieden de mogelijkheid om je nog beter te verdiepen in wie die bezoeker echt is.

Usability onderzoek:

Door middel van een usability-test kom je erachter hoe goed jouw content het doet. Je stelt daarmee de knelpunten binnen de customer journey vast en analyseert de uitkomst om vervolgens verbeterslagen te maken. Dit leidt tot een verbeterde gebruikerservaring én klanttevredenheid. Methodes die onderdeel zijn van een usabilitity-test zijn onder anderen mousetracking en eyetracking. Zij beoordelen het gedrag van de bezoeker op je pagina.

Online feedback analyseren:

Op eenvoudige wijze geef je bezoekers de mogelijkheid om feedback en suggesties te geven. Het ‘beoordelen’ van specifieke content behoort bijvoorbeeld ook tot de mogelijkheden. Zoals binnen een zoekfunctionaliteit, wanneer het resultaat wordt weergegeven kun je vervolgens de vraag stellen: ‘Gaf deze informatie antwoord op je vraag?’ Met als doel om de content en online ervaring nog vollediger, gebruiksvriendelijker en relevanter te maken.

A/B testen:

Als ik contentspecialist Sjors Bos citeer; “Zorg ervoor dat het geen A/B, C tot Z test wordt”, maar zorg voor twee duidelijke verschillen in je content. Je analyseert welke het meest effectief is en dus de hoogste conversie scoort. De content of het element dat beter scoort is het meest relevant voor de bezoeker.

quote-stats

Conclusie

Het mag duidelijk zijn, er zijn tal van middelen en methodes om je contentmarketinginspanningen meetbaar en inzichtelijk te maken. Wat van cruciaal belang is, goed na te gaan ‘waar’ je ‘welke’ tool precies ‘waarom’ voor inzet.

Een aantal ‘DO’s’ op een rij:

  • Bepaal of je als organisatie van een gratis of betaalde tool gebruik wilt maken. Beide hebben immers voor- en nadelen.
  • Kies per methode één tool en ‘stick-with-it’. Meten is weten en kwaliteit kost tijd, dus neem de tijd en maak de tool eigen om hem volledig te kunnen benutten.
  • Bepaal je analyse-strategie. Wat is je doel? Welke vragen wil je door middel van de resultaten graag beantwoorden?
  • Creëer een overzichtelijk dashboard. Bepaal in welke vorm je de resultaten in kaart brengt. Percentages, grafieken, lijndiagrammen, doe je een nulmeting of maak je een andere vergelijking?
  • Alles dat je monitort moet een bepaalde waarde hebben. Vergeet niet, je gebruiker bepaalt deze waarde.

Tags: Contentstrategie, contentmarketing, conversieoptimalisatie



0 reacties op dit artikel

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond