Contentmarketing en conversie: de 4 liefdeslessen van Tonio

Succesvolle contentmarketing vormt de bewijslast voor de waarde van je organisatie voor je doelgroep. Maar hoe weet je of je doelgroep wel geïnteresseerd is in jou? Benoem doelen, vang ze in een funnel en meet of je de juiste snaar raakt. Alleen dan krijg je grip op de effectiviteit van je contentmarketing.

Het klinkt een beetje als vloeken in de kerk: contentmarketing en conversiefunnel in dezelfde zin. Toch zul je, wanneer je de ROI van je contentmarketinginspanningen wilt bepalen, eerst aan de funnel moeten denken. Want contentmarketing is geen aparte wereld waar de wetten van conversie niet gelden. En hoewel contentmarketing een cadeau voor je doelgroep is, is het er een – laten we eerlijk zijn – met bijbedoelingen. Contentmarketing is als iemand die je het hof maakt. Laten we hem voor het gemak Tonio noemen. Hij houdt de deur voor je open, overstelpt je met de allermooiste rozen en neemt je mee naar de beste restaurants van Rome. Hij doet dat omdat hij je graag gelukkig ziet. Maar Tonio zou Tonio niet zijn, als al die zoetsappigheid niet een hoger doel diende: je aan zijn moeder voorstellen.

Tonio’s funnel

Tonio heeft het zelf misschien niet door, maar hij denkt in een funnel. Eerst probeert hij je bewust te maken van zijn bestaan en dat hij niet zoals alle andere mannen is (awareness). Vervolgens geeft hij je de kans hem beter te leren kennen. Hij geeft je complimentjes en vraagt je een paar keer uit (evaluation). Wanneer je hoofd tolt van verlangen, brengt hij je naar huis om je vervolgens te zoenen in het schemerlicht met een cd van John Mayer op de achtergrond (purchase). Na een paar avonden vol maanlicht besluit Tonio je aan zijn moeder voor te stellen. Voor je het weet heb je een big fat Italian wedding en 12 bloedjes van kinderen (retention). Tonio’s missie is geslaagd. Dat was zijn doel.

Koop geen bloemen voor je stofzuiger

Tonio wilde je graag gelukkig zien. Maar wilde daar op termijn wel wat voor terug. Wat dat betreft zijn organisaties die aan contentmarketing doen net als Tonio. Je overstelpt je doelgroep met cadeaus en je helpt ze wanneer je maar kunt. Allemaal in de hoop dat je ze voor langere tijd aan je bindt. Of het nu gaat om een abonnement, een donateurschap of soms gewoon een simpele like op social media. Contentmarketing zonder conversiedoelen, is als Tonio die bloemen koopt voor zijn stofzuiger. Dat dient geen doel. Net als de vrouwenjacht van Tonio een concreet doel dient, moet ook elke website conversiedoelen hebben. Ook in contentmarketing. Alleen zo krijg je inzicht in of je doelgroep bereid is om zaken met je te doen. Je gaat immers niet op een date met iemand die je niet mag.

Put a ring on it

Tonio mag dan wel net iets te veel aftershave op doen, dom is hij niet. Hij gaat je niet in de watten leggen, als hij niet verwacht op termijn zijn investering terug te kunnen verdienen. Tonio gebruikt zijn bloemen, chocola en manieren om vrouwen te ontmoeten, zijn imago op te bouwen en de vrouw van zijn dromen te vinden (bereik). Daarna wint hij hun vertrouwen en zorg hij ervoor dat zij hem de liefste man ter wereld vindt (engagement). Maar Tonio, is een man van de oude stempel, hij wil weten of het serieus is. Dus vraagt hij haar ten huwelijk. Hij wil nu concreet resultaat zien van zijn inspanningen. Een duurzame relatie (conversie).

Zeg niet steeds hoe geweldig je bent

Conversiedoelen zijn je vinger aan de pols. Wanneer je die uit het oog verliest, weet je niet meer of je investeringen in de relatie met je doelgroep opleveren wat je hoopt. Conversiedoelen stellen in contentmarketing betekent niet dat je om de zoveel minuten roept dat je de ware voor je doelgroep bent en dat jij anders bent dan alle andere organisaties. Juist niet. Als het echte liefde is, zal je doelgroep zelf tot die conclusie komen. Het enige wat je hoeft te doen is je doelgroep willen helpen. Echt helpen met goede relevante content die waardevol voor ze is. Want alleen dan voelt je doelgroep zich speciaal.

Conversiedoelen maken interesse inzichtelijk

Meet het bereik van je contentmarketing, dan weet je of je de juiste mensen bereikt. Meet het engagement om te weten of je de aandacht van je doelgroep weet te grijpen. Stel vervolgens conversiedoelen vast om er achter te komen of je doelgroep de intentie heeft om op een bepaald moment zaken met je te doen. Denk bijvoorbeeld aan het aantal inschrijvingen voor een nieuwsbrief of een de hoeveelheid mensen die doorklikken naar een ander stuk content van je organisatie. Alleen dan weet je of je doelgroep ook geïnteresseerd in je producten of dienst is en of je investeert in de juiste (soort) content.

Over de auteur: Sjors Bos

Goede content is relevante content.

Tags: contentmarketing, conversie, ROI