Contentmarketing en conversie; wat levert het nou op?!

Contentmarketing staat weer volop in de schijnwerpers, maar we weten allemaal; het is niks nieuws. Deze techniek is al jaren oud en wordt al enige tijd met groot succes door diverse organisaties als KLM, Michelin en Albert Heijn ingezet. Echter door de ontwikkelingen online kun je contentmarketing nu nóg gerichter en doeltreffender inzetten. Met behulp van online media als social media, e-mail en zoekmachines deel je heel eenvoudig en vrijwel kosteloos je content.

Krachtige content leidt tot conversie

Volgens het Content Marketing Institute is het doel van content marketing:

“Content marketing’s purpose is to attract and retain customers by consistently creating and curating relevant and valuable content with the intention of changing or enhancing consumer behavior.

Helemaal mee eens, maar ik leg graag de nadruk op “waardevolle en relevante content creëren om uiteindelijk tot conversie te verleiden”. Want waar zit hem die ‘waarde’ nou in? En wat levert contentmarketing je concreet op?! Ondanks dat je bij de inzet van contentmarketing niet voor een directe commerciële benadering kiest, maar ervoor zorgt dat je content interessant en relevant
genoeg is voor je bezoeker, moet hij wel krachtig zijn. Dus impact hebben. Deze impact resulteert in conversieratio’s.

Het voornaamste is jezelf de vraag te stellen: ‘Hoe?’. Zorg voor een planmatige aanpak. Je onderzoekt en analyseert per kanaal de converterende touchpoints binnen de customer journey en bepaalt
of er op dat punt een sales- of servicegerichte actie kan plaatsvinden. Binnen de customer journey maak je de stappen zo eenvoudig mogelijk voor je bezoeker. Hiermee voorkom je dat deze gedurende de journey afhaakt.

Weten waar een potentiële klant in dit proces is, is dus essentieel. En voor iedere touchpoint bied je dan ook het juiste type content aan. Bijvoorbeeld: je bezoeker zit in de oriëntatiefase en je biedt op dat punt een vergelijkingsfunctionaliteit met relevante content. De bezoeker krijgt hierdoor de kans om zelf afwegingen te maken en krijgt het gevoel dat jij het beste kunt helpen met het vervullen van zijn/haar behoefte. Je verleidt de bezoeker om de volgende stap te zetten naar de beslissende fase.

Creëer een heldere contentmarketingmix

Met onderstaande contentmarketingmix infographic geeft Pardot het belang van een heldere contentmarketingmix weer. Zet kwalitatieve en relevante content in, op de juiste touchpoints, voor maximale impact. Deze mix is uiteraard niet op iedere organisatie van toepassing, maar deze methode benadrukt het belang van een strategie en concrete doelstelling.

Het resultaat van je inspanningen

Contentmarketing is een langetermijninvestering. En hoewel organisaties het lastig vinden om op korte termijn het resultaat van de inspanningen inzichtelijk te maken, levert succesvolle contentmarketing daadwerkelijk iets op.

Op korte termijn is het daarom interessant om de tussenstappen, zoals het aantal clicks, leads, sales etc., te monitoren. Niet alles is met cijfers te ondervangen, maar uiteindelijk borduurt men voort op inzicht, ervaring van voorgaande cases en resultaten. Marketing Tribune zette begin dit jaar een aantal succesvolle cases uit de Verenigde Staten op een rij. Daarnaast stelt het Content Marketing Institute 100 voorbeelden van succesvolle contentmarketing campagnes beschikbaar ter inspiratie.

Wat levert het nou op?!

Wanneer contentmarketing op de juiste manier door organisaties wordt ingezet, kan deze techniek zeer effectief zijn. Belangrijk is om de afweging te maken of de inzet van contentmarketing bij jouw type organisatie past. En of de organisatie over de juiste middelen beschikt om diverse contentmarketingactiviteiten uit te voeren. De belangrijkste voordelen:

  • Omzetstijging, Return Of Investment (ROI)
  • Klantinteractie
  • Loyaliteit, merken-voorkeur
  • Mond-tot-mond reclame, ambassadeurs van je merk
  • Betere vindbaarheid via zoekmachines
  • Meetbare resultaten

Een continu proces

Wanneer je contentmarketing integreert binnen je contentmarketingstrategie, vergeet dan niet dat het onderdeel is van een doorlopend proces. Het is daarom noodzakelijk om continu te blijven analyseren en optimaliseren. Je kunt hiervoor onder anderen de volgende methodes inzetten:

  • Usability onderzoek
  • Online feedback analyseren
  • Web Analytics
  • A/B testen

In mijn volgende blog ‘Contentmarketing en conversie; hoe meet je dat?!’ lees je meer over het meetbaar en inzichtelijk maken van je contentmarketing inspanningen.

 

Tags: Contentstrategie, content marketing, conversieoptimalisatie



0 reacties op dit artikel