contact Menu

Contentmodel

Online content neemt al jaren een steeds belangrijkere plaats in de communicatiemix in. Met als gevolg dat er al jaren steeds meer online content gemaakt en gedeeld wordt. Hoe zorg je er dan voor dat jouw online content blijft opvallen? En dat je met jouw content je doelen behaalt? Simpel: door goede content te creëren. Maak je content voor sociale media? Pak dan ook onze checklist sociale media erbij.

Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want bij het (continu) creëren van goede content die effectief is komt stiekem een heleboel kijken.

Om je op weg te helpen, hebben we alle stappen die je zou moeten zetten samengevoegd in één model: Presenters Contentmodel. Het model toont alle stappen als cirkels.

goede content

1. Strategisch fundament

De eerste stap is de binnenste cirkel van het model: het strategisch fundament. Bij het leggen van het strategisch fundament verzamel je de input waar je je online strategie en alle volgende stappen op baseert. Deze input verzamel je op drie onderwerpen:

  • De wereld om de organisatie heen
  • De organisatie zelf
  • De doelgroepen van de organisatie

2. Online strategie

De tweede stap is de online strategie-cirkel. Want om continu goede en effectieve online content te creëren, moet je nadenken over je online strategie. Waarom creëer je de online content die je creëert? Welke online content zou je eigenlijk moeten creëren? En op welke manier draagt deze goede content dan bij aan de doelstellingen van je organisatie?

Het is aan te raden om deze online strategie ook te documenteren, zodat hij ‘top-of-mind’ blijft.

Je online strategie baseer je op je strategisch fundament. In je online strategie bepaal je (onder andere maar vooral) je online doelstellingen, de online kanalen die je gaat inzetten en de content die je nodig gaat hebben. Komt er uit je online strategie dat je iets anders nodig hebt dan content? Dan is het model niet meer relevant. Want het is een model voor het creëren van goede en effectieve online content.

3. Contentstrategie

Weet je welke online content je nodig hebt om je online doelstellingen te halen? Dan kan je door naar de derde stap: de contentstrategie-cirkel. In het model bestaat een contentstrategie uit vier onderdelen:

  • Inventariseren of analyseren welke online content je hebt en hoe die op dit moment presteert (bijvoorbeeld met behulp van een contentinventarisatie of contentaudit).
  • De rol van online content in de klantreis van je doelgroepen bepalen, je bestaande online content daarin plotten en op die manier ook je ‘content gaps’ identificeren.
  • De structuur van je online content bepalen of de structuur waarin je online content vindbaar moet zijn bepalen (bijvoorbeeld met behulp van templates, contentmodellen of een informatie-architectuur).
  • De inhoud van je online content vormgeven (bijvoorbeeld door na te denken over thema’s en kernboodschappen, of stijlgids, schrijfwijzer of tone of voice op te stellen).

Een goede contentstrategie geeft je de hulpmiddelen die je nodig hebt om je online content te verbeteren.

4. Contentorganisatie

De vierde stap is de contentorganisatie-cirkel. In deze cirkel kijk je naar de processen of workflows die je nodig hebt om de content te creëren die je nodig hebt. Welke rollen heb je daarvoor nodig? Welke taken of verantwoordelijkheden hebben die rollen? En welke hulpmiddelen kunnen je in deze processen helpen?

Net als bij de online strategie is het ook handig om processen in de contentorganisatie te documenteren. Download ons stappenplan contentorganisatie voor hulp bij het inzichtelijk maken en vastleggen van processen, rollen en verantwoordelijkheden.

5. Operationeel proces

Als je de binnenste vier cirkels goed hebt doorlopen, heb je al een heleboel gedaan. Maar waarschijnlijk nog geen online content gecreëerd. Dat gebeurt pas in de buitenste stap(pen): het operationeel proces.

Het operationeel proces begint met plannen: vooruit kijken naar waar je prioriteiten liggen en welke online content je in de komende periode nodig hebt. En dat ook vastleggen, bijvoorbeeld in een contentkalender. Weet je wat je wanneer nodig hebt? Dan ga je dat creëren (volgens de processen/workflows uit de contentorganisatie-cirkel, en met behulp van de strategische hulpmiddelen uit de contentstrategie-cirkel) en publiceren (volgens de strategie uit de online strategie-cirkel).

En in de praktijk is het operationele proces bij veel organisaties dan vaak klaar, en worden de laatste stappen overgeslagen (of vrij ad hoc gezet):

  • Online content wordt wel gepubliceerd maar de resultaten worden niet, nauwelijks of alleen heel globaal gemeten.
  • Optimaliseren gebeurt alleen met hele belangrijke online content of één keer in de zoveel tijd (bijvoorbeeld bij een migratie).
  • Het werk dat bij het beheren van online content komt kijken wordt vaak onderschat, krijgt te weinig prioriteit en verantwoordelijkheden op dit gebied worden onduidelijk belegd.
  • Evalueren gebeurt of alleen inhoudelijk of alleen procesmatig, en vaak in te kleine kring.

 

Maar wie op een goede manier aan online content werkt, zet ook de laatste stappen:

  • Meten: behaalt je online content de gewenste resultaten?
  • Optimaliseren: wat doe je als de gewenste resultaten niet gehaald worden?
  • Beheren: wie is verantwoordelijk voor het up-to-date en relevant houden van online content? En hoe wordt dat aangepakt?
  • Evalueren: wat heb je geleerd en hoe kan je die kennis weer gebruiken?

Van evaluatie terug naar strategie

Evaluatie is de laatste stap van het operationeel proces en daarmee ook de laatste stap van Presenters Contentmodel. Maar een goede evaluatie is gelijk ook weer de eerste stap voor een nieuw ‘rondje’ door het model. Want een goede evaluatie levert inzichten op die je kunt gebruiken om je operationeel proces, contentorganisatie, contentstrategie of zelfs online strategie aan te scherpen/te verbeteren. En daarmee uiteindelijk ook je online content (continu) verder te verbeteren.