online kennis afdeling

Werk met je afdeling aan je online kennis: 5 tips

Investeren in training en het verdiepen van je online kennis helpt jou en je organisatie verder ontwikkelen in online communicatie. In het blog van mijn collega Pien las je al hoe je zelf je online kennis op peil houdt. Maar hoe kun je als afdeling werken aan die kennis en vaardigheden en zo profiteren van online kennisontwikkeling binnen je organisatie? 5 tips om met je afdeling aan de slag te gaan.

1. Masterclass

Elke webredacteur, contentmanager of online adviseur heeft wel een specifieke expertise binnen online communicatie. De één kent bijvoorbeeld het CMS waarmee jullie werken als geen ander. En iemand anders heeft verstand van SEO of contentmarketing. Maak gebruik van elkaars expertise en organiseer masterclasses waarin de “specialist” zijn of haar collega’s traint op dit gebied. Zo verbreed en verdiep je de kennis van je organisatie en zorg je dat de kennis niet verloren gaat bij het vertrek van de specialist.

2. Workshop

Houd elkaar scherp en kom tot nieuwe inzichten. Organiseer elke maand of elk kwartaal een workshop waarin je met je afdeling één praktijkcase uitwerkt. Bijvoorbeeld het optimaliseren van een landingspagina op je website. Ga in groepen uiteen en herschrijf de pagina met je groep. Koppel daarna centraal de resultaten per groep terug en geef elkaar feedback. Dit gaat veel verder dan alleen maar kennis delen. Met de feedback kun je direct aan de slag om de pagina te optimaliseren. En je creëert zo met elkaar nieuwe initiatieven.

3. Brainstormsessie

Brainstormen is een goede manier om denkpatronen te doorbreken en nieuwe kansen te ontdekken voor je organisatie of binnen een project. Een Brown Paper Sessie is een effectieve brainstormtechniek. Een groot vel papier (Brown Paper) waarop je aangeeft welke acties je uitzet, wie welke rol speelt, welke obstakels je nog moet overwinnen, en welke doelen je wilt bereiken. Of ga Mindmappen: maak een diagram met begrippen, teksten, relaties en/of plaatjes rond een centraal thema, die je ordent in een boomstructuur. Een mindmap wordt veel gebruikt om creatieve processen uit te werken of te ondersteunen. Er zijn veel verschillende brainstormtechnieken. Bekijk welke techniek het beste past bij je doel en organisatie en ga aan de slag.

4. Vakgroep

Richt met een paar collega’s een vakgroep op over een specifiek kennisgebied, thema of trend waar je je als organisatie verder in wilt ontwikkelen. Samen vergaar je kennis en verzamel je informatie om dit weer te delen met je collega’s. Ontwikkel vanuit de vakgroep een visie met een plan van aanpak en pas het toe binnen je organisatie. Met meerdere vakgroepen verdeel je de tijdsinvestering onder collega’s en leer je tegelijkertijd van elkaars kennisgebied.

5. Online kennisnetwerk

Tegenwoordig werk je veel samen met collega’s zonder dat je fysiek bij elkaar aanwezig bent. Op kantoor, thuis, onderweg of in een koffietentje. Het nieuwe werken vraagt daarom wel om online oplossingen om kennis te delen en te ontwikkelen. Een online kennisnetwerk via een sociaal intranet helpt je afdeling of organisatie om op één plek veel kennis met collega’s te delen, vragen te stellen, van elkaar te leren, praktijkcases te bespreken en relevante artikelen of literatuur te delen. Zo werk je online aan de ontwikkeling van je afdeling.

Heeft je afdeling behoefte aan meer kennis en inspiratie om je content te verbeteren? Presenter organiseert trainingen die volledig zijn afgestemd op jouw organisatie. Bekijk ons trainingsaanbod of bel 088 937 00 00 voor meer informatie.