Optimaliseer je content voor 2013 – met de resultaten van 2012

Het begin van het nieuwe jaar is een mooi moment om de statistiek van je site te bekijken. De resultaten over 2012 vormen immers concrete lessen voor het nieuwe jaar. In deze blog geef ik tips om het maximale uit je statistiekanalyse te halen.

Welke content heeft goed gescoord? En welke juist niet?

Wanneer je het succes van je content statistisch analyseert, kun je naar diverse factoren kijken. Vaak begint en eindigt de webanalyse bij pageviews en (unieke) bezoekers. Hiermee verlies je veel context. Voor een diepgaander begrip van je content maak je één jaarrapport met de volgende metrieken:

  1. Pageviews
  2. Bezoeken
  3. Unieke bezoekers
  4. Bouncepercentage
  5. Instappunten
  6. Uitstappunten
  7. Gemiddelde tijd op pagina

Van de pagina’s die er positief of negatief uitspringen ga je de andere metrieken ook beoordelen. Onderzoek of er verschillen zijn met je site als geheel en of je hier verklaringen voor kunt vinden. Heeft een pagina met veel pageviews ook een hoog aantal uitstappunten? Dat kan prima zijn wanneer dit de contactpagina is, maar bij een themapagina kan dit betekenen dat het aantal opties voor navigatie te hoog is waardoor bezoekers afhaken.

Let bij jaarrapporten ook op de publicatiedatum of periode. Een blog uit december heeft waarschijnlijk minder views dan één uit januari. Om het nog ingewikkelder te maken: een blog wordt vooral vlak na publicatie goed gelezen. Het aantal pageviews delen door het aantal maanden dat de pagina online staat werkt dus ook niet. Gebruik je kennis over het afgelopen jaar en vertrouw je gevoel!

De statistieken laten je zien wat je meer moet doen in 2013, maar ook vooral wat je mínder moet doen. Zet kosten en baten tegen elkaar af en stop geen tijd meer in onderwerpen waarvan je weet dat ze niet gelezen worden. Statistiek is hét middel om binnen je organisatie gefundeerd “nee” te kunnen verkopen. Heeft 1 dag werk echt nut voor slechts 10 bezoeken?

Met de analyse van deze basismetrieken kun je bepalen op welke inhoud je je communicatie in 2013 moet focussen om meer succes te hebben.

Waar komen je bezoekers vandaan?

Bijna iedere webredacteur wil meer bezoekers op zijn site. Met alleen goede content kom je er echter niet. Daarom is het belangrijk te weten via welke kanalen de bezoekers op je site komen. Met het standaard rapport Verkeersbronnen in Google Analytics krijg je snel inzicht in de verhouding tussen:

  1. Zoekverkeer (extern)
  2. Verwijzingsverkeer (social media en links van andere sites)
  3. Direct verkeer
  4. Campagnes

Als zoekverkeer een grote bron is, zoek je uit via welke zoekwoorden je site veel wordt gevonden. Door deze woorden naast een analyse van je interne zoekwoorden te leggen zie je de gaten in je content.

Verwijzingsverkeer komt steeds meer via social media. Sluit de verhouding tussen Twitter, Facebook en LinkedIn aan bij de energie die je in deze platformen hebt gestopt? En welke overige domeinen verwijzen goed? Kun je de relatie met deze sites aanhalen om meer links naar jouw content te bewerkstelligen?

Direct verkeer komt overeen met naamsbekendheid. Als je een offline campagne hebt gevoerd, is de fluctuatie in direct bezoek (absolute aantallen) een goede graadmeter van je succes.

Campagnes slaan in het overzicht van Google Analytics alleen op de campagnes die je via Google AdWords hebt uitgevoerd. Ook hier geldt dat fluctuaties in je cijfers een indicatie van succes zijn.

Door deze analyse van de verwijzingen kun je bepalen hoe je, je content in 2013 het beste kunt promoten.

Aan de slag!

Het maken van analyses is leuk en geeft je veel inzicht. Het is belangrijk om deze inzichten te delen met je team. Maak bijvoorbeeld een presentatie van 5 slides met je belangrijkste bevindingen. Door je resultaten te delen creëer je draagvlak voor nieuwe plannen. Gebruik de resultaten bijvoorbeeld als basis voor een brainstorm over de contentkalender voor 2013. Veel succes!

 

Wist je dat?

Voor deze blog heb ik uiteraard ook even naar de statistieken van webredacteuren.com gekeken. Een paar leuke weetjes wil ik jullie niet onthouden 🙂

Over de auteur: Jacqueline van der Burg

Content in alle vormen, dat is mijn passie! Tekst, beeld, infographic en video, profit en non-profit, voor websites, social media en apps. Bij mijn opdrachtgevers breng ik dit graag strategisch samen. Denk aan content coördinatie, contentmarketing, online strategie en webredactieprocessen. Wat ik ondertussen leer, blog ik hier!

Tags: content, Google Analytics, webstatistieken, contentbeheer, Contentstrategie



0 reacties op dit artikel