Goede websites zijn doelgericht, toegankelijk en leesbaar

Wat is een goede website? 25 criteria voor doelgerichtheid, toegankelijkheid en leesbaarheid

Je bent webredacteur, contentspecialist of contentmarketeer. De vraag komt vaak genoeg op je af: wat vind je van deze webpagina? Wat doe jij in zo’n situatie? Een wedervraag stellen? Meteen je eerste indruk delen? Dat kan tot lastige situaties leiden. De vraagsteller heeft bijna altijd meer voorkennis over de website dan jij. En wat is een goede website eigenlijk? Deze checklist helpt je in dit soort (en veel meer andere soorten) situaties. Gebruik hem! En reageer als je aanvullingen hebt.

Download de checklist 'Betere website'

Vul het formulier in en je ontvangt meteen meteen de handige downloadbare versie van de checklist die je helpt om een doelgerichte, toegankelijke en leesbare pagina te maken:

De checklist ‘goede website’ maakt je beter in je vak

Doelgerichtheid en taakgerichtheid, toegankelijkheid en leesbaarheid zijn de drie belangrijkste criteria voor goede contentMet de checklist ‘goede website’ voorzie je elk gevraagd of ongevraagd advies van een stevige ruggegraat. De checklist omvat veel van de onderwerpen waar je als allround contentprofessional mee te maken krijgt: doelstellingen, toptaken, tekststructuur, SEO, tone-of-voice, perspectief, taalniveau. Voor deze checklist onderscheid ik drie niveaus. Van hoog naar laag, van algemeen naar specifiek.

  1. Kijkend naar de pagina als geheel: hoe doelgericht en taakgericht is de pagina?
  2. Kijkend naar de content op de pagina: hoe toegankelijk is de content voor menselijke bezoekers en voor robots?
  3. Kijkend naar de zinnen in je tekst: hoe leesbaar is de tekst?

1. Wat is een goede website? 7 checks op doelgerichtheid en taakgerichtheid

Een goede website helpt een organisatie zijn doel te behalen en helpt een bezoeker zijn taak uit te voeren. Als webredacteur of contentmarketeer heb je een sleutelpositie. Je bent ambassadeur van je organisatie naar de bezoeker, maar ook ambassadeur van gebruikers naar de organisatie.

1Waarom bestaat deze pagina? Welke impact kun je maken met deze pagina? Zonde van je tijd om bezig te zijn met een pagina die geen doel dient.
2Bij welke doelstelling van je organisatie sluit deze pagina aan?Sluit een pagina bij geen enkele organisatiedoelstelling aan? Begin er niet aan.
3Bij welke marketing- of communicatiedoelstelling sluit deze pagina aan?Een website is een marketing- en communicatieinstrument. Altijd leuk als een instrument het doel dient waarvoor het opgezet is.
4Wanneer is deze pagina een succes?Kies een punt op de horizon: we zijn tevreden als…
5Voor wie is deze pagina bedoeld?Ik ga het woord ‘doelgroep’ of ´persona´ maar even vermijden hier. Maar voor wie kom je in beweging?
6Maakt deze pagina het makkelijker voor bezoekers om een taak uit te voeren? Welke?Weleens van een taakgerichte website gehoord? Mensen komen niet om als toeristen rond te kijken op je website. Mensen willen een taak uitvoeren.
7Is deze pagina actiegericht? Is het in één oogopslag duidelijk wat de volgende stap is voor een bezoeker?Een gebruiksvriendelijke website is niet saai, maar wel voorspelbaar. UX is een vak. En conversie optimaliseren ook.

2. Wat is een goede website? 12 checks op toegankelijkheid

Toegankelijk maken van een pagina: dat heeft met overzicht te maken. Een toegankelijke website is gebruiksvriendelijk: de pagina laat mensen niet lang in het ongewisse over wat er te halen valt. Toegankelijkheid heeft ook een SEO-aspect: een zoekmachine hinderen bij het indexeren is het domste wat je kunt doen.

8Wat vertelt de titel over de inhoud van de pagina?Ga jij een pagina lezen die geen titel of een nondescripte titel heeft? Nee toch?
9Kun je titel en de tussenkoppen lezen als samenvatting van de inhoud van de pagina?Kwestie van redactionele focus.
10Heeft de pagina een introductie die meteen de kern van de pagina weergeeft?Geef mensen bevestiging dat ze op het goede punt op je website zijn aangeland. Of vertel ze meteen dat dit niet de plek voor hen is.
11Wiens gezichtspunt weerspiegelt deze pagina?Snelle check: in welke persoon staat het eerste werkwoord in de eerste zin van de pagina? Een omschrijvende zin in de derde persoon is vaak al een signaal dat een organisatie zichzelf oneindig veel belangrijker vindt dan de klant/bezoeker/gebruiker van de website.
12Welke voorkennis over je organisatie of product/dienst veronderstelt deze pagina? Welke keuzes dwing je bezoekers te maken wanneer ze landen op een pagina? Jij weet misschien wat afkortingen betekenen, maar dat geldt niet (altijd) voor je webbezoeker. Jij bent niet je klant.
13Met welke zoekterm verwacht je dat bezoekers deze pagina gaan vinden in Google?Zoekwoorden of keywords zijn belangrijk, omdat ze vaak iets prijsgeven over de intentie waarmee iemand je website bezoekt.
14Heeft de pagina een paginatitel (meta title) van maximaal 55 karakters (incl. spaties)?Zoekmachines gebruiken de paginatitel als titelregel op de zoekresultatenpagina. Gebruik zoektermen vooraan in de paginatitel.
15Heeft de pagina een handgemaakte meta description van maximaal 155 karakters (incl. spaties)? Zoekmachines hebben voorkeur voor het gebruik van deze kant-en-klare samenvatting, mits hij relevant is voor de zoekterm die een gebruiker heeft ingetoetst.
16Wie vindt deze pagina interessant genoeg om ernaar te linken?Interesse van buitenaf is een indicatie van de waarde van deze pagina.
17Wie vindt deze pagina interessant genoeg voor een aanbeveling via LinkedIn, Facebook of Twitter (of Pinterest, of Instagram, of Flipboard, of Pocket)?Valt er iets relevants te delen of te liken?
18Heeft de pagina HTML headings? Eén H1? H2’s en H3’s? Vormen deze een goede hiërarchie van belangrijk naar minder belangrijk?Een duidelijke hiërarchie in koppen heeft drie voordelen:
-           Je scheidt vorm van inhoud;
-           Mensen weten optisch waar ze aan toe zijn;
-           Zoekmachines maken hier dankbaar gebruik van.
19Sommige bezoekers starten op de homepage van een website. Op welk menu-item moeten ze klikken om deze pagina te bereiken? Hoe diep ligt de relevante content? Een rommelige navigatie is een signaal van een organisatie die geen prioriteiten kan stellen of niet geïnteresseerd is in gebruikers en hun taken. Of allebei.

3. Wat is een goede website? 6 checks voor leesbaarheid

Als webredacteur of contentmarketeer ben je ook gewoon schrijver. Hecht je waarde aan een stijlgids of schrijfwijzer? Lees je boeken als ‘Nicely Said‘ of ‘Several Short Sentences on Writing‘? Mooizo. Feedback geven en feedback krijgen op teksten is ontzettend leerzaam. Zorg ervoor dat je een zintuig ontwikkelt voor goede teksten. Dat helpt je ook wanneer je zelf aan het schrijven gaat.

20Volgen de zinnen elkaar logisch op? Hoeveel signaalwoorden zijn er nodig om het verband tussen zinnen aan te geven?Krachtige, korte zinnen hebben geen lapmiddelen nodig om hun onderlinge verband duidelijk te maken. Enerzijds… anderzijds, niet alleen… maar ook, bovendien, hierdoor, etcetera. Weg ermee.
21Hoeveel passieve werkwoordsvormen lees je in de tekst? Een passieve zin kun je vrijwel altijd korter en krachtiger actief herformuleren.
22Welk percentage van je zinnen begint met een onderwerp, gevolgd door een gezegde?Een eenvoudige zin is beter dan een ingewikkelde zin.
23Wat zegt de leesniveautool van Accessibility.nl over het niveau van de tekst?Werk je in overheidsdienst of bij een verzekeraar? Dan is B1 schrijven de norm. Werk je ergens anders? Schrijf op B1-niveau als je wilt dat je tekst begrepen wordt.
24Omcirkel latinismen en jargon. Is het gebruik hiervan noodzakelijk of zijn er eenvoudiger woorden beschikbaar? Jargon is overbodig en zorgt in het ergste geval voor wantrouwen bij de lezer.
25Gebruik je de Google-zoekterm die hebt ingevuld bij ‘toegankelijkheid’ in je tekst? Synoniemen en variaties?Voor de redactionele focus kan woordgebruik héél relevant zijn. Praat zoals je doelgroep.

Over de auteur: Hugo Louter

Als online adviseur bij Presenter help ik organisaties die behoefte hebben aan een website die hen dichterbij hun doelstellingen brengt. Gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid en leesbaarheid staan voor mij bovenaan. Ik doe analyses, geef advies en werk mee als contentmanager of inbound marketeer. Als trainer heb ik al honderden vakgenoten geholpen zich te verbeteren in contentstrategie, zoekmachineoptimalisatie en schrijven voor het web.

Tags: toegankelijkheid, leesbaarheid, accessibility



0 reacties op dit artikel

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond