Gebruikersgerichte content

Gebruikersgerichte content: wat levert dat op?

Beantwoordt jouw organisatie wel de vragen van de gebruikers? Veel webteksten zijn éénrichtingsverkeer. Een nieuwsbrief met alleen maar nieuwtjes die de organisatie belangrijk vindt? Het maandelijkse zegje van de directeur op de homepage van de website? Of wordt iedere prestatie van de organisatie vermeld?

Het is gemakkelijk om als organisatie te bepalen wat je belangrijk vindt en dit te communiceren. Maar laten we eerlijk zijn: websitebezoekers willen jouw mening niet horen. Zij willen antwoorden op vragen of oplossingen voor problemen. Zij willen content die gericht is op gebruikers. Dus stop met praten over jezelf en laat de webredactie gebruikersgerichte content schrijven.

Praat niet teveel over jezelf 

We zijn voor Diabetesvereniging Nederland een nieuwe website aan het ontwikkelen. Voorafgaand voerden wij een toptakenonderzoek uit. Hier werden de belangrijkste taken, onderwerpen, verwachtingen en behoeften van bezoekers van dvn.nl onderzocht. Wat blijkt? Voor bezoekers is informatie over medicijnen en de vergoeding daarvan erg belangrijk. Wat betekent dit? We willen dat op de nieuwe website is nagedacht over: ‘what’s in it for him’. En daarom schrijven we nieuwe teksten, voor nieuwe pagina’s. Gericht op deze toptaak. Met als resultaat dat de content gebruikersgericht is.

Wat is gebruikersgerichte content?

Bij gebruikersgerichte content staat de lezer centraal. De gebruikersvragen worden beantwoord en de content is van toegevoegde waarde voor de lezer. Vaak is deze content uniek en onderscheidend. Want als je websitebezoeker het verhaaltje al kent, is het immers niet meer van toegevoegde waarde. Wil je weten welke vragen jouw websitebezoekers hebben? Vraag het ze gewoon! Leg deze vraag neer bij je klantenservice. Welke vragen horen de medewerkers van de klantenservice regelmatig? En lees de twee methoden om gebruikersvragen te ontdekken.

Welke voordelen heeft gebruikersgerichte content voor jou?

  1. Je bespaart kosten. Als je content niet interessant is, leest geen enkele websitebezoeker jouw artikelen. Realiseer je dat deze content is niet vanzelf op je website terecht gekomen. Hier heeft op de webredactie tijd en moeite in gestopt. En dat kost geld.
  2. Bezoekers haken minder snel af op je website en klikken sneller door. Is je website goed vindbaar, maar inhoudelijk niet goed? Dan zijn je bezoekers binnen no-time weer weg. Dit heeft waarschijnlijk niet je voorkeur. Geef een antwoord op gebruikersvragen en de inhoud van je website is ineens een stuk relevanter. Met het gevolg dat de bezoeker langer op je website blijft.
  3. Betere service voor je klanten. Door antwoord te geven op de vragen van je klanten, vinden je klanten sneller een antwoord op hun vraag. Hiermee hoeft jouw klantenservice minder vragen te beantwoorden en dit zorgt voor een hogere klanttevredenheid.

Als webredacteur vertaal je wat de organisatie wil en doet naar de websitebezoeker. Maar nog belangrijker: jouw webredactie vertaalt wat de websitebezoeker wil weten naar de organisatie. Als jouw webredacteur niet voor de vragen van de gebruikers opkomt, wie doet dat dan wel?

Over de auteur: Roan Veninga

De online wereld hoort geen doolhof te zijn voor de bezoekers. Als contentspecialist voor Presenter ben ik gedreven teksten te optimaliseren en begrijpelijk te maken voor de lezer.

Tags: Toptaken, gebruiker centraal



0 reacties op dit artikel
  • Linda van Gelder zegt:

    In de zin die in de hyperlink van dit artikel wordt meegegeven, zit een storende taalfout, tw geeft ipv geef.