Een nieuw jaar: zet je website op dieet

Zo. De feestdagen zijn weer achter de rug. Tijd om de overtollige kilo’s kwijt te raken. Oftewel tijd om op dieet te gaan. Een mooi voornemen dat goed is voor je gezondheid. Maar waarom zorgen we niet net zo goed voor onze online kanalen als dat we voor onszelf zorgen? Waarom houd je je website niet slank en sexy voor je bezoekers? 4 tips voor een contentaudit die je website in topvorm krijgt en houdt.

1. Stap op de weegschaal

Je contentmanagementsysteem (cms) is een contentmonster. Nom, nom, nom. Zonder dat je het door hebt, raakt je cms steeds voller. Nog even een persbericht op de site, een paar mooie rapporten in pdf-vorm. Voor je het weet heeft je site last van content-obesitas. Maar weet je nog wel hoeveel pagina’s je website telt? 100, 1.000 of 10.000? En weet je hoeveel van die pagina’s er bezocht worden. Heb je inzicht in de actualiteit van je content. Zijn ze nog wel up-to-date? Een contentaudit helpt je inzicht te krijgen in de staat van je site en geeft antwoord op vragen als:

  • waar zitten de snelle verbeterpunten van mijn site?
  • hoe actueel is de content op mijn site?
  • hoe vindbaar is mijn content in Google?
  • hoe presteert mijn content?
  • worden doelgroepbehoefte en organisatiedoelstellingen nog wel bediend?

2. Zweet de overtollige kilo’s weg

Nu je weet welke content in de sweet spot van doelgroepbehoeften en organisatiedoelstellingen zit, weet je ook welke content de overtollige kilo’s vormen. Content die niet wordt gelezen? Delete. Een pagina die niet bijdraagt aan de toptaken van je doelgroep of je organisatiedoelstellingen? Wissen maar. Hoe minder pagina’s je te onderhouden hebt, hoe makkelijker het is om je site in topvorm te houden. Bijkomend voordeel: omdat er minder content op je site staat en de content die je hebt ook echt waardevol is, zullen je bezoekers (en ook Google) sneller vinden waar ze naar op zoek zijn. En omdat je minder pagina’s hebt om te onderhouden, kun je je richten op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Fijn toch? Hou er rekening mee dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan. Mensen binnen je organisatie zijn soms best gehecht aan hun content. En wanneer je dan content verwijdert, zorg ervoor dat je redirects aanmaakt zodat je bezoekers in een keer naar de juiste pagina gaan en je geen SEO-waarde verliest.

3. Blijf slank

Nu je je site op het juiste gewicht hebt, is de truc dit zo te houden. Net zoals bij een mensendieet, is het zaak je website niet te voeden met dingen die niet goed voor hem zijn. Om je site op het juiste gewicht te houden, is het van belang dat je een evenwichtig en gezond dieet samenstelt. Geef je schrijfwijzer en de contentstrategie een opfrisbeurt. Bepaal vervolgens welke content bijdraagt aan je organisatie en de behoeften van je klant en plan wat je wanneer via welk kanaal publiceert in een contentkalender. Zo blijft je site in topconditie.

4. Geen zin? Geen smoesjes!

De verleiding is soms groot. Stop de persen! Die tekst moet er echt op van het management. Alles is al helemaal afgestemd met compliance. Je kunt niets meer in de tekst veranderen. ‘Nou, vooruit. Voor deze ene keer dan,’ De weg van de minste weerstand is dan om de tekst met een diepe zucht toch te publiceren. Maar weet wel dat het hek dan van de dam is.  Zie het als dat ene stukje taart dat geen kwaad kan. Voor je het weet, neem je nog een stuk taart. En nog een, en nog een. Je site op het juiste gewicht houden, is net als je goede voornemen om dit jaar echt elke week naar de sportschool te gaan. Het is een kwestie van discipline. Geen zin? Geen smoesjes!

Over de auteur: Sjors Bos

Wat goede content is, bepaalt je doelgroep. Pas wanneer je doelgroep je content relevant vindt, ben je in staat je organisatiedoelen te halen. Door content, marketing en techniek optimaal samen te laten werken, maak ik klantgerichte content.

Tags: contentaudit



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond