7 tips voor productteksten die goed converteren

E-commerce: 7 tips voor productteksten die wél converteren

Wil je meer halen uit je productpagina’s? En geïnteresseerde bezoekers overtuigen om bij jou te kopen? Steek dan meer tijd en energie in je productteksten en breng je product of dienst écht aan de man. In dit blog geef ik je 7 tips voor beter converterende productteksten. 

Waarom tijd investeren?

Goede productomschrijvingen zorgen niet alleen voor betere vindbaarheid van je webshop, maar ook voor een conversie-boost. Ze kunnen de consument net over de streep trekken om over te gaan tot aankoop. Een goede producttekst is daarom zeker geen kwestie van ‘even’ de standaardproductomschrijving van de leverancier ‘copy-pasten’. Nee, de content moet daadwerkelijk aansluiten bij de look-and-feel van de webshop en uitnodigen tot aankoop. Hoe je dat doet?

1. What’s in it for me? Benadruk klantvoordeel

Het principe is simpel: saaie productinformatie vol jargon en oninteressante specificaties omtoveren tot een goed converterende tekst. In de praktijk toch wat lastiger, blijkt. De oplossing? Cliché, maar o-zo-belangrijk: verplaats je in de doelgroep en bedenk met welke voordelen je de klant kunt aanspreken. Omschrijf productspecificaties zo dat ze als klantvoordeel gezien worden. Geef antwoord op praktische vragen, speel in op emotie en laat de consument niet struikelen over complexe en vaak onbegrijpelijke content.

  • Dus niet:
    ‘Aangedreven door een octa-core processor en beschikt over een behuizing van 7,7 millimeter.’
  • Maar:
    ‘Supersnelle processor en flinterdun toestel van slechts 7,7 millimeter dik.’

Coolblue weet als geen ander hoe dit moet en is – als je het mij vraagt – koning in het schrijven van converterende productinformatie. Vergelijk onderstaande productomschrijvingen maar eens:

 

Productpagina Coolblue over stofzuigers Printscreen Coolblue

 

Productpagina Stofzuigerdiscounter over stofzuigers

Printscreen Stofzuigerdiscounter

Coolblue speelt duidelijk in op de belangrijkste vragen en emoties van de consument:

  • Is dit een goede stofzuiger? ‘De Miele Black Pearl is een krachtige stofzuiger.’
  • Wat is het vermogen? ‘…..met een vermogen van 1600 watt.’
  • Kan ik zonder onderbrekingen het huis stofzuigen? ‘Met een actieradius van tien meter rijd je hem gemakkelijk het huis door zonder dat je daarbij van stopcontact hoeft te wisselen.’
  • Ik wil niet te vaak de zak hoeven te verwisselen. ‘Het vuil komt terecht in de stofbak van met een inhoud van 4,5 liter. Wisselen van stofzak is hierdoor niet vaak nodig.’
  • Hoe krijg ik echt álles schoon? ‘Met de meegeleverde kierenzuigmond verwijder je eenvoudig stof en vuil uit de spleten en kieren van je huis.’

2. Zorg voor een goede presentatie

Voor webteksten geldt: less is more. Je wilt je bezoeker niet laten verdrinken in een overload aan tekst. Houd daarom je teksten kort, to the point en overzichtelijk gepresenteerd. Daarnaast bepalen bezoekers zelf wat ze wel en niet willen lezen en hebben ze binnen een paar seconden al gezien of ze gaan vinden wat ze zoeken. Zorg daarom dat je direct de meest interessante informatie toont, maar verderop wel antwoord geeft op mogelijke vragen. Hiermee trigger je de bezoeker om verder te lezen. En neem je eventuele onzekerheden weg. Bol.com heeft dit op de juiste manier door-vertaald op haar productpagina’s:

Producttekst Bol.com over karpetten

Printscreen Bol.com

In bovenstaand voorbeeld zie je direct de belangrijkste specificaties onder de productafbeelding. De productomschrijving speelt in op het ‘what’s in it for me’-principe. Door de heldere verwijzingen ‘Alle productspecificaties’ en ‘Toon meer’ kan de lezer zelf bepalen of hij/zij meer info wil.

Maar er zijn meer mogelijkheden:

  • Plaats feitelijke en technische informatie in een apart blok. Hierdoor leidt het niet af en wordt de informatie toch overzichtelijk gepresenteerd.
  • Gebruik tussenkoppen en opsommingen voor een overzichtelijk geheel. Zo kan de bezoeker al scannend op zoek naar de voor hem/haar belangrijkste informatie.
  • Zorg voor de juiste regelafstand. Dit leest een stuk prettiger. Lange lappen tekst kun je sowieso maar beter vermijden.
  • Bied consumenten een optie om specificaties en producten snel met elkaar te vergelijken met een vergelijkingstool. Dit werkt erg goed bij shops waar men technische specificaties met elkaar wil vergelijken. Denk aan het vergelijken van een iPhone 6 en 6s. Hoe sneller je antwoord geeft op mogelijke vragen, des te sneller je keuzestress voor bent.

3. Schrijf actief

Wanneer je de juiste informatie in je productomschrijving hebt verwerkt, is het belangrijk dat de tekst de doelgroep aanzet tot actie. Hier zorg je voor door actief te schrijven. Actief schrijven doe je door passieve woorden als ‘kunnen’, ‘zullen’ en ‘worden’ te vermijden. Het verschil lijkt minimaal, maar werk psychologisch veel beter:

  • Dus niet:
    ‘De producten zullen ervoor zorgen dat je huid gaat stralen.’
  • Maar:
    ‘Deze producten laten je huid stralen.’

Het doel is: concreet en lekker helder zijn. Duidelijke call-to-actions  na je productteksten zijn ook zeker een goede actieve toevoeging. Denk aan: ‘Bestel nu’, ‘Wacht niet langer’ en ‘Profiteer direct’.

4. Gebruik de 5 ‘toverwoorden’

Uit onderzoek blijkt dat er een 5-tal woorden is die zeer goed converteren: ‘jij’, ‘gratis’, ‘nieuw’, ‘omdat’ en ‘onmiddellijk/nu’. Hoe werkt dit? Nou, het is bijvoorbeeld belangrijk om je lezer met jou(w) of u(w) of jij aan te spreken. Op deze manier voelen ze zich betrokken bij het product. Het gebruik van woorden als ‘nieuw’ en ‘nu’ moet geen verrassing zijn, want men houdt nou eenmaal van ‘nieuwe’ producten en helemaal als ze ‘gratis’ zijn.

5. Vergeet SEO niet!

Bij het schrijven van een producttekst is het belangrijk om SEO in je achterhoofd te houden. Maar het is geen doel op zich. Schrijven doe je namelijk voor je doelgroep en niet voor Google. Vergeet alleen niet dat Google een goede bron is om traffic naar je shop te genereren. Ga daarom op zoek naar de meest relevante keywords (zoektermen) voor je productpagina. Zorg er vervolgens voor dat deze keywords terugkomen in je H1 en H2 titel(s) en tekst, zodat de webwinkel goed scoort in organische zoekresultaten. Moraal van het verhaal: productomschrijvingen moeten goed leesbaar zijn en meerwaarde bieden voor de lezer.

6. Wees onderscheidend

En nee, je hoeft geen breisel aan creatieve woordgrapjes te creëren. Het is wél belangrijk om je te onderscheiden van de concurrent. Je bent namelijk niet de enige die een specifiek product aanbiedt. Je hebt misschien wel last van tientallen concurrenten. Als alle bedrijven de standaard productomschrijving overnemen, ziet Google steeds dezelfde productcontent. Unieke productteksten zorgen voor een betere ranking in Google, maar hebben ook een streepje voor bij de consument. Stel je zoekt op product X en er tonen minimaal 5 zoekresultaten met precies dezelfde content. De prijs is hetzelfde en het maakt je niet uit waar je product X bestelt. Dan kies je vaak voor de webshop die meer relevante informatie biedt over het product.

7. Testen, testen en nog eens testen

Iedere webshop is anders (gelukkig maar). En iedere webshop vraagt dus ook om andere productteksten. Wees daarom niet bang om te testen en duik regelmatig de data in en bekijk de effecten van tekstuele veranderingen. Met een a/b test kun je eenvoudig testen welke opzet van de productpagina voor jouw webshop werkt. Wanneer is de CTR (click through rate) van de productpagina naar check out het hoogst? Of check in diverse bezoekersanalyseprogramma’s hoe de bezoeker zich navigeert op de productpagina.

Er nog veel meer mogelijkheden om een producttekst te optimaliseren, maar met deze 7 tips zorg je zeker voor een goede basis. Wil je meer weten over conversie-optimalisatie? Lees dan de blogs van mijn collega Leo over conversie-optimalisatietips voor webredacteuren en Conversie-optimalisatie: 4 stappen die je absoluut moet zetten.

Headerfoto: Flickr / Tech in Asia

Over de auteur: Laura van Zutphen

Gefascineerd door taal en altijd op zoek naar verbetering, dit ben ik, aangenaam! Content is overal. Daarom is het van belang om de juiste content richting de juiste doelgroep te zenden. Vanuit Presenter help ik organisaties hier graag verder mee. Met een enorme dosis enthousiasme én oog voor detail houd ik mij dagelijks bezig met het schrijven, redigeren en optimaliseren van online content.

Tags: webshop, e-commerce, conversie-optimalisatie, productteksten



0 reacties op dit artikel

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond