Headerimage voorbeelden stockfoto

Een betoog tegen generiek stockfotogebruik

De stockfoto is makkelijk, snel en relatief goedkoop. Binnen enkele minuten heb je een plaatje dat jouw artikel, blog of webpagina een beetje kleur geeft. Ik vertel je waarom het tóch geen goed idee is om deze generieke afbeeldingen te gebruiken. Toch beeld op je website? Ik geef je een checklist om te beoordelen of jouw plaatje wel écht een goed idee is.

Alle gekheid op een stockje: wat is nou eigenlijk het probleem?

Stel, je verkoopt maaltijdboxen. Helemaal hip. Op je website vertel je waarom jouw box beter is dan die van HelloFresh & Marley Spoon. Je pagina is alleen nog wat kaal, dus een foto lijkt een goed idee. Maar je hebt geen tijd of budget voor een fotograaf. Dus kies je voor een stockfoto, een afbeelding waarvan je voor een paar tientjes de rechten afkoopt. Met een paar minuten en luttele euro’s heb je een foto te pakken bij jouw verhaal. Het geeft wat sfeer, wat schwung.

Het probleem is: op een pagina waar je probeert uit te leggen wat de meerwaarde van je product is, staat de zoveelste foto van een vrouw die eruit ziet alsof haar salade zojuist een goeie grap verteld heeft. Waarschijnlijk eenzelfde foto als bij een artikel op Nu.nl over biologische supermarktproducten en een pagina van het voedingscentrum over het ijzergehalte in veldsla. Als dezelfde foto bij veel verschillende verhalen past kan hij nooit veel toevoegen.

Schrap de nietszeggende stockfoto

Voorbeeld stockfoto ondernemer

Deze stockfoto is te vinden op de website van onder andere ABN AMRO, softwarebedrijf Exact, baanbrekendevijftigplussers.nl en onlineondernemen.nl.

Een groep internationaal uitziende studenten, samen lachend op een zonovergoten universiteitsgazon. Handenschuddende yuppen in een vergaderzaal. Families die samen lachen naar een tablet of laptop. Of de alom gevreesde atletiekbaan met maatpakken in sprintpositie. Er zijn veel varianten van de typische stockfoto. Je mag ze allemaal weglaten.

Drie belangrijke redenen om stockfoto’s niet te gebruiken

  1. Stockfoto’s zeggen niets over jou of over je product
  2. Stockfoto’s zijn onrealistisch
  3. Stockfoto’s dragen niet bij aan het begrip van de lezer

Vertel je eigen verhaal

De stockfoto is eigenlijk altijd generiek. Dat is niet zo gek, want ze worden verkocht aan meerdere bedrijven of personen. Als je goed wilt verkopen, mogen ze dus niet te specifiek zijn. Maar je doelgroep accepteert generiek niet meer. Laat je unieke geluid horen en vertel je eigen verhaal. Een algemeen beeld dat je op meerdere websites tegenkomt past niet in dat verhaal.

Bovendien wordt generiek beeld, bedoeld om pagina’s ‘op te leuken’, genegeerd door bezoekers. Dat is de conclusie van een eyetracking onderzoek van NN Group. Afbeeldingen die relevante informatie bevatten worden wel aandachtig bestudeerd.

Afbeelding uit onderzoek van NNgroup. De afbeelding toont aan dat gebruikers niet naar afbeeldingen kijken die bedoeld zijn om pagina's 'op te leuken'.

Afbeelding uit eyetrackingonderzoek van NNgroup. Je ziet dat de afbeelding genegeerd wordt: hij is (bij een pagina over inschrijven) niet relevant.

Geen generieke stockfoto, maar wat dan wel?

Het is simpel: je afbeeldingen moeten functioneel zijn. Vraag je daarom altijd af hoe je informatie het best over kunt brengen en of een afbeelding bijdraagt aan het doel van de pagina.

Drie vormen van functioneel beeld:

1. Toon echte mensen en realistische situaties

Voor veel bedrijven geldt dat de teampagina op de website goed bekeken wordt. Of je nu gaat solliciteren of zaken wilt doen: bij de keuze voor een bedrijf speelt gevoel vaak een belangrijke rol. Gezichten van echte medewerkers of foto’s van het kantoor helpen dan om een beeld van het bedrijf te krijgen.

Bij niet-commerciële organisaties of informatieve pagina’s helpen afbeeldingen van realistische situaties ook. Je bezoeker kan met een geschikte foto in een oogopslag beslissen of de juiste informatie is gevonden. Denk hierbij aan een foto van de wijkverpleegkundige op een informatiepagina over gemeentelijke thuiszorg, of een foto van een (bestaande) collegezaal bij informatie over onderwijsvormen op de website van een hogeschool of universiteit.

Natuurmonumenten.nl gebruik een foto van een activiteit bij agenda item

Natuurmonumenten.nl gebruikt een foto van een vorig evenement om een activiteit te illustreren.

2. Maak uitleg visueel

Wil je een proces uitleggen? Een tijdsoverzicht geven? Dan is een infographic misschien een goed idee. Een goede infographic maakt een ingewikkeld proces, een grote hoeveelheid data of lang verhaal begrijpelijker en overzichtelijker. Voorbeelden van infographics zijn bijvoorbeeld kaarten, grafieken en schema’s. Een (interactieve) video of animatie kan ook veel duidelijk maken.

 

KWF borstkanker infographic

KWF Kankerbestrijding geeft met een infographic meer informatie over verschillende vormen van kanker.

3. Toon details of functies van je product

In e-commerce help je klanten met productfoto’s. Door het product vanuit verschillende hoeken of in realistische omgeving te laten zien, help je je klanten in hun vergelijkingsproces. Een goede detailfoto van het materiaal of juist een overzichtsfoto waarop het formaat van je product duidelijk wordt. Het kan net dat laatste duwtje zijn die de doorslag geeft in het besluitvormingsproces.

Zorg bij productfoto’s altijd voor een hoge kwaliteit en dat je ze in groot formaat kunt openen. Een zoomfunctie is daarbij ook belangrijk.

Heatmap met functies van Hotjar

Hotjar laat met verschillende screenshots zien welke functies hun softwareprogramma bevat.

Checklist: bepaal de toegevoegde waarde van jouw afbeelding

Durf je na dit blog geen afbeelding meer te gebruiken op je website? Twijfel je of die ene foto wel geschikt is voor je online kanaal? Gebruik de onderstaande checklist:

  1. Begrijp je de tekst beter met jouw afbeelding?
  2. Geeft deze afbeelding een beter beeld van wie ik ben (als bedrijf) of van mijn product?
  3. Verliest mijn pagina waarde als ik dit beeld weglaat?

Kun je één of meerdere van deze vragen met ‘ja’ beantwoorden? Gebruik dan gerust de afbeelding die je in gedachten had. Zeg je bij alle vragen ‘nee’? Laat je afbeelding dan weg. Niet iedere pagina heeft beeld nodig. Zorg wel altijd dat je tekst goed scanbaar is en informatie makkelijk te vinden. Gebruik voldoende tussenkoppen en houd je alinea’s kort. Een scanbare pagina begeleidt je bezoeker snel naar de informatie die hij zoekt. En dat is het belangrijkst.

 

Over de auteur: Daphne Evertse

Krachtige content is niet alleen tekst. Als contentspecialist bij Presenter werk ik dan ook graag op het snijvlak van taal en techniek. Toegankelijk, gebruiksvriendelijk en duidelijk: als je jouw website of app zó kunt omschrijven, dan is mijn werk pas gedaan.

Tags: afbeeldingen, beeld, Stockfoto



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond