6 tips voor schrijven voor online communicatie

Schrijf je veel voor jouw online kanalen? Verbeter met deze 6 tips voor schrijven eenvoudig je online communicatie.

 

Schrijftip 1: Schrijven is schrappen, houd het bondig

Het is de oerregel van communicatie. Hoe bondiger je uitleg, des te duidelijker. ‘Ja’ en ‘Nee’ zijn niet voor niets prachtige woorden. Dat geldt natuurlijk ook voor productinformatie, formulieren en uitleg over inschrijfprocedures. Houd het bondig en je bezoekers begrijpen wat je zegt. Ben je uitgebreid, dan verliezen ze de draad.

 

Schrijftip 2: Schrijf voor een doelgroep: kies een persona

Geef jouw doelgroepen een gezicht. Hang een afbeelding van een persoon aan de muur die representatief is voor jouw doelgroep. Het kan anders zo maar gebeuren dat je voor Manager Jan van de afdeling perscontacten aan het schrijven bent, in plaats van voor je doelgroep.

Wil je meer weten over persona’s?

> Lees meer over methodieken voor het ontwikkelen van persona’s

 

Schrijftip 3: Bepaal kernboodschappen

Bepaal de kernboodschappen voor je online communicatie. Zo kan je altijd toetsen of de content die je wilt ontwikkelen de juiste boodschappen bevat, of dat je content aan het ontwikkelen bent die niet aansluit bij de doelstellingen van jouw organisatie en jouw doelgroepen.
Een korte brainstormsessie van 30 minuten kan al heel verhelderend werken.

> Lees in deze blog meer over kernboodschappen

 

Schrijftip 4: Schrijf ontvangergericht in plaats van zendergericht

Tijd is geld. En je geld kan je aan veel betere dingen besteden dan aan die 20 lezers die jouw bericht lezen. Dat je overigens in nauwe afstemming met de afdeling communicatie en Manager Jan van perscontacten hebt afgestemd, en waar verschillende schrijfrondes overheen zijn gegaan.
Je kunt bijvoorbeeld ook een bericht schrijven dat is afgestemd op jouw ontvangers, zodat het door 200 man wordt gelezen. Veel beter nog, voor 2000 of 20.000 man.

 

Schrijftip 5: Denk tijdens het schrijven goed na over een titel

Wees nooit te zuinig met je tijdsbesteding bij het kiezen van een goede titel. Test welke zoekwoorden bij jouw doelgroepen aansluiten met de Google Keyword tool. Uiteraard vanuit SEO oogpunt.
En het is ook doodzonde als je bijvoorbeeld een dag aan een nieuwsbrief hebt gewerkt en dat je de nieuwsbrief verstuurt met de ondoordachte titel: ‘Nieuwsbrief maart’. Hoe moet jouw doelgroep weten welke prachtige ontdekkingen en aanbiedingen je in deze nieuwsbrief hebt verborgen? Soms kan 1 woord al een ongelofelijk verschil in conversie bewerkstellingen.

Ontdek het gevoelsmatige verschil tussen de drie onderstaande onderwerpregels? Welke e-mail open je als eerste?

goede titels onderwerpregel belangrijk voor conversie

 

Schrijftip 6: Laat je tekst door iemand lezen

Zelfs de beste schrijvers maken soms fouten. En zelfs de teksten van de beste tekstschrijvers kunnen beter. Houd daar rekening mee in je planning. Laat een collega naar je tekst kijken zodat hij jou kan voorzien van nuttige feedback.
Zelfs de tekstschrijver van Obama krijgt feedback, dus voel je nooit aangevallen.

Speech Obama met feedback

Over de auteur: Eppo Ford

Na een opleiding als scenarioschrijver en een bestaan als freelance journalist ben ik vanaf 2007 gegrepen door online. Als journalist heb je geen idee hoe je artikel wordt ontvangen (anders dan door de eindredacteur). Online kun je alles meten. Ik heb de online wereld omarmd en mij gespecialiseerd in doelgroepgericht & activerend schrijven en contentstrategie. Ik ben Manager Projecten bij Presenter.

Tags: schrijven, online schrijven, schrijftips



2 reacties op dit artikel
  • Thomas zegt:

    Tip 4: schrijf zendergericht? Schrijver van dit stukkie heeft tip 6 zelf niet toegepast, anders was de fout er wel uitgehaald 😉

  • Eppo Ford zegt:

    Het is nog erger, tip 6 wel toegepast maar fout niet naar boven gekomen. Stom, dus dank je voor je scherpte!

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond