Snapchat logo met gele achtergrond.

Zakelijk inzetten van Snapchat

Het Amerikaanse Snapchat is op dit moment één van de meest gebruikte social media apps onder de ‘millennials’. Maar is het ook bruikbaar voor zakelijk gebruik?

Snapchat startte in 2011 en heeft wereldwijd inmiddels meer dan 100 miljoen dagelijkse gebruikers. In het eerste kwartaal van 2015 waren er 1,7 miljoen Nederlandse gebruikers, een verdrievoudiging vergeleken met een jaar eerder. Het is één van de populairste social media apps onder de ‘millennial’ generatie (13-25 jarigen).

Hoe werkt het precies? Je maakt een foto of video, je bewerkt het, voegt er eventueel tekst aan toe en geeft aan hoe lang het beeld zichtbaar is voor je ontvanger(s) (maximaal 10 seconden). Tenslotte stuur je de ‘Snap’ naar je vrienden. Na het bekijken vernietigt de app het beeldmateriaal.

Het platform heeft ook de optie ‘My Story’, hiermee kan je meerdere foto’s en video’s samenvoegen en 24 uur lang delen met je Snapchat volgers.

Het is zelfs mogelijk om via een chatbericht, geld naar je vrienden te sturen.

Snapchat als marketingtool

Met wereldwijd 400 miljoen verzonden berichten per dag, is Snapchat een nuttige app voor marketingdoeleinden. Grote bedrijven als Taco Bell, Intel en MTV maken al gebruik van de tool. Ook organisaties als het Wereld Natuur Fonds, het Stedelijk Museum en Unicef gebruiken de tool voor promotie doeleinden.

Screenshot van Snapchat 'Snap' van Taco Bell.

Taco Bell prijsvraag.

Screenshot van Snapshot 'Snap' van Intel.

Rondleiding door het museum van Intel.

Screenshot van Snapchat van Wereld Natuurfonds campagne.

WNF vraagt aandacht voor bedreigde diersoorten met #LastSelfie campagne.

Bedrijven gebruiken Snapchat om bijvoorbeeld hun nieuwe producten te promoten. Verder kan je de app gebruiken om je volgers een kijkje achter de schermen te geven. Dit doet bijvoorbeeld het American Football team van de Philadelphia Eagles. Zij sturen exclusieve content naar hun volgers tijdens voorbereidingen op een wedstrijd. Andere organisaties gebruiken de tool voor het belonen van hun volgers door middel van kortingsacties.

Unicef gebruikt de app om de wereld te attenderen op het geweld in West en Centraal Afrika, in het bijzonder op de grote groep kinderen die moeten vluchten voor de extremisten van Boko Haram. Om hun informatie kracht bij te zetten, geven Snapchat tekenaars de kinderen een stem en creëren ze content gebaseerd op tekeningen van de gevluchte kinderen uit de regio.

Kandidaten voor het presidentschap van de Verenigde Staten, zoals Jeb Bush, gebruiken de tool als onderdeel van de verkiezingscampagne.

Screenshot van Snapchat 'Snap' van Philadelphia Eagles.

Achter de schermen vlak voor een wedstrijd van de Philadelphia Eagles.

Screenshot van Snapchat 'Snap' van Unicef.

Unicef campagne #BringBackOurChildren.

Screenshot van Snapchat 'Snap' van Jeb Bush.

Jeb Bush verkiezingscampagne.

Webcare via Snapchat

Je kunt Snapchat niet alleen inzetten als marketingtool, maar ook voor webcare. Stel, een consument heeft problemen met het openen van een product, dan kan je als bedrijf middels een ‘Snap’ de gebruiker helpen. Ook op een proactieve manier kan je de consument service verlenen, bijvoorbeeld door te laten zien waar je bedrijf gevestigd is en aan te geven hoe je er kunt komen.

Nog niet veel partijen gebruiken Snapchat op deze dienstverlenende manier. Het is op dit moment nog niet te voorspellen hoe dat zich gaat ontwikkelen. Wel is te zeggen dat organisaties druk bezig zijn met het testen van de mogelijkheden.

Conversie meten

Snapchat verzamelt weinig tot geen persoonlijke informatie. Hierdoor is het lastig de conversie tot in detail te meten. Het is wel mogelijk om te zien hoeveel mensen er een screenshot van je ‘Snap’ maken of reageren op je berichten. Maar veel verder dan dat gaat het niet. En dat zal ook zo blijven: “We’re going to stay away from building really extensive profiles on people because that’s just bad and doesn’t feel very good”, zegt Snapchat CEO Evan Spiegel.

Tot slot

Snapchat is één van de vele nieuwe social media apps die je als marketing- en webcare-tool kunt inzetten. Mits je doelgroep de ‘millennials’ zijn.

Aangezien dit medium nog redelijk nieuw is als marketingtool, is het prima geschikt om mee te experimenteren. Daarnaast kan het een goede aanvulling zijn op je huidige social media mix.

Over de auteur: Rahid Abdoelrazak

Online communicatie bestaat voor mij niet alleen uit tekst, maar ook uit beeld. Bij Presenter gebruik ik deze twee passies om onze opdrachtgevers te helpen bij het uitvoeren van de contentstrategie. Daarnaast hou ik me bezig met (nieuwe vormen van) social media en hoe dit te gebruiken als dienstverlenende- of marketingtool.



0 reacties op dit artikel

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond