social media tips

5 tips voor het succesvol inzetten van social media

Socialmedia-gebruik stijgt. Het is druk op online platformen als Facebook, Twitter en Instagram. Hoe zorg je dat deze kanalen zo succesvol mogelijk worden ingezet? Hieronder volgen vijf socialmedia-tips.

Online platformen zijn dé plek om als organisatie een boodschap over te brengen. Eerder schreef Anniek Mulder al over het inzetten van werknemers als ambassadeurs om je bereik te vergroten. Deze blogpost is hier een aanvulling op. Het is zeer relevant om als organisatie op veel socialmedia-kanalen actief en zichtbaar te zijn. Maar als de boodschap niet de juiste impact heeft, gaat die ook niet goed over komen. Wat kun je als organisatie doen om de kracht van social media optimaal te benutten?

1. Focus op interactie

Sommige organisaties zetten social media nog steeds in als een eenrichtingskanaal. Het woord “social” staat niet voor niets in “social media”. Social media zijn een uitstekend middel om meer betrokkenheid te creëren door in gesprek te gaan met je doelgroep. Betrokkenheid houdt kortgezegd in dat (potentiële) klanten een positief beeld krijgen als ze aan jouw organisatie denken. Een hogere betrokkenheid zorgt er voor dat volgers geneigd zijn je te blijven volgen en je posts te lezen. Ook Thom de Graaf benadrukt dit in zijn blog over het beste tijdstip en de inhoud van een social media-post. Gebruik social media dus om de dialoog aan te gaan. Monitor wat er leeft onder de doelgroep en probeer actief in te springen op deze onderwerpen. Daarnaast is het ook effectief om een discussie op gang te brengen. Maar denk er wel aan dat je je volgers niet helemaal plat bombardeert met je posts. Het gaat tenslotte om de inhoud.

2. Maak gebruik van een conversational human voice

Maar hoe communiceer je dan met je doelgroep? Het is belangrijk welke tone of voice je inzet op social media. Met name de menselijke toon, ook wel de conversational human voice genoemd in de literatuur, blijkt een positief effect te hebben op de klantrelatie met organisaties. Dit is een natuurlijke, vriendelijke en informele stijl van online communiceren. Socialmedia-inzet waarbij de menselijke toon duidelijk naar voren komt in de boodschap, kan een organisatie helpen aan een hogere mate van betrokkenheid en een betere reputatie. Zeker in de tijd van social media is iedereen gewend om te communiceren op een menselijke toon. Dus laat die formele, corporate tone achterwege en val je doelgroep niet lastig met jargon en managementtaal. A conversational human voice really works!

3. Winacties: yay or nay?

Gillend gek word je waarschijnlijk van al die Like, share en winacties. Toch kan een winactie jou helpen je doelgroep te bereiken. Zorg ervoor dat de actie duidelijk en eenvoudig is. Moeten gebruikers bijvoorbeeld vrienden taggen? Of het bericht liken? Als je ervoor zorgt dat jouw boodschap enthousiasme opwekt in plaats van irritatie, kan zo’n winactie zeer effectief zijn. Benut de kracht van social media en ga actief aan de slag met deze kanalen. Socialmedia-kanalen gebruiken als visitekaartje waar je je organisatie presenteert en promoot is niet voldoende. Gebruik social media als een interactief platform. Voorzie je klanten van interessante artikelen en nieuwtjes. En als je af en toe een winactie organiseert, kan dit een zeer effectieve manier zijn om meer betrokkenheid te creëren.

NOS tweet

4. Gebruik visuele content

Een van de meest populaire trends in social media is het gebruik van visuele content. Deze trend lijkt voorlopig nog niet te stoppen. Afbeeldingen doen het zeer goed in het genereren van interactie, in tegenstelling tot lange verhalen op bijvoorbeeld Facebook. Actief zijn op social media gaat verder dan alleen aanwezig zijn en interessante tekstuele content posten en delen. Zorg er ook voor dat je aantrekkelijke en relevante visuele content deelt. Dit kunnen (product)foto’s zijn, informatieve beelden zoals infographics of bijvoorbeeld teamfoto’s.

5. Zorg voor variatie in je content

Last but not least, het is belangrijk dat je varieert in je content. Je doelgroep kan verveeld raken als je telkens hetzelfde plaatst, zoals het stellen van vraag, een afbeelding of een leuke video. Zorg voor verrassingselementen en haak bijvoorbeeld in op de actualiteit. Vind je het lastig om je creativiteit erop los te laten? Kijk eens hoe andere bedrijven social media inzetten, zoals de HEMA.

 

Denk als organisatie goed na over hoe jij social media wilt gaan inzetten. Social media vergen een behoorlijke tijdsinvestering maar het loont om hier kritisch naar te kijken. De social media tips in deze blog kunnen je helpen om de kracht van social media optimaal te benutten.

 

Headerafbeelding: Pixabay

Over de auteur: Esmee Roetman

Door mijn studie Corporate Communicatie weet ik hoe belangrijk communicatie is. Hoe zorg je ervoor dat bezoekers verleid worden met de juiste teksten? Dat is iets waar ik me graag mee bezig houd. Het is fascinerend om te zien wat je allemaal kunt bereiken bij de doelgroep door goede online content. Ik ben een echte taalfanaat en teksten schrijven en redigeren is mijn passie. Bij Presenter kan ik mijn passie kwijt als junior contentmanager/webredacteur. Met mijn oog voor detail, mijn discipline en enthousiasme help ik organisaties graag door de juiste online content te creëren.

Tags: social media strategie, contentmarketing, social media content, Social Media



Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond