social media-redactie

De zeven vaardigheden van een social media-redacteur

Social media: praktisch elk bedrijf is er mee begonnen. De onderlinge verschillen zijn echter nog altijd groot: op een enkele plek is een social media-redacteur aan de slag, maar met regelmaat moeten stagiaires de social media ‘er even bij doen’. Dat lijkt niet zo erg, maar bedenk je wel dat je een paar belangrijke zaken kunt missen: als bedrijf heb je zo geen inzicht in wat social media je oplevert; de kans dat je dringende tweets of Facebookberichten mist wordt zo een stuk groter; de interesse in je posts kan snel afnemen als mensen de inhoud niet belangrijk genoeg vinden (of als er spelfouten in staan). Hoe voorkom je dit? Met een social media-redactie.

Waarom een redactie social media?

Je wilt inzicht hebben in de ROI van je social media kanalen. Je doet het immers niet voor niks. Hierbij is het handig als je een social media-strategie hebt opgesteld – liefst vóór je aan de slag gaat. Zo kun je je social media zo gericht mogelijk inzetten om je doelstellingen te kunnen behalen. Het opstellen van zo’n strategie vergt kennis en inzicht. Niet alleen in social media zelf, maar ook in de bedrijfsbelangen en -doelstellingen. En niet alleen de strategie is belangrijk. Ook een optimale uitvoering van social media vergt inzet van een social media-redacteur die meer kennis heeft dan de gemiddelde stagiaire: KLM is hier met hun webcarestrategie een uitstekend voorbeeld van.

Vaardigheden van een social media-redacteur

Wat moet een social media-redacteur dan precies weten? Welke kennis en vaardigheden dient hij of zij te hebben? De belangrijkste vaardigheden op een rij:

  1. Media duiden. Niet alle social media-kanalen zijn even relevant. Daarom is het noodzakelijk om kennis te hebben van de media die er zijn: zo kun je de kanalen kiezen die je inzet voor jouw bedrijf.
  2. Houding en toon. Als bedrijf is het belangrijk dat je de juiste mindset te pakken hebt als je bezig bent met social media. Je toon naar de klant toe is belangrijk, maar ook de interne attitude ten opzichte van social media.
  3. Meten en monitoren. Het is van belang dat je weet wat je bedrijf doet op social media. Niet alleen wat je zelf post, maar ook wat anderen over je zeggen. En natuurlijk hoeveel reacties jouw posts opleveren en de frequentie waarmee deze gedeeld worden.
  4. Doelstellingen bepalen. Bepaal je doelstellingen en de juiste KPI’s om te meten in hoeverre je aan je doelstellingen voldoet.
  5. Vertaling naar social media. Je weet nu wat je wilt, en welke doelstellingen je hebt. Dan is het van belang deze te vertalen naar social media: je stelt een social media-strategie op.
  6. Uitvoer en beheer. Je gaat je strategie in de praktijk brengen. Je brengt de beheertaken onder bij de social media-redactie.
  7. Analyse en optimalisatie. Social media is dynamisch, en je doelstellingen zijn dat waarschijnlijk evengoed. Analyseer daarom of je social media strategie nog voldoet aan dat wat je wilt. Zo niet, optimaliseer je deze.

The circle of trust

Wanneer je deze zeven vaardigheden beheerst ben je er echter nog niet. Er is nog één randvoorwaarde waaraan moet worden voldaan: je moet als bedrijf je social media-redactie 100% vertrouwen. Dat betekent dat je afspreekt dat ze de ultieme kracht van social media optimaal mogen benutten: snel reageren. Het management hoeft dus niet een akkoord te geven op elke post. Daarnaast kan het zijn dat de social redactie soms snel moet reageren en dan dingen toezegt om de klant tevreden te stemmen (zoals een extra databundel). Denk eraan hier goede afspraken over te maken. Verder gaat het om vertrouwen: geef de social media-redactie eigen verantwoordelijkheid, zodat ze goed uitgerust aan de slag kunnen om je bedrijf optimaal te etaleren op de social media. Zo bereik je gezamenlijk het beste resultaat.

Onderschat je social media niet. Ook al werk je bij een klein bedrijf, zorg ervoor dat er altijd een professional achter het beeldscherm zit. Zo haal je optimaal resultaat uit je social kanalen en besteed je je social media-budget zo effectief mogelijk.

Meer kennis opdoen over social media-redactie?

Wil je meer weten over dit onderwerp? De komende weken publiceren we regelmatig blogs over de belangrijkste zeven vaardigheden van een social media-redacteur. Zo kun je werken aan een goed fundament voor je social media-strategie. Niks missen? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief en mis geen enkel blog meer.

Over de auteur: Fleur Gorissen-De Paauw

Online communicatie biedt ongekende mogelijkheden je content optimaal in te zetten. Als online specialist bij Presenter schrijf, analyseer en optimaliseer ik krachtige content voor verschillende klanten. Ik blog over mijn ervaringen.

Tags: social media strategie, social media redactie, social media redacteur



0 reacties op dit artikel

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond