social media meten is weten

Social media: 10 KPI’s voor branding en engagement

Yes! Je hebt het goed voor elkaar. Je weet welke social media-kanalen van belang zijn voor jouw organisatie. Je hebt het belang van social media in je organisatie toegelicht, en iedereen meegekregen. Daarna heb je bepaald naar welke doelen je streeft. Goed gedaan. Dan is het nu tijd voor de volgende stap: meten en monitoren.

Om je succes op social media en de ROI van je inzet goed te kunnen meten is het van belang om KPI’s te koppelen aan je doelstellingen. Deze gebruik je om te meten of je je doelen behaalt. Hoe je weet wat je moet meten? Hieronder een aantal voorbeelden van wat je kunt meten op welk gebied, en wat dit precies betekent.

Branding

Wat je moet meten: groei in aantal volgers, groei in publiek, online sentiment, bereik, aantal kliks.

  • Groei in aantal volgers: één van de meest populaire metrics. Laat zien hoeveel volgers je erbij hebt gekregen in een bepaalde periode.
  • Groei in publiek: is belangrijk omdat je wil weten op welke momenten je volgers toenamen (of juist afnamen). Zie je een piek op een bepaald moment, rond een specifieke gebeurtenis? Ga na of je dit kunt herhalen om zo nog meer volgers te werven.
  • Online sentiment: hoe praten mensen online over je? Dit meet je door na te gaan welke emoties gepaard gaan met de conversaties over je bedrijf, merk, producten of geboden service. Het inspelen op het sentiment kan ontzettend leuke gevolgen hebben (bijvoorbeeld bij T-Mobile). Dit is een belangrijke manier om te evalueren hoe de online marketing van je bedrijf gedijt.
  • Bereik: zo zie je wie jouw berichten heeft gezien. Je kunt bijvoorbeeld meten wie jouw Facebookposts heeft gezien, en waar.
  • Kliks: bekijk hoevaak URL’s in jouw posts zijn aangeklikt. Zo zie je gelijk het bereik van je bedrijf en de social media-kanalen.

Dit zijn slechts een aantal manieren om de bekendheid van je merk of bedrijf te meten. Je kunt ook metrics gebruiken die vallen onder social media engagement (zoals het aantal shares). Deze zaken zijn belangrijk om te weten hoe goed en waar je je doelgroep precies bereikt. Zo kun je meten of je je marktaandeel vergroot door middel van je social media-activiteiten.

Social media engagement

Wat je moet meten: likes, shares, reacties, retweets en mentions.

  • Likes: zo kun je controleren of je publiek interesse heeft in wat je post.
  • Shares: een goede manier om je content te verspreiden binnen netwerken waar jij niet direct mee in contact staat. Zo vergoot je social media engagement én je brand awareness tegelijk.
  • Reacties: een goede manier om in gesprek te (kunnen) gaan met je publiek. Zo kun je nagaan wat je klant wilt, en inzicht verkrijgen in het perspectief van je doelgroep.
  • Retweets: als volgers je tweet interessant vinden kunnen ze deze retweeten. Dit geeft jou de kans om meer mensen te bereiken die interesse kunnen hebben in jouw content. Het nieuwe netwerk van twitteraars dat je nu bereikt kan mogelijk onderdeel worden van je eigen netwerk, als ze besluiten jou te gaan volgen.
  • Mentions: als iemand jou noemt in een berichtje op Twitter (door @jouwtwitternaam te gebruiken), of een keyword gebruikt dat jij volgt, noemen we dat een mention. Als je veel mentions krijgt, vertelt jouw publiek je dat je content belangrijk is voor ze.

Deze metrics kan een social media-redacteur gebruiken om inzicht te krijgen in hoe je het doet als bedrijf. Ook kun je zo controleren of je content aanslaat bij je publiek. Zo meet je of je doelen om je social media engagement te vergroten, behaald worden.

De keuze is reuze

Dit zijn natuurlijk slechts enkele voorbeelden van wat je kunt meten. Maar… er is nog veel meer! Bijvoorbeeld acquisitie, conversie, respons, activiteit en economische waarde. Je kunt er ook nog voor kiezen om je metrics op te delen in kwantitatieve en kwalitatieve data, afhankelijk van hoe gedetailleerd je de uitkomsten wilt analyseren. Het is uiteraard eerst aan jou om de juiste KPI’s te koppelen aan je doelstellingen. Meten is weten!

Over de auteur: Fleur Gorissen-De Paauw

Online communicatie biedt ongekende mogelijkheden je content optimaal in te zetten. Als online specialist bij Presenter schrijf, analyseer en optimaliseer ik krachtige content voor verschillende klanten. Ik blog over mijn ervaringen.

Tags: KPI, social media redactie, metrics, social media engagement



1 reactie op dit artikel
  • Astrid Hulsken zegt:

    Precies het artikel waarnaar ik zocht! Dank voor dit zeer bruikbare, heldere overzicht!

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond