Social media-beheer: een vliegende start in 6 stappen

Het beheren en uitvoeren van social media is net als leren autorijden. Tijdens je eerste praktijkles heb je nog geen idee hoe je een auto bestuurt. Je stapt in en je rijinstructeur zegt: “Begin maar met rijden”. Je maakt fout na fout, laat de koppeling om de zoveel meter afslaan en hebt de auto nog niet onder controle. Wat er om je heen gebeurt, registreer je nog niet echt. De auto besturen blijkt moeilijk genoeg.

Na een aantal lessen en hulp van je rijinstructeur zit je gelukkig al veel lekkerder in de auto. Je krijgt de auto steeds beter onder controle, de handelingen gaan automatisch en je raakt vertrouwd met de wisselende verkeersomstandigheden. Je kijkt meer om je heen en weet waar je naar moet kijken. Ook heb je steeds meer kennis van de verkeersregels om ze toe te passen. Zelfs in bijzondere situaties of verrichtingen. Uiteindelijk doe je rijexamen (soms meer dan één keer) en haal je je rijbewijs om zelfstandig de weg om te kunnen.

Social media-beheer van je organisatie, heeft veel weg van je rijbewijs halen: je stapt in en begint met beheren. Het is een leerproces waarbij je in het begin nog zoekende bent. Accepteer dat je in het begin fouten maakt. In theorie leek het zo simpel, maar de praktijk blijkt weerbarstiger.

Wanneer je deze zes tips volgt, maak je een vliegende start op je social media-praktijkexamen:

1. Bepaal een taakverdeling/verantwoordelijkheden

Een auto rijdt omdat verschillende onderdelen met elkaar samenwerken en er één bestuurder is. Wanneer er een defect is in een van deze onderdelen of als er geen bestuurder is, rijdt de auto niet of niet goed. Hetzelfde geldt voor het beheren en uitvoeren van social media. Voelt niemand zich verantwoordelijk of wil juist iedereen sturen, dan gebeurt er niks of is er chaos. Stel daarom binnen jouw organisatie vast wie er verantwoordelijk is voor social media en verdeel de taken die daaraan verbonden zijn. Zo is het duidelijk wie er stuurt en wie de muziek uitkiest.

2. Bepaal je strategie, kies een route

Autorijden zonder bestemming, is doelloos en zonde van de benzine. Om ergens te komen heb je een bestemming nodig en een route er naartoe. Hetzelfde geldt voor social media. Zonder social media-strategie weet je niet wat je bestemming is. Bedenk daarom voor jouw organisatie waar je met social media naar toe wilt en plan je route. Bedenk ook via welke kanalen je dat wilt doen. Soms ligt je bestemming namelijk zo ver weg dat je beter het vliegtuig of de boot kan nemen in plaats van de auto. Hetzelfde geldt voor je social media-kanalen. Bedenk goed welk kanaal het meest efficiënt is om je (sub)doelen te halen.

3. Plan je content

Zonder benzine of gas komt je auto niet ver. Je moet daarom altijd weten wanneer je weer moet tanken en waar het dichtstbijzijnde tankstation is. Content is de brandstof van je social media-inspanningen. Daarom is het belangrijk dat je voldoende content hebt en dat je weet wanneer en van wie je content aangeleverd krijgt of nodig hebt. Een contentkalender kan je helpen je content in te plannen en inzicht te houden in wie voor welke content verantwoordelijk is.

4. Vertrouw in jezelf

Als je nerveus achter het stuur zit, kun je er donder op zeggen dat je onnodige fouten maakt. En dan gaat je meerijder ook nog commentaar geven op je rijstijl. Als social media-redacteur zul je hetzelfde tegenkomen. Wees niet bang om fouten te maken. Dat hoort erbij. Het is gemakkelijk je te laten leiden door een manager, collega of directeur die vindt dat je iets op een andere manier moet doen. Maar onthoud dat jij achter het stuur zit. Sta achter je beslissingen en durf verantwoordelijkheid te nemen.

5. Ken je bijzondere verrichtingen en situaties

Je autorit kan soms anders lopen dan gepland: een weg is afgesloten of er is een ongeluk gebeurd. In zulke situaties is het belangrijk dat je weet wat je moet doen. Hetzelfde geldt voor je social media-redactie. Een boze reactie van een ontevreden klant, of een vervelende gebeurtenis binnen je organisatie kan gemakkelijk escaleren op social media. Laat deze situaties niet je tactiek of toon bepalen. Blijf trouw aan je strategie en neem hierin op hoe je het beste kan reageren in bijzondere situaties.

6. Plan reflectiemomenten in

Van lang op de weg zitten word je moe. Concentratieverlies ligt dan op de loer. Om gefocust te blijven moet je daarom om de zoveel uur een pauze nemen, een kopje koffie drinken en jezelf weer opladen. Je kijkt even op de kaart, luistert naar de verkeersinformatie om je reis daarna te vervolgen. Zo werkt het ook wanneer je de social media van je organisatie beheert. Je moet op vaste momenten afstand nemen om te kijken of je nog op het juiste spoor zit. Zo zorg je ervoor dat je je strategie niet uit het oog verliest en blijft je social media-content in focus.

Over de auteur: Jet Keus

Niks is mooier dan content die werkt. Ik vind het daarom interessant om te kijken naar hoe content kan en wordt ingezet in verschillende situaties. Voor Presenter ben ik werkzaam als content specialist.

Tags: social media redactie, social media redacteur, social media-beheer



0 reacties op dit artikel

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond