KLM maakt business social met nieuwe Meet & Seat concept

Martijn van der Zee, Vice-President E-Commerce van KLM, kijkt tevreden. Even daarvoor is het “social seating” systeem gelanceerd tijdens een persconferentie in de Aviation Terminal op Schiphol. “Sociale media geven ons echt de mogelijkheid om de klanten te leren kennen” vertelt Martijn. En door middel van het “social seating” systeem krijgen reizigers van KLM nu de mogelijkheid om elkaar te leren kennen. In dit artikel vertellen we (en laten we zien) hoe het werkt.

Van social media business naar social business

In de persconferentie, die werd geopend door managing director Erik Varwijk, werd duidelijk dat KLM haar strategie gaat richten op het inbedden van “social” in meer aspecten van het bedrijf dan alleen via de “traditionele kanalen” als marketing en communicatie. Inmiddels heeft KLM al een behoorlijke reputatie op het gebied van social media marketing (denk bijvoorbeeld aan KLM Surprise, Fly2miami) en een 24/7 uur klantenservice die benaderbaar is via Facebook en Twitter.

Enkele maanden geleden was ik met enkele andere gasten bij KLM uitgenodigd voor een soort rondetafelgesprek bij social media. Hier kwam ook al aan de orde dat tijdens het reizen zelf nog niet veel te merken was van de grote stappen die KLM de afgelopen jaren heeft gemaakt op social media gebied. Ik ben dus blij verrast dat KLM deze stap heeft genomen en blijkbaar velen met mij. Toen KLM deze mogelijkheid enkele maanden op een congres aankondigde, verspreidde het nieuws zich razendsnel over de wereld tot aan de grote televisiestations in Amerika. Tsja, en toen moest het nog ontwikkeld worden.. Inmiddels is dat dus gebeurd en heet het concept Meet & Seat.

Waarom Meet & Seat?

Meet & Seat geeft je de mogelijkheid om degene naast wie je mogelijk wilt gaan zitten al iets beter te leren kennen. Hierdoor kun je mogelijk interessante mensen vinden in het vliegtuig met wie je leuke gesprekken kan hebben. Vergelijk het met een event dat is aangekondigd op Linkedin. Dan check je ook even welke personen allemaal op dat event komen en wat hun achtergrond is. Of op Facebook kijk je welke personen allemaal naar een bepaald concert gaan. Eigenlijk is het heel logisch dat dit ook voor een vlucht is. Misschien ontmoet je er een interessante business partner. Of iemand die naar hetzelfde congres gaat als jij. Hierdoor kan je vlucht een stuk interessanter zijn. Bovendien heb je ook de mogelijkheid om ver van iemand af te gaan zitten die misschien wel aan een stuk door over The Voice Of Holland wil praten (mocht je daar geen fan van zijn)

Hoe werkt het?

Via het “social seating” systeem kun je tijdens het kiezen van je plaatsen in het vliegtuig inloggen met je Facebook of Linkedin profiel. Vervolgens kun jij precies aangeven welke informatie je wilt delen met medereizigers die ook van Meet & Seat gebruik maken. Ook kun je aangeven welke talen je spreekt. Na het inloggen kun je kijken welke mensen allemaal hun profiel hebben gedeeld en waar ze zitten in het vliegtuig. Vind je een interessante persoon dan kun je jezelf naast hem of haar plaatsen en dit bevestigen. In onderstaande video, opgenomen tijdens de persconferentie, laten Chris van Erp en Jan van Helden van KLM zien hoe het in de praktijk werkt.

Onze bevindingen

Na deze demonstratie hebben we het Meet & Seat concept zelf uitgeprobeerd. Bij het uitproberen merkte we dat het vrij eenvoudig werkt. Er is in feite een “schil” om het normale plaatsenkeuze-systeem ontwikkeld. Het inloggen via Facebook of Linkedin is makkelijk en het feit dat je zelf kunt aanvinken welke details je wilt delen met je reizigers geeft een aangenaam gevoel. Overigens worden je gegevens vrij snel na de vlucht gewist en belooft KLM deze verder op geen enkele wijze te gebruiken.

Het is onwijs leuk om je vlucht te “scannen” op interessante mensen en jezelf naast iemand te plaatsen. Ik kan me voorstellen dat het een heel nieuw avontuur is om te gaan zoeken naar interessante mensen (en vooral ook hopen dat de ontmoeting niet tegenvalt).

Is het systeem al ideaal? Het is nog te vroeg om dat te beantwoorden. Tijdens het testen merkte ik dat het laden en ophalen van gegevens voor de vlucht soms behoorlijk lang duurde. Dit kan toch wellicht tot enig ongeduld leiden bij de klant. Daarnaast is het niet mogelijk om iemand te “blocken”. Stel je ziet dat iemand naast je komt te zitten waar je absoluut geen trek in hebt, dan heb je maar twee opties:

–          Je afmelden voor Meet & Seat voor die vlucht en anoniem een andere plaats opzoeken

–          Jezelf naar een andere plek verhuizen en hopen dat diegene de hint oppikt. Zoniet, dan krijg je dolle achtervolgingsavonturen met zitplekken in het vliegtuig.

Ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen de komende maanden. Maar ik ben onder de indruk van het concept en zal het ook zeker in de praktijk proberen als de gelegenheid zich voordoet.

Ik wil ook Meet & Seat-en!

Dan wordt het tijd om een vlucht te boeken met KLM naar San Francisco, New York of Sao Paulo. Alleen deze bestemmingen ondersteunen het Meet & Seat-concept. Dit is natuurlijk een ideale manier om het systeem als pilot te testen. Mochten er zich geen gekke dingen voordoen, dan vermoed ik dat je deze service in de loop van het jaar op vele andere intercontinentale vluchten zal terugzien. Overigens is deelname aan het Meet & Seat concept optioneel. Je kunt natuurlijk gewoon anoniem je plaatsen bevestigen. Maar dat is wel erg 2011!

Over de auteur: Tim van Waard

Ik ben gespecialiseerd in (interne) social media, content marketing en community management. Ik help organisaties het maximale uit hun online communicatie te halen. Door kennis en verhalen te delen inspireer ik organisaties om meer uit hun content te halen.



0 reacties op dit artikel
  • Chris Le Havre zegt:

    Geweldig concept!