Gebruik de kracht van een online community

Wij mensen leven al sinds het begin van ons ontstaan in groepen. Ook online zijn er miljoenen communities.  Vaak bestaan deze communities uit leden met veel passie en kennis over het betreffende onderwerp. Hoe kun je gebruik maken van de kracht van een online community? En moet je nu altijd zelf een community starten of kun je beter gebruik maken van de bestaande communities? Ik geef je twee voorbeelden uit de praktijk en enkele praktische tips.

Gebruik een online community voor verbetering van service

Vorig jaar kreeg ik problemen met mijn Samsung Galaxy S2. Ik kreeg constant de melding dat mijn telefoon aan het opladen was, zonder dat er een oplader in zat. Even langs de Vodafone-shop dus, waar toevallig een reparateur aanwezig was. Hij keek even naar het toestel en mompelde iets als “code rood” en “opsturen voor reparatie”. Dit betekende dat ik minimaal 3 weken mijn toestel kwijt zou zijn en een vervangend toestel zat niet in mijn abonnement inbegrepen. Ik besloot zelf een antwoord te zoeken met hulp van Google.

Na enkele minuten zoeken vond ik al tientallen verhalen van mensen met hetzelfde probleem. En op een tweakers forum genaamd XDA vond ik de briljante, maar simpele oplossing voor mijn probleem: even met een zacht tandenborsteltje de connector schoonpoetsen. Vervolgens had ik geen last meer van het probleem.

Stel dat mijn reparatiemannetje nu op de hoogte was geweest van deze oplossing, dan had hij dit probleem in een minuutje kunnen fiksen. Of hij had me kunnen doorverwijzen naar dit forum met de mededeling: het is niet officieel, maar die gasten daar op dat forum hebben wel goede oplossingen”. Dan had hij in mijn ogen een absolute sterrenstatus bereikt.

Kijk daarom als organisatie ook altijd naar bestaande communities. Leer van ze, werk met ze samen of sponsor ze. Je zult zien dat het waarde oplevert.

Gebruik een online community voor PR

Een community kan je ook helpen om snel veel PR te genereren. Dit heb ik van dichtbij meegemaakt als één van de communitymanagers van de (inmiddels ter ziele gegane) website Trance.nu, een website gericht op trancemuziek.

Wij werden door ID&T gevraagd om als “host” op te treden van één van de zalen tijdens het feest Trance Energy, namelijk de Future Stage. Deze zaal was al jarenlang niet zo populair en bleek gedurende het feest moeilijk te vullen met bezoekers . Wij ontwikkelden met ID&T het idee om bezoekers van Trance.nu te laten stemmen op DJ’s, waarvan de DJ’s met de meeste stemmen uiteindelijk een plek op het podium zouden bemachtigen. Een enorme PR-golf was het gevolg. Alle DJ’s die waren genomineerd, riepen hun fans op om te stemmen. Op het forum van Trance.nu werd druk gediscussieerd over wie er zou moeten optreden op de Future Stage. En ook via andere sociale netwerken en fora werd er veel gesproken over deze actie. De jarenlang wat minder interessante Future Stage werd ineens een “hot topic”.

Dit vertaalde zich uiteindelijk in een bomvolle zaal gedurende de hele avond. ID&T maakte dus slim gebruik van onze Trance.nu community door gebruikers invloed te geven in de selectie van de artiesten. En de artiesten maakten weer gebruik van hun fans om stemmen te werven.

DJ booth op Trance Energy

De Trance.nu Future Stage

Een eigen online community starten?

Ik hoor regelmatig bij bedrijven: ”we willen een eigen community starten”. Het technisch inrichten van een community wordt steeds eenvoudiger. De toegevoegde waarde van je community komt echter uit de content de je community genereert. De ideeën, de feedback, de innovatie en de PR.

Voordat je daarmee aan de slag gaat, is het belangrijk om jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Welke online communities bestaan er al die hetzelfde doen als wij?
  • Waarom zou een bezoeker zich bij onze community aansluiten in plaats van bij een andere?
  • Hoe zorg ik dat ze betrokken blijven bij de community?
  • Hoe maak ik gebruik van bestaande omgevingen? (bv Facebook)

Is het antwoord op bovenstaande vragen “geen idee”, ga dan op zoek naar de antwoorden voordat je je community gaat starten. Wellicht kun je samenwerken met bestaande communities. Of bedenk een content- en activatieplan voor je op te starten community.

Wat vind jij mooie voorbeelden van succesvolle communities? En waar ligt dat volgens jou aan? Ik hoor het graag van je. Hieronder of op Twitter.

Over de auteur: Tim van Waard

Ik ben gespecialiseerd in (interne) social media, content marketing en community management. Ik help organisaties het maximale uit hun online communicatie te halen. Door kennis en verhalen te delen inspireer ik organisaties om meer uit hun content te halen.

Tags: omgevingsmanagement, online community, sociale media, community beheer, community management