4 handige tools om Twitter statistieken te meten

Voor een overheidsorganisatie heb ik recentelijk een project gelanceerd om enkele medewerkers via Twitter updates te laten plaatsen over hun werkzaamheden. Mijn gevoel zei dat de informatie die deze medewerkers delen zeer interessant en waardevol is. Maar is dat ook zo? Dat zul je moeten bewijzen binnen je organisatie. Gelukkig zijn er tig van handige (gratis) tools die jou waardevolle informatie en inzicht kunnen bieden.

Verantwoorden

In deze blog vind je een aantal tips hoe je waarde haalt uit enkele tools die beschikbaar zijn voor Twitter. Meten is weten en dat geldt zeker voor je social media inzet. Uiteindelijk moet jij de tijd die je in je social media kanalen steekt verantwoorden aan je organisatie. Dan is het handig als je met goed onderbouwde statistieken over het succes van je kanalen kan vertellen.

 

1. Sprout Social

Sprout Social is een van de beste en bekendste online tools. Je kunt het 30 dagen gratis uitproberen. Met Sprout kun je diverse sociale kanalen toevoegen, met als belangrijkste Twitter en Facebook. Enkele van de meest interessante functies zijn:

  • Tasks: Aanmaken van taken uit tweets. Deze kun je doorsturen naar je medegebruikers. Ideaal voor webcareteams.
  • Reports: Al je social media statistieken automatisch in een net overzicht.
  • Analyse: Analyseer “reach” en reacties van je tweets.

Bekijk welke tweets het goed hebben gedaan.

Ook een handige functie: je kunt je reports met 1 klik exporteren naar PDF. Makkelijk voor je wekelijkse rapportages naar de stakeholders in je organisatie. Sprout Social is een geweldige tool en zeker de moeite waard om uit te proberen.

Met een klik maak je eenvoudig een rapportage in PDF

Met een klik maak je direct een rapportage in PDF

 

 

2. Tweetreach

Een van de bekendere Twitter-tools is Tweetreach. Hiermee kun je bijvoorbeeld checken naar hoeveel accounts je bericht is verspreid. Welke berichten zijn populair, wie verspreiden ze en op welk tijdstip. Dit kan een indicatie geven om je content verder aan te scherpen en te testen of je je “reach” kunt verhogen.

Met Tweetreach krijg je goed inzicht hoe je tweets zich verspreiden.

Een iets onderbelicht onderdeel van Tweetreach is dat je alle openbare tweets vanaf 2006 kunt analyseren. Zeer interessant voor historici, of voor crisisteams die cases uit het verleden weer eens willen opdiepen. Hiervoor moet je echter wel betalen.

 

 

3. Twittercounter

Door Twittercounter kun je heel makkelijk een overzicht krijgen van de toe- of afname van je volgers binnen een bepaalde tijdsspanne. Ook leuk: je kunt jouw grafiek vergelijken met andere Twitteraccounts.

Zie je een stijging in followers op bepaalde momenten? Probeer dan de oorzaak te vinden. Grote kans dat je een kwalitatieve tweet de wereld instuurde. Of een hele grappige. Of je had een leuke interactie.

Vergelijking tussen Samsom en Rutte op Twittercounter

 


4. Tweetstats.com

Tweetstats.com is een leuke gratis tool om wat meer inzicht te krijgen in je Twitteraccount. Je kunt hier allerlei statistieken uithalen zoals:

  • Percentage interactie met followers
  • Wanneer en hoe laat je hebt gepost
  • Met welke personen je de meeste interactie hebt

Bekijk hoeveel procent van je tweets een interactie is

Tweetstats.com is de laatste tijd wat moeilijk bereikbaar door de enorme populariteit. Maar het loont de moeite om geduldig te wachten op de statistieken, aangezien ze zeer waardevol kunnen zijn.

Weet jij nog andere handige tools? Laat het mij weten in een reactie onder deze blog.

Lees meer over succesvolle social mediaposts in de blog van Thom.

Over de auteur: Tim van Waard

Ik ben gespecialiseerd in (interne) social media, content marketing en community management. Ik help organisaties het maximale uit hun online communicatie te halen. Door kennis en verhalen te delen inspireer ik organisaties om meer uit hun content te halen.

Tags: Twitter, social media marketing, twitter analytics, sociale media



5 reacties op dit artikel
  • Björn zegt:

    Zelf maak ik vaak gebruik van http://www.crowdbooster.com/ omdat deze een heel mooi visueel overzicht geeft van het bereik van je tweets. Zo zie je in 1 oogopslag welke tweet de meeste RT’s heeft en welke de meeste mensen bereikt heeft. Crowdbooster was altijd gratis maar ze hebben recent zeer veel wijzigingen doorgevoerd en de stap gezet naar een betaalde service. Je kunt wel 30 dagen gratis proberen.

  • John Valk zegt:

    Ik heb een account bij bit.ly niet alleen om links af te korten bij het posten van tweets maar ook om te kijken hoevaak er op deze link geklikt wordt

    • Tim van Waard zegt:

      Ha John, Bit.ly is inderdaad een hele handige tool daarvoor. Veel social media monitoring tools integreren nu met bit.ly en verkorten je URL’s ook automatisch. Gebruik je verder nog andere software/mogelijkheden die ik niet genoemd heb in mijn blog? Ik hoor het graag.

  • Marisca Kenter zegt:

    Zelf vind ik Followerwonk.com ook erg inzichtelijk en biedt dit ook wel erg veel inzichten.

    • Tim van Waard zegt:

      Hoi Marisca, Followerwonk is inderdaad ook heel handig. Gebruik ik zeer regelmatig. Ik heb hem toegevoegd in mijn nieuwste blog over tools voor contentmarketing.

Reageer op dit bericht

* Verplicht
** Verplicht, maar wordt niet getoond